Työssä oppiminen itseohjautuvana toimintana: Kirjallisuuskatsaus tuotekehitysorganisaatioiden erilaisista tavoista tukea asiantuntijan työssä oppimista
Seppälä, Soili (2024)
Seppälä, Soili
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-03-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202402082212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202402082212
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla selvittää tekijöitä, jotka vaikuttavat yksilön itseohjautuvan työssä oppimisen onnistumiseen yksityisellä sektorilla. Lisäksi tavoitteena on muodostaa toimintasuosituksia, joiden avulla tuotekehitysorganisaatio voi tukea yksilön itseohjautuvaa työssä oppimista.
Työelämän kasvavat tehokkuus- ja tuottavuusvaatimukset vaativat työntekijöiltä jatkuvaa itsensä kehittämistä. Vastuu tarvittavan tiedon oppimisesta on hyvin vahvasti yksilöllä itsellään. Yhteiskunnan tarjoamia tukimuotoja, jotka ovat mahdollistaneet jatkuvan oppimisen, ollaan mahdollisesti lopettamassa tulevassa hallitusohjelmassa. Tämä skenaario korostaa työssä oppimisen merkitystä.
Tämän tutkielman tutkimusaineistoon hyväksyttiin vain vertaisarvioituja empiirisiä tutkimuksia. Tutkimusartikkeli suljettiin tutkimusaineiston ulkopuolelle, jos kyseessä oli oppilaita ja opettajia tai terveydenhoitoa koskeva tutkimus, tai jos tutkittava kohde oli julkinen tai kolmannella sektorilla toimiva organisaatio. Sisällönanalyysin avulla tutkimusaineistosta muodostettiin oppimiseen vaikuttavista tekijöistä tulosteemoja, sekä yksilön, että organisaation näkökulmasta.
Organisaation mahdollisuudet tukea asiantuntijan itseohjautuvaa työssä oppimista linkittyvät vahvasti yrityksen sisäisiin järjestelmiin, johtamis- ja organisaatiokulttuuriin sekä sidosryhmiin. Tuotekehityksessä korostuvat tietoturvalliseen ideoiden kirjaamiseen ja jakamiseen käytettävien järjestelmien lisäksi alustat, jotka mahdollistavat teknologia- ja kilpailijaseurannan, ja jotka tukevat tuotekehityksen asiantuntijoita kompetenssinsa ylläpitämisessä. Päivittäisjohtamisessa rakentavan palautteen antamisella on suuri merkitys itseohjautuvan työssä oppimisen toteutumisessa sen tukiessa yksilön omaa reflektointia. Virheistä oppimisen vaikuttavuus korostuu tämän tutkielman tuloksissa; virheiden sallimisen kulttuuria tulisikin organisaatioissa edistää.
Sidosryhmien tunnistetaan olevan yksi oppimisen lähteistä. Sujuvan yhteistyön sidosryhmien kanssa takaavat yhteiset arvot; yritykselle tärkeiden arvojen noudattamista ohjataan yrityksen liiketoimintatavoilla ja vaaditaan sidosryhmiltä compliance-ohjelmilla. Yrityksen liiketoimintatapoja ja compliance-ohjelmaa tutkitaan yleensä liikkeenjohtamisen näkökulmasta, eikä itseohjautuvaa oppimista ole tunnistettu tällaisessa tutkimuskirjallisuudessa yrityksen voimavaraksi ja tärkeäksi kilpailueduksi. Tämän tutkielman tulosten perusteella tutkimusta tulisi ohjata sekä compliance-ohjelmien vaikuttavuuteen että yksilön omien merkityksellisten oppimiskokemusten tutkimiseen. Through a systematic literature review, this thesis aims to investigate the factors influencing the success of self-directed work-related learning in the private sector. In addition, the aim is to formulate recommendations for action that the RD organization can use to support self-directed learning. The increasing efficiency demands require employees to learn continuously. The forms of support society provides that have enabled continuous learning may be discontinued in the upcoming Government Programme. This scenario highlights the importance of work-related learning.
Only peer-reviewed empirical studies were accepted as research material. Articles that concerned education, health care or the personnel of an NGO were excluded. Based on factors affecting learning, result themes were formed utilizing content analyses.
