Kansan henkinen kehitys : Jaakko Jalmari Jalo-Kiven eletty kansalaisuus 1900-luvun alussa
Järvenpää, Juuso (2024)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Järvenpää, Juuso
Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seura
2024
Historian tohtoriohjelma - Doctoral Programme in History
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2024-02-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401311977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401311977
Kuvaus
Väitöskirjaan voi tutustua osoitteessa: http://hdl.handle.net/10138/570338
Tiivistelmä
Kansan henkinen kehitys: Jaakko Jalmari Jalo-Kiven eletty kansalaisuus 1900-luvun alussa käsittelee uskonnon ja kansalaisyhteiskunnan suhdetta Suomessa köyhälistötaustaisen Jalo-Kiven (1878–1937) toiminnallisen kokemuksen kautta.
Väitöskirjassa selvitetään, kuinka Jalo-Kiven aktiivinen kansalaisuus rakentui elettynä jokapäiväisenä todellisuutena, ja tarkastellaan hänen poliittis-yhteiskunnallisen ja uskonnollisen kansalaistoimintansa välille hahmottuneita suhteita. Samalla avautuu uudenlainen näkymä vuosisadan alun työväenliikkeeseen sekä teosofian ja etenkin spiritualismin kansalaistoiminnallisiin merkityksiin yhteiskunnan murrosaikana. Metodologiselta yleistyyliltään tutkimus edustaa henkilölähtöistä mikrohistoriaa. Väitöskirjassa hyödynnetään myös muita teoreettisia ja metodologisia työkaluja, kuten verkostoajattelua, elettyä uskontoa ja analyyttista kokemushistoriaa.
Jalo-Kivi on aiemmassa tutkimuksessa jäänyt vähälle huomiolle, mutta aikanaan hän oli monitahoinen ja tietynlaista mainettakin kerännyt kansalaistoimija. Hän tuli 1900-luvun ensivuosina tunnetuksi työväenliikkeen pää-äänenkannattaja Työmiehen avustajana ja Helsingin ulkotyöväenyhdistyksen aktiivina, mutta hänet syrjäytettiin sosialidemokraattipiireistä suurlakkovuonna 1905 poliisin ilmiantajaksi leimattuna. Epäoikeudenmukaisena pitämästään kohtelusta katkeroituneena hän toimi seuraavina vuosina sosialidemokraatteja haastaneissa puoluepoliittisissa ja ammattiyhdistyksellisissä hankkeissa.
Suurlakon jälkeen Jalo-Kivi liittyi teosofista ihannesosialismia kannattaneen Matti Kurikan ympärille kerääntyneisiin ”elämäläisiin”, jotka kokivat Sosialidemokraattisen puolueen ajautuneen vaarallisten ”materialisti-anarkistien” käsiin. Elämäläiset pyrkivät kampeamaan työväenliikkeen henkisemmälle kehitysuralle ensin SDP:n sisäisenä oppositioryhmänä ja loppukesästä 1906 sen kilpailijaksi perustamansa Sosialistisen reformipuolueen avulla. Jalo-Kivi kuitenkin pettyi pienpuolueeseen jo ennen ensimmäisiä eduskuntavaaleja (1907) ja siirtyi oikeistonationalistisen Suomalaisen puolueen ja sen työläisjärjestöksi perustetun Suomalaisen työväenliiton riveihin. Tässä verkostossa hän perusti työläisten yhteiskuntamoraalia omistusasunnoilla kohottamaan pyrkineen Omakotiyhdistyksen ja yritti rakentaa puoluepolitiikasta riippumatonta ammattiyhdistysliikettä, mutta hankkeet epäonnistuivat ja vuonna 1908 hän sai lähtöpassit Suomalaisesta työväenliitosta. Tämän jälkeen Jalo-Kivi etääntyi poliittis-yhteiskunnallisesta toiminnasta ja suuntasi tarmonsa spiritualistiseen aktivismiin. Hän toimitti aikakauslehti Spiritistiä ja johti Suomen spiritististä seuraa vuonna 1909 Helsingissä ja vuodenvaihteesta 1910 lähtien Tampereella. Näiden hankkeiden kautta hän pyrki määrätietoisesti rakentamaan Suomeen itsetietoisen ja kansallisella tasolla järjestäytyneen spiritualistisen liikkeen, joka liittyisi toiminnalliseksi ja vuorovaikutukselliseksi osaksi ylirajaista spiritualistista liikehdintää. Tutkimus päättyy näiden spiritualististen hankkeiden hiipumiseen ennen ensimmäistä maailmansotaa.
