Motivoiko pakohuonepeli lukiomatematiikan opetuksessa?
Marjoma, Nikolai (2024)
Marjoma, Nikolai
2024
Matematiikan maisteriohjelma - Master´s Programme in Mathematics
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-02-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202402152298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202402152298
Tiivistelmä
Useat tutkimukset osoittavat, että pakohuonepeleillä on ollut positiivia vaikutuksia opiskelijoiden motivaatioon eri oppiaineissa. PISA tutkimuksen mukaan oppilaiden matematiikan osaaminen on heikentynyt vuosien saatossa. Tästä syystä mahdollisten motivointikeinojen tutkiminen on hyödyllinen idea.
Tutkimuksessa tarkastellaan, kuinka yksittäinen pakohuonepeli vaikuttaa opiskelijoiden motivaatioon tutkimalla psykologisten perustarpeiden täyttymistä kyselyiden ja äänitallenteiden avulla. Ryhmätyöskentely ja ongelmanratkaisutaito ovat oppimisteorioiden mukaan tukevia asioita matematiikan opiskelua kohtaan. Pakohuonepeli yhdistää näitä molempia asioita.
Tutkimuksessa käytettiin pohjana tämän tutkimuksen tekijän ja Meeri Pusan luomaa virtuaalista pakohuonepeliä, jota käytettiin aikaisemmin opiskelijatutkimuksessa motivaation seuraamiseen 7. -luokkalaisten matematiikan opiskelussa. Pakohuonepeliä muokattiin lukiolaisille sopivaksi tätä tutkimusta varten, jotta se saatiin toteutettua koulun normaaleilla oppitunnilla. Pakohuonepelin URL:osoite, sekä visuaalinen kartta katsottavissa liitteistä Liite E ja Liite F.
Tutkimus osoitti, että ainakin yksittäinen pakohuonepeli pääosin paransi opiskelijoiden motivaatiota matematiikkaa kohtaan. Koska pakohuonepeli vaikutti motivoivan opiskelijoita, olisi hyvä tutkia jatkossa enemmänkin erilaista pelillisyyttä ja tarkastella kuinka hyvin ne toimivat motivointikeinoina. Pelien luominen vaatii paljon aikaa opettajalta. Tästä syystä olisi myös hyvä tutkia enemmän sitä, onko opettajilla riittävästi resursseja toteuttaa pelillisyyttä.
Tutkimuksessa tarkastellaan, kuinka yksittäinen pakohuonepeli vaikuttaa opiskelijoiden motivaatioon tutkimalla psykologisten perustarpeiden täyttymistä kyselyiden ja äänitallenteiden avulla. Ryhmätyöskentely ja ongelmanratkaisutaito ovat oppimisteorioiden mukaan tukevia asioita matematiikan opiskelua kohtaan. Pakohuonepeli yhdistää näitä molempia asioita.
Tutkimuksessa käytettiin pohjana tämän tutkimuksen tekijän ja Meeri Pusan luomaa virtuaalista pakohuonepeliä, jota käytettiin aikaisemmin opiskelijatutkimuksessa motivaation seuraamiseen 7. -luokkalaisten matematiikan opiskelussa. Pakohuonepeliä muokattiin lukiolaisille sopivaksi tätä tutkimusta varten, jotta se saatiin toteutettua koulun normaaleilla oppitunnilla. Pakohuonepelin URL:osoite, sekä visuaalinen kartta katsottavissa liitteistä Liite E ja Liite F.
Tutkimus osoitti, että ainakin yksittäinen pakohuonepeli pääosin paransi opiskelijoiden motivaatiota matematiikkaa kohtaan. Koska pakohuonepeli vaikutti motivoivan opiskelijoita, olisi hyvä tutkia jatkossa enemmänkin erilaista pelillisyyttä ja tarkastella kuinka hyvin ne toimivat motivointikeinoina. Pelien luominen vaatii paljon aikaa opettajalta. Tästä syystä olisi myös hyvä tutkia enemmän sitä, onko opettajilla riittävästi resursseja toteuttaa pelillisyyttä.