The RD organization's possibilities to support an expert's self-directed work-related learning are linked to the company's internal systems, management, organizational culture and stakeholders. Systems that enable secure idea recording and sharing and platforms that enable technology and competitor monitoring are essential tools. In daily management, giving constructive feedback plays a significant role in realizing self-directed learning, as it also supports the individual's reflection. The effectiveness of learning from mistakes is also emphasized in the results of this thesis.
Shared values ensure fruitful cooperation with stakeholders. Adherence to the values is guided by the company's business practices and compliance programs. Research literature has yet to identify self-directed learning as a crucial competitive advantage for a company. On the other hand, the compliance program's effectiveness in interactive learning with stakeholders has yet to be studied.
Työelämän kasvavat tehokkuus- ja tuottavuusvaatimukset vaativat työntekijöiltä jatkuvaa itsensä kehittämistä. Vastuu tarvittavan tiedon oppimisesta on hyvin vahvasti yksilöllä itsellään. Yhteiskunnan tarjoamia tukimuotoja, jotka ovat mahdollistaneet jatkuvan oppimisen, ollaan mahdollisesti lopettamassa tulevassa hallitusohjelmassa. Tämä skenaario korostaa työssä oppimisen merkitystä.
Tämän tutkielman tutkimusaineistoon hyväksyttiin vain vertaisarvioituja empiirisiä tutkimuksia. Tutkimusartikkeli suljettiin tutkimusaineiston ulkopuolelle, jos kyseessä oli oppilaita ja opettajia tai terveydenhoitoa koskeva tutkimus, tai jos tutkittava kohde oli julkinen tai kolmannella sektorilla toimiva organisaatio. Sisällönanalyysin avulla tutkimusaineistosta muodostettiin oppimiseen vaikuttavista tekijöistä tulosteemoja, sekä yksilön, että organisaation näkökulmasta.
Organisaation mahdollisuudet tukea asiantuntijan itseohjautuvaa työssä oppimista linkittyvät vahvasti yrityksen sisäisiin järjestelmiin, johtamis- ja organisaatiokulttuuriin sekä sidosryhmiin. Tuotekehityksessä korostuvat tietoturvalliseen ideoiden kirjaamiseen ja jakamiseen käytettävien järjestelmien lisäksi alustat, jotka mahdollistavat teknologia- ja kilpailijaseurannan, ja jotka tukevat tuotekehityksen asiantuntijoita kompetenssinsa ylläpitämisessä. Päivittäisjohtamisessa rakentavan palautteen antamisella on suuri merkitys itseohjautuvan työssä oppimisen toteutumisessa sen tukiessa yksilön omaa reflektointia. Virheistä oppimisen vaikuttavuus korostuu tämän tutkielman tuloksissa; virheiden sallimisen kulttuuria tulisikin organisaatioissa edistää.
Sidosryhmien tunnistetaan olevan yksi oppimisen lähteistä. Sujuvan yhteistyön sidosryhmien kanssa takaavat yhteiset arvot; yritykselle tärkeiden arvojen noudattamista ohjataan yrityksen liiketoimintatavoilla ja vaaditaan sidosryhmiltä compliance-ohjelmilla. Yrityksen liiketoimintatapoja ja compliance-ohjelmaa tutkitaan yleensä liikkeenjohtamisen näkökulmasta, eikä itseohjautuvaa oppimista ole tunnistettu tällaisessa tutkimuskirjallisuudessa yrityksen voimavaraksi ja tärkeäksi kilpailueduksi. Tämän tutkielman tulosten perusteella tutkimusta tulisi ohjata sekä compliance-ohjelmien vaikuttavuuteen että yksilön omien merkityksellisten oppimiskokemusten tutkimiseen.
Only peer-reviewed empirical studies were accepted as research material. Articles that concerned education, health care or the personnel of an NGO were excluded. Based on factors affecting learning, result themes were formed utilizing content analyses.
The RD organization's possibilities to support an expert's self-directed work-related learning are linked to the company's internal systems, management, organizational culture and stakeholders. Systems that enable secure idea recording and sharing and platforms that enable technology and competitor monitoring are essential tools. In daily management, giving constructive feedback plays a significant role in realizing self-directed learning, as it also supports the individual's reflection. The effectiveness of learning from mistakes is also emphasized in the results of this thesis.
Shared values ensure fruitful cooperation with stakeholders. Adherence to the values is guided by the company's business practices and compliance programs. Research literature has yet to identify self-directed learning as a crucial competitive advantage for a company. On the other hand, the compliance program's effectiveness in interactive learning with stakeholders has yet to be studied.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9156]