Generatiivinen tekoäly ohjelmoinnin, oppimisen ja opetuksen apuvälineenä : näkökulmana aloitteleva ohjelmoija
Rouhiainen, Otso (2024)
Rouhiainen, Otso
2024
Tietojenkäsittelytieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computer Sciences
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-02-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401251826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401251826
Tiivistelmä
Generatiivinen tekoäly on tuonut uusia mahdollisuuksia oppimisen ja opetuksen apuvälineenä. Opetusalalla on kuitenkin herännyt huolia tekoälyn väärinkäytöstä ja sen tekemien virheiden vaikutuksista oppimiseen. Osa kouluista on pyrkinyt ratkaisemaan ongelman kieltämällä sen käytön kokonaan. Tekoälyn salliminen antaa kuitenkin mahdollisuuden tarkastella sen hyötyjä ja aiheuttamia haasteita. Tässä työssä tutkitaan generatiivisen tekoälyn potentiaalia opetuskäytössä, oppimisen tukena ja ohjelmoinnin apuvälineenä. Tämän tutkielman tavoitteena on vastata kysymykseen: ”Onko generatiivisesta tekoälystä hyötyä aloittelevalle ohjelmoinnin opiskelijalle, ja mitä vaikutuksia sillä on ohjelmoinnin perusteiden oppimisen kannalta?”
Työ toteutetaan kirjallisuuskatsauksena. Ensin generatiivinen tekoäly esitellään yleisesti, jonka jälkeen sen roolia tutkitaan opetuksen ja ohjelmoinnin oppimisen välineenä. Työssä pohditaan myös tekoälyn käytön rajoituksia, haasteita ja niiden mahdollisia ratkaisuja. Lopuksi arvioidaan tekoälyn tulevaisuutta ja integrointia osana ohjelmoinnin opetusta.
Ohjelmoinnin perusopetuksessa pyritään usein ratkaisemaan lyhyitä ja vähän koodirivejä vaativia tehtäviä. Tutkielmassa selviää, että generatiivinen tekoäly pystyy tuottamaan oikean ratkaisun suurimpaan osaan näistä tehtävistä sekä selittämään, miten ratkaisu tehtiin. Se mahdollistaa myös personoidun oppimiskokemuksen luomisen, vaihtoehtoisten vastausten tarkastelemisen ja auttaa sekä opettajia että opiskelijoita työskentelemään tehokkaammin. Tekoäly tuottaa kuitenkin ajoittain virheellisiä ja jopa täysin vääriä vastauksia. Onnistunut tekoälyn käyttö saattaakin vaatia useamman tarkentavan komennon antamista ja hienosäätöä.
Aloittelevalle ohjelmoinnin opiskelijalle generatiivinen tekoäly voi olla harhaanjohtava apuväline, sillä opiskelija ei välttämättä tunnista tekoälyn tekemiä virheitä. Tekoälyn käyttö voi myös muodostua ongelmaksi, jos sen tuottamiin vastauksiin luotetaan tai nojataan liikaa. Näitä ongelmia voidaan pyrkiä lieventämään tekoälyn roolittamisella ja käytön rajoittamisella. Apuvälineen oikeaoppinen käyttö osana ohjelmointia vaatii hyviä ohjelmointitaitoja, koodin ymmärtämistä ja tietoa niiden tekemistä virheistä.
Työ toteutetaan kirjallisuuskatsauksena. Ensin generatiivinen tekoäly esitellään yleisesti, jonka jälkeen sen roolia tutkitaan opetuksen ja ohjelmoinnin oppimisen välineenä. Työssä pohditaan myös tekoälyn käytön rajoituksia, haasteita ja niiden mahdollisia ratkaisuja. Lopuksi arvioidaan tekoälyn tulevaisuutta ja integrointia osana ohjelmoinnin opetusta.
Ohjelmoinnin perusopetuksessa pyritään usein ratkaisemaan lyhyitä ja vähän koodirivejä vaativia tehtäviä. Tutkielmassa selviää, että generatiivinen tekoäly pystyy tuottamaan oikean ratkaisun suurimpaan osaan näistä tehtävistä sekä selittämään, miten ratkaisu tehtiin. Se mahdollistaa myös personoidun oppimiskokemuksen luomisen, vaihtoehtoisten vastausten tarkastelemisen ja auttaa sekä opettajia että opiskelijoita työskentelemään tehokkaammin. Tekoäly tuottaa kuitenkin ajoittain virheellisiä ja jopa täysin vääriä vastauksia. Onnistunut tekoälyn käyttö saattaakin vaatia useamman tarkentavan komennon antamista ja hienosäätöä.
Aloittelevalle ohjelmoinnin opiskelijalle generatiivinen tekoäly voi olla harhaanjohtava apuväline, sillä opiskelija ei välttämättä tunnista tekoälyn tekemiä virheitä. Tekoälyn käyttö voi myös muodostua ongelmaksi, jos sen tuottamiin vastauksiin luotetaan tai nojataan liikaa. Näitä ongelmia voidaan pyrkiä lieventämään tekoälyn roolittamisella ja käytön rajoittamisella. Apuvälineen oikeaoppinen käyttö osana ohjelmointia vaatii hyviä ohjelmointitaitoja, koodin ymmärtämistä ja tietoa niiden tekemistä virheistä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8935]