Subjektifikaatio ja Bildung : Näkökulma itseksi tulemisen ja sivistyksen yhteydestä
Kaihari, Jerome (2024)
Kaihari, Jerome
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-02-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401251834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401251834
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa pohdin itseksi tulemisen kysymystä ja sivistyksen vaikutusta itseksi tulemiseen. Tutkielman päätutkimuskysymys on: miten subjektifikaatio ja sivistys rakentuvat yhdessä? Subjektifikaatio on Gert Biestan (2020) mukaan kasvatuksen tehtävä ja tarkoittaa itseksi tulemista. Subjektifikaatio on kietoutunut kasvatuksen muihin tehtäviin eli sosialisaatioon ja kvalifikaatioon monin, osin ristiriitaisin tavoin. Subjektifikaatio kuvaa yksilön maailmasuhdetta ja yksilön suhdetta itseensä osana maailmaa.
Sivistystä käsittelen saksalaisen Bildung-perinteen avulla. Bildung eli sivistys on sisäisten voimien kasvattamista moninaisissa tilanteissa erilaisten ihmisten kanssa. Sivistys on mielen kultivointia ja kytköksissä elettyyn aikaan ja paikkaan. Sivistyksen edellytys on sivistyksellisyyden periaate, joka on ihmisten välillä tilanteissa esiintyvä mahdollisuus sivistyä. Sivistyneeksi kasvaminen vaatii pedagogisen väliintulon, sillä mielemme voimat eivät yksinään riitä sivistyneeksi tulemiseen.
Tutkielman menetelmänä toimii systemaattisen analyysin hermeneuttinen teoria, joka pohjaa systemaattisen analyysin tarkkuuteen kirittäen analyysiä hermeneutiikan empaattisella ymmärryksellä. Tutkielman metodologisena viitekehyksenä on hermeneutiikka, jossa tavoitteena on hermeneuttisen kehän kautta päästä ymmärrykseen ilmiöistä. Olennaiset piirteet ovat tulkinnan kehittyminen dialogissa aineiston kanssa ja historiallisuuden korostuminen tulkinnan kehässä.
Subjektifikaatio ja Bildung elävät ja toteutuvat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. Subjektifikaatio on maailmaan tulemista ja Bildung on maailman meihin tulemista. Bildung sisäisenä muotoutumisena pitää huolen siitä, että meillä on jotakin, jonka avulla tulemme maailmaan. Subjektifikaatio ohjaa sisäisen muotoutumisemme suuntaa. Kummankin ilmiön pohjana toimii sosialisaatio, joka on yleiseen ihmisyyteen kasvamista. Yhteistä subjektifikaatiolle ja Bildungille on muiden ihmisten vaikutus. Tulemme itseksemme ja sivistymme muiden ihmisten kanssa toiminnassa. Toiminnan moninaisuus ja sen vapaus takaavat sivistyksen kehittymisen. Toiminta antaa myös tilaisuuden subjektifikaatiolle. Toiminnassa yksilö tulee muille näkyväksi ja voi toisaalta paljastaa itselleen jotakin uutta itsestään.
In this thesis, I explore the question of becoming oneself and the influence of education on the process of becoming oneself. The main research question of the thesis is: how do subjectification and education (Bildung) interrelate? According to Gert Biesta (2020), subjectification is a task of education, referring to the process of becoming oneself. Subjectification is intricately linked to other tasks of education, such as socialization and qualification, in many, often conflicting, ways. It describes an individual's relationship with the world and the individual's relationship with oneself as part of the world.
I approach the concept of education through the German Bildung tradition. Bildung, or education, involves the cultivation of internal forces in various situations with different people. Education is the refinement of the mind and is connected to the lived time and place. The prerequisite for education is the principle of educability, which is the possibility of becoming educated that arises in situations among people. Growing educated requires pedagogical intervention because the forces of our minds alone are not sufficient for becoming educated.
The methodology employed in the thesis is the hermeneutic theory of systematic analysis, which is based on the precision of systematic analysis while stimulating the analysis with empathic understanding from hermeneutics. The methodological framework is hermeneutics, aiming to achieve understanding of phenomena through the hermeneutic circle. Essential features include the development of interpretation in dialogue with the material and the emphasis on historicity in the interpretive process.