Jalo-Kiven aktiivisen kansalaisuuden monimuotoista rakentumis- ja toteutumisprosessia analysoimalla Kansan henkinen kehitys osallistuu keskusteluihin uskonnon ja kansalaisyhteiskunnan välisestä suhteesta hänelle keskeisten ilmiöiden ja keskustelujen näkökulmasta. Hänen vaiheensa elämäläisverkostossa ja Suomalaisen työväenliiton perustaneiden vanhasuomalaisten työläisnationalistien parissa auttavat hahmottamaan, että vaikka SDP ja siihen liittynyt sosialidemokraattinen ammattiyhdistysliike hallitsivat työväenliikettä suurlakon jälkeisinä vuosina, niiden hegemonia oli jatkuvan haastamisen kohteena sellaisten järjestyneiden työläisten taholta, jotka tahtoivat ohjata työväenliikettä toisenlaisiin puoluepoliittisiin, ammatillisiin ja aatteellisiin hankkeisiin. Uskonnolla ja siihen liittyvällä siveellisyystematiikalla oli tärkeä merkitys näissä työväenliikkeen suunnasta käydyissä väittelyissä.
Väitöskirja osallistuu myös viime vuosina vilkastuneeseen keskusteluun suomalaisen spiritualismin historiasta. Siinä missä aiempi tutkimus on kiinnittänyt huomiota lähinnä keski- ja yläluokkaisten piirien spiritualistiseen toimintaan yhtäältä 1800-luvun lopulla ja toisaalta itsenäisyyden ajan Suomessa, väitöskirja osoittaa spiritualismin tulleen osaksi myös työväestön toiminnallista kokemusmaailmaa viimeistään vuosisadan alussa. Spiritistin ja Suomen spiritistisen seuran varaan muodostunut spiritualistinen liikehanke oli lyhytikäisyydestään huolimatta merkittävä yritys tuoda spiritualismi näkyväksi osaksi suuriruhtinaskunnan murrostilassa ollutta uskontokenttää ja kansalaisyhteiskuntaa.
Väitöskirjassa selvitetään, kuinka Jalo-Kiven aktiivinen kansalaisuus rakentui elettynä jokapäiväisenä todellisuutena, ja tarkastellaan hänen poliittis-yhteiskunnallisen ja uskonnollisen kansalaistoimintansa välille hahmottuneita suhteita. Samalla avautuu uudenlainen näkymä vuosisadan alun työväenliikkeeseen sekä teosofian ja etenkin spiritualismin kansalaistoiminnallisiin merkityksiin yhteiskunnan murrosaikana. Metodologiselta yleistyyliltään tutkimus edustaa henkilölähtöistä mikrohistoriaa. Väitöskirjassa hyödynnetään myös muita teoreettisia ja metodologisia työkaluja, kuten verkostoajattelua, elettyä uskontoa ja analyyttista kokemushistoriaa.
Jalo-Kivi on aiemmassa tutkimuksessa jäänyt vähälle huomiolle, mutta aikanaan hän oli monitahoinen ja tietynlaista mainettakin kerännyt kansalaistoimija. Hän tuli 1900-luvun ensivuosina tunnetuksi työväenliikkeen pää-äänenkannattaja Työmiehen avustajana ja Helsingin ulkotyöväenyhdistyksen aktiivina, mutta hänet syrjäytettiin sosialidemokraattipiireistä suurlakkovuonna 1905 poliisin ilmiantajaksi leimattuna. Epäoikeudenmukaisena pitämästään kohtelusta katkeroituneena hän toimi seuraavina vuosina sosialidemokraatteja haastaneissa puoluepoliittisissa ja ammattiyhdistyksellisissä hankkeissa.
