Presidenttiehdokkaiden henkilöbrändäys Instagramissa syksyllä 2023
Pyykkönen, Mona (2024)
Pyykkönen, Mona
2024
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-02-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401221651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401221651
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on mahdollistanut presidenttiehdokkaille nykyaikaisen kampanjoin-nin muodon, jonka avulla he voivat luoda itse omanlaista sisältöä ihmisten nähtäväksi. Instagramissa kampanjointi on ollut 2020-luvulla vaaleissa merkittävässä asemassa, ja sen merkitys kampanjoinnin alustana yleistyy. Suomalaiset presidenttiehdokkaat päivittivät lähes päivittäin sisältöä Instagramiin ja näin loivat omaa henkilöbrändiään mahdollisille äänestäjilleen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista sisältö presidenttiehdokkaat tuottavat Instagramiin ennen presidentinvaaleja tammikuussa 2024, sekä miten hei-dän tuottamansa sisältö rakentaa heidän henkilöbrändiään. Analysoin keräämääni tutkimusaineistoa personointitutkimuksen avulla ja pyrin jaottelemaan aineiston kol-meen ulottuvuuteen; ammattimaiseen sisältöön, koti ja perhe sekä yksilölliset miel-tymykset. Hyödynnän kolmea sitoutusstrategiaa tutkiessani, millä keinoilla president-tiehdokkaat rakentavat henkilöbrändiään Instagramissa
Tutkimuskysymykseni on, millaista sisältöä presidenttiehdokkaat tuottavat Instagra-miin ennen tammikuun 2024 presidentinvaaleja, ja miten he luovat itsestään henki-löbrändiä Instagramissa. Seurasin kolmea presidenttiehdokasta Alexander Stubbia, Pekka Haavistoa ja Mika Aaltolaa Instagramissa ja keräsin tutkimusaineiston heidän henkilökohtaisilta ja kampanjointiin tarkoitetuilta tileiltään. Luokittelin Instagram jul-kaisut, Reelsit ja Storyt ehdokkaiden omiin kansioihin.
Tutkimustulokset osoittivat, että jokainen ehdokas tuottaa hyvin erilaista sisältöä In-stagramiin osittain hyödyntäen personointitutkimuksen kolmea kategoriaa. Enemmis-tö tuotetusta sisällöstä liittyy kuitenkin ammattimaiseen sisältöön, joka on suoraan tai epäsuorasti sidoksissa vaalikampanjointiin. Ehdokkaat tuovat vahvasti esille omia eri-tyispiirteitään Instagram sisällössä ja näin rakentavat henkilöbrändiään. Tutkimustu-loksiin vaikutti tarkastelujakson ajankohta, jolloin vain yksi ehdokkaista oli virallisesti käynnistänyt vaalikampanjansa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista sisältö presidenttiehdokkaat tuottavat Instagramiin ennen presidentinvaaleja tammikuussa 2024, sekä miten hei-dän tuottamansa sisältö rakentaa heidän henkilöbrändiään. Analysoin keräämääni tutkimusaineistoa personointitutkimuksen avulla ja pyrin jaottelemaan aineiston kol-meen ulottuvuuteen; ammattimaiseen sisältöön, koti ja perhe sekä yksilölliset miel-tymykset. Hyödynnän kolmea sitoutusstrategiaa tutkiessani, millä keinoilla president-tiehdokkaat rakentavat henkilöbrändiään Instagramissa
Tutkimuskysymykseni on, millaista sisältöä presidenttiehdokkaat tuottavat Instagra-miin ennen tammikuun 2024 presidentinvaaleja, ja miten he luovat itsestään henki-löbrändiä Instagramissa. Seurasin kolmea presidenttiehdokasta Alexander Stubbia, Pekka Haavistoa ja Mika Aaltolaa Instagramissa ja keräsin tutkimusaineiston heidän henkilökohtaisilta ja kampanjointiin tarkoitetuilta tileiltään. Luokittelin Instagram jul-kaisut, Reelsit ja Storyt ehdokkaiden omiin kansioihin.
Tutkimustulokset osoittivat, että jokainen ehdokas tuottaa hyvin erilaista sisältöä In-stagramiin osittain hyödyntäen personointitutkimuksen kolmea kategoriaa. Enemmis-tö tuotetusta sisällöstä liittyy kuitenkin ammattimaiseen sisältöön, joka on suoraan tai epäsuorasti sidoksissa vaalikampanjointiin. Ehdokkaat tuovat vahvasti esille omia eri-tyispiirteitään Instagram sisällössä ja näin rakentavat henkilöbrändiään. Tutkimustu-loksiin vaikutti tarkastelujakson ajankohta, jolloin vain yksi ehdokkaista oli virallisesti käynnistänyt vaalikampanjansa.