Ehdollista ystävyyttä: Turvallistamisen purkaminen Kiinan puheissa ASEANille
Laamanen, Maisa (2024)
Laamanen, Maisa
2024
Politiikan tutkimuksen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Politics
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-02-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202402132256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202402132256
Tiivistelmä
Työssä syvennytään Kiinan ja Kaakkois-Aasian suhteisiin tilanteessa, jossa Kiina on sekä taloudellisen kehityksen mahdollistava yhteistyökumppani että sotilaallista turvallisuusuhkaa aiheuttava toimija. Tavoitteena on ollut tutkia sitä, miten Kiina toiminnallaan mahdollistaa näiden molempien ilmiöiden samanaikaisen olemassaolon suhteissaan Kaakkois-Aasian maiden yhteistyöjärjestöön (ASEAN) kuuluvien valtioiden kanssa. Teemaa lähestytään hyödyntäen turvallistamisen purkamisen teoreettista viitekehystä, jonka mukaan Kiina pyrkii ulkopolitiikallaan liennyttämään siihen liitettyä uhkaa. Turvallistamisen purkamisen strategiat ovat edellytyksenä sille, että syventyvä integraatio Kaakkois-Aasian kanssa on mahdollista. Työn varsinainen tutkimuskysymys on muotoiltu seuraavasti: Miten Kiina pyrkii liennyttämään siihen liitettyä uhkakuvaa suhteessa ASEAN-maihin, ja miten nämä seikat asettuvat laajemmin osaksi Kiinan ja Kaakkois-Aasian suhteita?
Tutkielmassa turvallistamisen purkamisen strategioita hyödynnettiin yhdessä retoriikan analyysin työkalujen kanssa. Tutkimusaineistona oli Kiinan pääministerien pitämät puheet Kiina-ASEAN-huippukokouksissa vuosina 2015–2023. Puheita analysoimalla ja hyödyntämällä aiempaa tutkimuskirjallisuutta muodostettiin käsitys siitä, miten Kiina pyrkii liennyttämään siihen liitettyä sotilaallista turvallisuusuhkaa Etelä-Kiinan meren aluekiistojen kontekstissa.
Analyysin perusteella Kiina pyrkii puheissaan hallitsemaan siihen liitettyä uhkaa korostamalla neuvotteluhalukkuuttaan ja luomalla erityistä yhteyttä Kaakkois-Aasian ja Kiinan välille. Yhteistyön luotettavuutta perustellaan vetoamalla historialliseen jatkuvuuteen ja kulttuurilliseen yhteisymmärrykseen. Taustalla vaikuttaa vahvasti taloudellisen kasvun tavoittelun premissi, mikä osaltaan myös siirtää turvallisuusuhkaa syrjään Kiinan puheissa. Vaikka puheissa ilmenee turvallistamisen purkamisen retoriikkaa, niin laajempi tarkastelu osoittaa, ettei uhkan potentiaalia ole myöskään täysin poissuljettu. Yhteistyön korostaminen voi olla välineellistä ja reaktiivista, sillä samaan aikaan Kiinan voidaan tulkita ajavan vahvasti omaa intressiään aluekiistojen kontekstissa. Hyödyntämällä turvallistamisen purkamisen strategioita, diplomaattiset puheet osana niitä, voi Kiina mahdollistaa yhteistyön syventämisen ASEAN-maiden kanssa, vaikka samanaikaisesti tulkitaan sen aiheuttavan myös mahdollista turvallisuusuhkaa Etelä-Kiinan merellä.
Tutkielmassa turvallistamisen purkamisen strategioita hyödynnettiin yhdessä retoriikan analyysin työkalujen kanssa. Tutkimusaineistona oli Kiinan pääministerien pitämät puheet Kiina-ASEAN-huippukokouksissa vuosina 2015–2023. Puheita analysoimalla ja hyödyntämällä aiempaa tutkimuskirjallisuutta muodostettiin käsitys siitä, miten Kiina pyrkii liennyttämään siihen liitettyä sotilaallista turvallisuusuhkaa Etelä-Kiinan meren aluekiistojen kontekstissa.
Analyysin perusteella Kiina pyrkii puheissaan hallitsemaan siihen liitettyä uhkaa korostamalla neuvotteluhalukkuuttaan ja luomalla erityistä yhteyttä Kaakkois-Aasian ja Kiinan välille. Yhteistyön luotettavuutta perustellaan vetoamalla historialliseen jatkuvuuteen ja kulttuurilliseen yhteisymmärrykseen. Taustalla vaikuttaa vahvasti taloudellisen kasvun tavoittelun premissi, mikä osaltaan myös siirtää turvallisuusuhkaa syrjään Kiinan puheissa. Vaikka puheissa ilmenee turvallistamisen purkamisen retoriikkaa, niin laajempi tarkastelu osoittaa, ettei uhkan potentiaalia ole myöskään täysin poissuljettu. Yhteistyön korostaminen voi olla välineellistä ja reaktiivista, sillä samaan aikaan Kiinan voidaan tulkita ajavan vahvasti omaa intressiään aluekiistojen kontekstissa. Hyödyntämällä turvallistamisen purkamisen strategioita, diplomaattiset puheet osana niitä, voi Kiina mahdollistaa yhteistyön syventämisen ASEAN-maiden kanssa, vaikka samanaikaisesti tulkitaan sen aiheuttavan myös mahdollista turvallisuusuhkaa Etelä-Kiinan merellä.