Suurlakon jälkeen Jalo-Kivi liittyi teosofista ihannesosialismia kannattaneen Matti Kurikan ympärille kerääntyneisiin ”elämäläisiin”, jotka kokivat Sosialidemokraattisen puolueen ajautuneen vaarallisten ”materialisti-anarkistien” käsiin. Elämäläiset pyrkivät kampeamaan työväenliikkeen henkisemmälle kehitysuralle ensin SDP:n sisäisenä oppositioryhmänä ja loppukesästä 1906 sen kilpailijaksi perustamansa Sosialistisen reformipuolueen avulla. Jalo-Kivi kuitenkin pettyi pienpuolueeseen jo ennen ensimmäisiä eduskuntavaaleja (1907) ja siirtyi oikeistonationalistisen Suomalaisen puolueen ja sen työläisjärjestöksi perustetun Suomalaisen työväenliiton riveihin. Tässä verkostossa hän perusti työläisten yhteiskuntamoraalia omistusasunnoilla kohottamaan pyrkineen Omakotiyhdistyksen ja yritti rakentaa puoluepolitiikasta riippumatonta ammattiyhdistysliikettä, mutta hankkeet epäonnistuivat ja vuonna 1908 hän sai lähtöpassit Suomalaisesta työväenliitosta. Tämän jälkeen Jalo-Kivi etääntyi poliittis-yhteiskunnallisesta toiminnasta ja suuntasi tarmonsa spiritualistiseen aktivismiin. Hän toimitti aikakauslehti Spiritistiä ja johti Suomen spiritististä seuraa vuonna 1909 Helsingissä ja vuodenvaihteesta 1910 lähtien Tampereella. Näiden hankkeiden kautta hän pyrki määrätietoisesti rakentamaan Suomeen itsetietoisen ja kansallisella tasolla järjestäytyneen spiritualistisen liikkeen, joka liittyisi toiminnalliseksi ja vuorovaikutukselliseksi osaksi ylirajaista spiritualistista liikehdintää. Tutkimus päättyy näiden spiritualististen hankkeiden hiipumiseen ennen ensimmäistä maailmansotaa.
Jalo-Kiven aktiivisen kansalaisuuden monimuotoista rakentumis- ja toteutumisprosessia analysoimalla Kansan henkinen kehitys osallistuu keskusteluihin uskonnon ja kansalaisyhteiskunnan välisestä suhteesta hänelle keskeisten ilmiöiden ja keskustelujen näkökulmasta. Hänen vaiheensa elämäläisverkostossa ja Suomalaisen työväenliiton perustaneiden vanhasuomalaisten työläisnationalistien parissa auttavat hahmottamaan, että vaikka SDP ja siihen liittynyt sosialidemokraattinen ammattiyhdistysliike hallitsivat työväenliikettä suurlakon jälkeisinä vuosina, niiden hegemonia oli jatkuvan haastamisen kohteena sellaisten järjestyneiden työläisten taholta, jotka tahtoivat ohjata työväenliikettä toisenlaisiin puoluepoliittisiin, ammatillisiin ja aatteellisiin hankkeisiin. Uskonnolla ja siihen liittyvällä siveellisyystematiikalla oli tärkeä merkitys näissä työväenliikkeen suunnasta käydyissä väittelyissä.
Väitöskirja osallistuu myös viime vuosina vilkastuneeseen keskusteluun suomalaisen spiritualismin historiasta. Siinä missä aiempi tutkimus on kiinnittänyt huomiota lähinnä keski- ja yläluokkaisten piirien spiritualistiseen toimintaan yhtäältä 1800-luvun lopulla ja toisaalta itsenäisyyden ajan Suomessa, väitöskirja osoittaa spiritualismin tulleen osaksi myös työväestön toiminnallista kokemusmaailmaa viimeistään vuosisadan alussa. Spiritistin ja Suomen spiritistisen seuran varaan muodostunut spiritualistinen liikehanke oli lyhytikäisyydestään huolimatta merkittävä yritys tuoda spiritualismi näkyväksi osaksi suuriruhtinaskunnan murrostilassa ollutta uskontokenttää ja kansalaisyhteiskuntaa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4902]