Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat (Limited access)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat (Limited access)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Presidenttiehdokkaiden henkilöbrändäys Instagramissa syksyllä 2023

Pyykkönen, Mona (2024)

 
Avaa tiedosto
PyykkonenMona.pdf (1.333Mt)
Lataukset: 

Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, aineisto on luettavissa vain Tampereen yliopiston kirjastojen opinnäytepisteillä. The author has not given permission to publish the thesis online. The thesis can be read at the thesis point at Tampere University Library.

Pyykkönen, Mona
2024

Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-02-08
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401221651
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on mahdollistanut presidenttiehdokkaille nykyaikaisen kampanjoin-nin muodon, jonka avulla he voivat luoda itse omanlaista sisältöä ihmisten nähtäväksi. Instagramissa kampanjointi on ollut 2020-luvulla vaaleissa merkittävässä asemassa, ja sen merkitys kampanjoinnin alustana yleistyy. Suomalaiset presidenttiehdokkaat päivittivät lähes päivittäin sisältöä Instagramiin ja näin loivat omaa henkilöbrändiään mahdollisille äänestäjilleen.

Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista sisältö presidenttiehdokkaat tuottavat Instagramiin ennen presidentinvaaleja tammikuussa 2024, sekä miten hei-dän tuottamansa sisältö rakentaa heidän henkilöbrändiään. Analysoin keräämääni tutkimusaineistoa personointitutkimuksen avulla ja pyrin jaottelemaan aineiston kol-meen ulottuvuuteen; ammattimaiseen sisältöön, koti ja perhe sekä yksilölliset miel-tymykset. Hyödynnän kolmea sitoutusstrategiaa tutkiessani, millä keinoilla president-tiehdokkaat rakentavat henkilöbrändiään Instagramissa

Tutkimuskysymykseni on, millaista sisältöä presidenttiehdokkaat tuottavat Instagra-miin ennen tammikuun 2024 presidentinvaaleja, ja miten he luovat itsestään henki-löbrändiä Instagramissa. Seurasin kolmea presidenttiehdokasta Alexander Stubbia, Pekka Haavistoa ja Mika Aaltolaa Instagramissa ja keräsin tutkimusaineiston heidän henkilökohtaisilta ja kampanjointiin tarkoitetuilta tileiltään. Luokittelin Instagram jul-kaisut, Reelsit ja Storyt ehdokkaiden omiin kansioihin.

Tutkimustulokset osoittivat, että jokainen ehdokas tuottaa hyvin erilaista sisältöä In-stagramiin osittain hyödyntäen personointitutkimuksen kolmea kategoriaa. Enemmis-tö tuotetusta sisällöstä liittyy kuitenkin ammattimaiseen sisältöön, joka on suoraan tai epäsuorasti sidoksissa vaalikampanjointiin. Ehdokkaat tuovat vahvasti esille omia eri-tyispiirteitään Instagram sisällössä ja näin rakentavat henkilöbrändiään. Tutkimustu-loksiin vaikutti tarkastelujakson ajankohta, jolloin vain yksi ehdokkaista oli virallisesti käynnistänyt vaalikampanjansa.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat (Limited access) [1862]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste