Opintomenestys kahden suoritustapavaihtoehdon yliopistomatematiikan opintojaksolla
Järnvall, Joonas (2024)
Järnvall, Joonas
2024
Teknis-luonnontieteellinen DI-ohjelma - Master's Programme in Science and Engineering
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-02-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202402052097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202402052097
Tiivistelmä
The study examines the academic success of students at the University of Tampere on the course Introduction to probability and statistical inference. The purpose of the study is to investigate the differences in academic success between groups of students.
The students were given two options for passing the course. These alternatives were exam-oriented video lecture teaching and participatory teaching using flipped teaching and flipped learning methods. The comparison of the academic success between these two groups of students is the focus of the study. In addition, the study compares the academic success on the course between different genders and between students who started their studies in different years.
The research material has been collected from the Introduction to Probability and Statistical Inference course which took place in 2022. Answers to questions about studies, gender and the year their studies started were collected from the students who gave consent to participate in the research. In addition, grades from the course under review were collected from these students for the purpose of comparing their success in this course.
The results of the study revealed that students who completed the course using flipped learning and teaching methods received better grades than students who completed the course with a focus on exams. There was also a clear difference in academic success between female and male participants in favor of female ones. Students who studied longer at the university got worse results than first-year students.
The better academic success obtained with the methods of flipped teaching can be considered as an assumed result. Using different teaching methods and using regular weekly exercises as part of teaching activates students to study and learn. This kind of active learning has been seen to give better learning results in the past. Tutkimuksessa tarkastellaan Tampereen yliopiston opiskelijoiden opintomenestystä opintojaksolla Johdatus todennäköisyyslaskentaan ja tilastolliseen päättelyyn. Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia eroja opintomenestyksessä eri opiskelijaryhmien välillä.
Tutkittavan opintojakson suorittamiseen oli annettu opiskelijoille kaksi vaihtoehtoa. Nämä vaihtoehdot olivat tenttipainotteinen videoluento-opetus ja käänteisen opetuksen ja oppimisen menetelmiä käyttävä osallistava opetus. Näiden kahden opiskelijaryhmän opintomenestyksen vertailu on tutkimuksessa keskiössä. Lisäksi tutkimuksessa vertaillaan opintomenestystä tarkasteltavalta opintojaksolta eri sukupuolten välillä sekä eri vuosina opiskelut alottaneiden opiskelijoiden välillä.
Tutkimusaineisto on kerätty vuonna 2022 järjestetyltä Johdatus todennäköisyyslaskentaan ja tilastolliseen päättelyyn -opintojaksolta. Tutkimusluvan antaneilta opiskelijoilta kerättiin vastauksia kysymyksiin opinnoista, sukupuolesta ja opintojen aloitusvuodesta. Lisäksi näiltä opiskelijoilta kerättiin tarkasteltavalta kurssilta arvosanat opintomenestyksen vertailua varten.
Tutkimuksen tuloksissa saatiin selville, että opiskelijat jotka suorittivat kurssin käänteisen oppimisen ja opetuksen menetelmin saivat kurssista parempia arvosanoja kuin tenttipainotteisesti kurssin suorittaneet opiskelijat. Myös naisten ja miesten välillä opintomenestyksessä oli selkeä ero naisten eduksi. Pidempään yliopistossa opiskelleet opiskelijat saivat heikompia tuloksia kuin ensimmäisen vuoden opiskelijat.
Käänteisen opetuksen menetelmillä saatua parempaa opintomenestystä voidaan pitää oletettuna tuloksena. Erilaisten opetusmenetelmien käyttäminen ja säännöllisten viikottaisten harjoitusten käyttö osana opetusta aktivoi opiskelijoita opiskelemaan. Tällaisen aktiivisen oppimisen on nähty aiemminkin antavan parempia oppimistuloksia.
The students were given two options for passing the course. These alternatives were exam-oriented video lecture teaching and participatory teaching using flipped teaching and flipped learning methods. The comparison of the academic success between these two groups of students is the focus of the study. In addition, the study compares the academic success on the course between different genders and between students who started their studies in different years.
The research material has been collected from the Introduction to Probability and Statistical Inference course which took place in 2022. Answers to questions about studies, gender and the year their studies started were collected from the students who gave consent to participate in the research. In addition, grades from the course under review were collected from these students for the purpose of comparing their success in this course.
The results of the study revealed that students who completed the course using flipped learning and teaching methods received better grades than students who completed the course with a focus on exams. There was also a clear difference in academic success between female and male participants in favor of female ones. Students who studied longer at the university got worse results than first-year students.
The better academic success obtained with the methods of flipped teaching can be considered as an assumed result. Using different teaching methods and using regular weekly exercises as part of teaching activates students to study and learn. This kind of active learning has been seen to give better learning results in the past.
Tutkittavan opintojakson suorittamiseen oli annettu opiskelijoille kaksi vaihtoehtoa. Nämä vaihtoehdot olivat tenttipainotteinen videoluento-opetus ja käänteisen opetuksen ja oppimisen menetelmiä käyttävä osallistava opetus. Näiden kahden opiskelijaryhmän opintomenestyksen vertailu on tutkimuksessa keskiössä. Lisäksi tutkimuksessa vertaillaan opintomenestystä tarkasteltavalta opintojaksolta eri sukupuolten välillä sekä eri vuosina opiskelut alottaneiden opiskelijoiden välillä.
Tutkimusaineisto on kerätty vuonna 2022 järjestetyltä Johdatus todennäköisyyslaskentaan ja tilastolliseen päättelyyn -opintojaksolta. Tutkimusluvan antaneilta opiskelijoilta kerättiin vastauksia kysymyksiin opinnoista, sukupuolesta ja opintojen aloitusvuodesta. Lisäksi näiltä opiskelijoilta kerättiin tarkasteltavalta kurssilta arvosanat opintomenestyksen vertailua varten.
Tutkimuksen tuloksissa saatiin selville, että opiskelijat jotka suorittivat kurssin käänteisen oppimisen ja opetuksen menetelmin saivat kurssista parempia arvosanoja kuin tenttipainotteisesti kurssin suorittaneet opiskelijat. Myös naisten ja miesten välillä opintomenestyksessä oli selkeä ero naisten eduksi. Pidempään yliopistossa opiskelleet opiskelijat saivat heikompia tuloksia kuin ensimmäisen vuoden opiskelijat.
Käänteisen opetuksen menetelmillä saatua parempaa opintomenestystä voidaan pitää oletettuna tuloksena. Erilaisten opetusmenetelmien käyttäminen ja säännöllisten viikottaisten harjoitusten käyttö osana opetusta aktivoi opiskelijoita opiskelemaan. Tällaisen aktiivisen oppimisen on nähty aiemminkin antavan parempia oppimistuloksia.