"Sukuja, naapureita ja tuttuja naamoja torilla" : Haastattelututkimus toimittajien yleisökäsityksistä ja yleisöanalytiikan käytöstä Salon Seudun Sanomissa
Koli, Aino (2024)
Koli, Aino
2024
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-02-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202402062172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202402062172
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma tarkastelee Salon Seudun Sanomien toimittajien käsityksiä yleisöstä sekä yleisöanalytiikan käytöstä. Tutkielman tavoitteena on selvittää, mihin kyseisessä lehdessä työskentelevien toimittajien yleisökäsitys perustuu ja millainen rooli yleisöanalytiikalla on sen muodostumisessa ja muokkaamisessa.
Tutkielma rajautuu Salon Seudun Sanomiin, joka on nimensä mukaisesti Salon seudulla toimiva alueellinen, seitsenpäiväinen sanomalehtimedia. Rajaus on perusteltu, sillä journalismin tutkimus keskittyy suuriin ja valtakunnallisiin medioihin. Yleisöanalytiikkaa koskeva tutkimus on painottunut pitkälti verkkovetoisiin valtakunnanmedioihin, eikä Salon Seudun Sanomien kaltaisia printtivetoisia sanomalehtiä ole juurikaan tutkittu.
Tutkielman aineisto koostuu kolmesta laadullisesta teemahaastattelusta. Haastateltavina olivat Salon Seudun Sanomien päätoimittaja Rami Nieminen, tuottaja Jarkko Turpeinen sekä toimittaja Suvi Kulla, ja haastattelut toteutettiin lokakuussa 2023. Haastattelujen analysoinnissa hyödynnettiin teemoittelua sekä teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, jossa analyysia ohjaavat vuoroin teoria, vuoroin aineisto.
Haastattelujen perusteella Salon Seudun Sanomien toimittajat käsittävät kohdeyleisönsä muun muassa keski-ikäiseksi tai tätä vanhemmaksi, arvoiltaan konservatiiviseksi, maalaiseksi sekä keskiluokkaiseksi. Tyypillinen lukija on pitkäaikainen tilaaja ja häntä luonnehtii varsinaissuomalaisuus. Haastatteluissa kuitenkin korostui myös se, että edellä esitetty kuvaus lukijasta on stereotyyppi ja että lukijoiden joukko on sitä heterogeenisempi. Lisäksi haastatellut toivat esille epävarmuuden, joka yleisön tuntemiseen liittyy.
Haastattelujen perusteella esitän, että yleisöanalytiikalla on kohtalainen vaikutus Salon Seudun Sanomien toimittajien käsitykseen yleisön kiinnostuksen kohteista. Puolestaan käsitykseen yleisön demografisista ominaisuuksista, kuten iästä ja tulotasosta, sillä ei ole juuri lainkaan vaikutusta. Lehden toimittajien käsitys siitä, millaisista henkilöistä yleisö koostuu, perustuu muun muassa lukijapalautteeseen, verkkokommentointiin, lukijatutkimukseen, lukijoiden kohtaamiseen sekä oletuksiin ja kokemuksiin yleisöstä.
Tutkielma rajautuu Salon Seudun Sanomiin, joka on nimensä mukaisesti Salon seudulla toimiva alueellinen, seitsenpäiväinen sanomalehtimedia. Rajaus on perusteltu, sillä journalismin tutkimus keskittyy suuriin ja valtakunnallisiin medioihin. Yleisöanalytiikkaa koskeva tutkimus on painottunut pitkälti verkkovetoisiin valtakunnanmedioihin, eikä Salon Seudun Sanomien kaltaisia printtivetoisia sanomalehtiä ole juurikaan tutkittu.
Tutkielman aineisto koostuu kolmesta laadullisesta teemahaastattelusta. Haastateltavina olivat Salon Seudun Sanomien päätoimittaja Rami Nieminen, tuottaja Jarkko Turpeinen sekä toimittaja Suvi Kulla, ja haastattelut toteutettiin lokakuussa 2023. Haastattelujen analysoinnissa hyödynnettiin teemoittelua sekä teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, jossa analyysia ohjaavat vuoroin teoria, vuoroin aineisto.
Haastattelujen perusteella Salon Seudun Sanomien toimittajat käsittävät kohdeyleisönsä muun muassa keski-ikäiseksi tai tätä vanhemmaksi, arvoiltaan konservatiiviseksi, maalaiseksi sekä keskiluokkaiseksi. Tyypillinen lukija on pitkäaikainen tilaaja ja häntä luonnehtii varsinaissuomalaisuus. Haastatteluissa kuitenkin korostui myös se, että edellä esitetty kuvaus lukijasta on stereotyyppi ja että lukijoiden joukko on sitä heterogeenisempi. Lisäksi haastatellut toivat esille epävarmuuden, joka yleisön tuntemiseen liittyy.
Haastattelujen perusteella esitän, että yleisöanalytiikalla on kohtalainen vaikutus Salon Seudun Sanomien toimittajien käsitykseen yleisön kiinnostuksen kohteista. Puolestaan käsitykseen yleisön demografisista ominaisuuksista, kuten iästä ja tulotasosta, sillä ei ole juuri lainkaan vaikutusta. Lehden toimittajien käsitys siitä, millaisista henkilöistä yleisö koostuu, perustuu muun muassa lukijapalautteeseen, verkkokommentointiin, lukijatutkimukseen, lukijoiden kohtaamiseen sekä oletuksiin ja kokemuksiin yleisöstä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]