”Rotta tuilla hits different” : Laadullinen sisällönanalyysi suomalaisten mediatalojen journalistisista Tiktok-videoista
Pietilä, Kaisla (2024)
Pietilä, Kaisla
2024
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-01-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401221708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401221708
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisista elementeistä journalistiset Tiktok-videot koostuvat ja millä tavoin ne pyrkivät vetoamaan nuoreen yleisöön. Erittelemällä journalististen Tiktok-videoiden elementtejä pyrin hahmottamaan, millaiseen muotoon journalismi asettuu Tiktokissa. Toinen näkökulmani keskittyy nuoreen yleisöön, jonka tavoittaminen on ollut mediatalojen keskeinen motiivi Tiktokiin siirtymisessä. Toisen tutkimuskysymyksen avulla pyrin tutkimaan, millä tavalla toive nuoren yleisön tavoittamisesta näkyy journalistisissa Tiktok-sisällöissä.
Tiktokiin tuotettavaa journalistista sisältöä on perusteltua tutkia alustan toimintamekanismin ja alustaan liittyvien ristiriitaisuuksien vuoksi. Tiktokissa sisällön näkyvyys määrittyy kunkin käyttäjän etusivun personoivan algoritmin avulla, minkä vuoksi sisällöntuottajien mahdollisuus vaikuttaa sisältönsä näkyvyyteen perustuu suurelta osin sisällön optimoimiseen alustalle. Kyse on alustaistumiseksi kutsutusta kehityskulusta. Algoritmien suuri merkitys nostaa esiin kysymyksen journalistisesta riippumattomuudesta. Lisäksi Tiktok on ollut kriittisen keskustelun kohteena esimerkiksi Kiinan hallintoon liittyvien kytkösten vuoksi.
Tutkielman aineisto koostuu kolmesta suomalaisen mediatalon julkaisemasta journalistisesta Tiktok-videosta. Aineistoon on valittu Yleisradion @yleuutiset-tilin, Helsingin Sanomien @hs_nyt-tilin ja Ilta-Sanomien @iltasanomat-tilin katsotuin video vuoden 2023 syyskuulta. Tutkimusmenetelmänä käytän laadullista sisällönanalyysiä. Hyödynnän analyysissäni myös määrällistä otetta, jonka avulla puran Tiktok-videoiden sisältöä taulukkomuotoon.
Sisällönanalyysini osoittaa, että journalistiset Tiktok-videot yhdistelevät perinteisen journalistisen sisällön elementtejä sosiaalisen median toimintatapoihin. Esimerkkejä tavanomaisista journalistisista piirteistä ovat haastatteluosiot ja otsikot ja sosiaalisen median elementeistä musiikin, hashtagien ja emojien käyttö. Nuori kohderyhmä tuottaa journalistiseen Tiktok-sisältöön nuorten elämää koskevia aiheita sekä näkökulmia, jotka eroavat aiheiden käsittelyssä perinteisessä mediassa käytetyistä näkökulmista. Lisäksi nuorta kohderyhmää pyritään tavoittelemaan luomalla journalistisen Tiktok-sisältöön vaikutelmaa autenttisuudesta. Autenttista vaikutelmaa tuotetaan esimerkiksi arkisella, epämuodollisella puheella ja videoissa esiintyvän toimittajan rennolla olemuksella.
Tiktokiin tuotettavaa journalistista sisältöä on perusteltua tutkia alustan toimintamekanismin ja alustaan liittyvien ristiriitaisuuksien vuoksi. Tiktokissa sisällön näkyvyys määrittyy kunkin käyttäjän etusivun personoivan algoritmin avulla, minkä vuoksi sisällöntuottajien mahdollisuus vaikuttaa sisältönsä näkyvyyteen perustuu suurelta osin sisällön optimoimiseen alustalle. Kyse on alustaistumiseksi kutsutusta kehityskulusta. Algoritmien suuri merkitys nostaa esiin kysymyksen journalistisesta riippumattomuudesta. Lisäksi Tiktok on ollut kriittisen keskustelun kohteena esimerkiksi Kiinan hallintoon liittyvien kytkösten vuoksi.
Tutkielman aineisto koostuu kolmesta suomalaisen mediatalon julkaisemasta journalistisesta Tiktok-videosta. Aineistoon on valittu Yleisradion @yleuutiset-tilin, Helsingin Sanomien @hs_nyt-tilin ja Ilta-Sanomien @iltasanomat-tilin katsotuin video vuoden 2023 syyskuulta. Tutkimusmenetelmänä käytän laadullista sisällönanalyysiä. Hyödynnän analyysissäni myös määrällistä otetta, jonka avulla puran Tiktok-videoiden sisältöä taulukkomuotoon.
Sisällönanalyysini osoittaa, että journalistiset Tiktok-videot yhdistelevät perinteisen journalistisen sisällön elementtejä sosiaalisen median toimintatapoihin. Esimerkkejä tavanomaisista journalistisista piirteistä ovat haastatteluosiot ja otsikot ja sosiaalisen median elementeistä musiikin, hashtagien ja emojien käyttö. Nuori kohderyhmä tuottaa journalistiseen Tiktok-sisältöön nuorten elämää koskevia aiheita sekä näkökulmia, jotka eroavat aiheiden käsittelyssä perinteisessä mediassa käytetyistä näkökulmista. Lisäksi nuorta kohderyhmää pyritään tavoittelemaan luomalla journalistisen Tiktok-sisältöön vaikutelmaa autenttisuudesta. Autenttista vaikutelmaa tuotetaan esimerkiksi arkisella, epämuodollisella puheella ja videoissa esiintyvän toimittajan rennolla olemuksella.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8894]