Subjectification and Bildung exist and manifest in human interaction. Subjectification is coming into the world, and Bildung is the world coming into us. Bildung, as internal formation, ensures that we have something through which we enter the world. Subjectification guides the direction of our internal shaping. Both phenomena are grounded in socialization, which is the growth into universal humanity. What subjectification and Bildung share is the influence of other people. We become ourselves and educated through interaction with others. The diversity and freedom of action guarantee the development of education. Action also provides an opportunity for subjectification. In action, the individual becomes visible to others and, on the other hand, may reveal something new to oneself.
Sivistystä käsittelen saksalaisen Bildung-perinteen avulla. Bildung eli sivistys on sisäisten voimien kasvattamista moninaisissa tilanteissa erilaisten ihmisten kanssa. Sivistys on mielen kultivointia ja kytköksissä elettyyn aikaan ja paikkaan. Sivistyksen edellytys on sivistyksellisyyden periaate, joka on ihmisten välillä tilanteissa esiintyvä mahdollisuus sivistyä. Sivistyneeksi kasvaminen vaatii pedagogisen väliintulon, sillä mielemme voimat eivät yksinään riitä sivistyneeksi tulemiseen.
Tutkielman menetelmänä toimii systemaattisen analyysin hermeneuttinen teoria, joka pohjaa systemaattisen analyysin tarkkuuteen kirittäen analyysiä hermeneutiikan empaattisella ymmärryksellä. Tutkielman metodologisena viitekehyksenä on hermeneutiikka, jossa tavoitteena on hermeneuttisen kehän kautta päästä ymmärrykseen ilmiöistä. Olennaiset piirteet ovat tulkinnan kehittyminen dialogissa aineiston kanssa ja historiallisuuden korostuminen tulkinnan kehässä.
Subjektifikaatio ja Bildung elävät ja toteutuvat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. Subjektifikaatio on maailmaan tulemista ja Bildung on maailman meihin tulemista. Bildung sisäisenä muotoutumisena pitää huolen siitä, että meillä on jotakin, jonka avulla tulemme maailmaan. Subjektifikaatio ohjaa sisäisen muotoutumisemme suuntaa. Kummankin ilmiön pohjana toimii sosialisaatio, joka on yleiseen ihmisyyteen kasvamista. Yhteistä subjektifikaatiolle ja Bildungille on muiden ihmisten vaikutus. Tulemme itseksemme ja sivistymme muiden ihmisten kanssa toiminnassa. Toiminnan moninaisuus ja sen vapaus takaavat sivistyksen kehittymisen. Toiminta antaa myös tilaisuuden subjektifikaatiolle. Toiminnassa yksilö tulee muille näkyväksi ja voi toisaalta paljastaa itselleen jotakin uutta itsestään.
In this thesis, I explore the question of becoming oneself and the influence of education on the process of becoming oneself. The main research question of the thesis is: how do subjectification and education (Bildung) interrelate? According to Gert Biesta (2020), subjectification is a task of education, referring to the process of becoming oneself. Subjectification is intricately linked to other tasks of education, such as socialization and qualification, in many, often conflicting, ways. It describes an individual's relationship with the world and the individual's relationship with oneself as part of the world.
I approach the concept of education through the German Bildung tradition. Bildung, or education, involves the cultivation of internal forces in various situations with different people. Education is the refinement of the mind and is connected to the lived time and place. The prerequisite for education is the principle of educability, which is the possibility of becoming educated that arises in situations among people. Growing educated requires pedagogical intervention because the forces of our minds alone are not sufficient for becoming educated.
The methodology employed in the thesis is the hermeneutic theory of systematic analysis, which is based on the precision of systematic analysis while stimulating the analysis with empathic understanding from hermeneutics. The methodological framework is hermeneutics, aiming to achieve understanding of phenomena through the hermeneutic circle. Essential features include the development of interpretation in dialogue with the material and the emphasis on historicity in the interpretive process.
Subjectification and Bildung exist and manifest in human interaction. Subjectification is coming into the world, and Bildung is the world coming into us. Bildung, as internal formation, ensures that we have something through which we enter the world. Subjectification guides the direction of our internal shaping. Both phenomena are grounded in socialization, which is the growth into universal humanity. What subjectification and Bildung share is the influence of other people. We become ourselves and educated through interaction with others. The diversity and freedom of action guarantee the development of education. Action also provides an opportunity for subjectification. In action, the individual becomes visible to others and, on the other hand, may reveal something new to oneself.