Kädet, keho, kieli : Yhteisymmärryksen multimodaalinen jäsentyminen ja kielen oppimisen hetket kokkaus- ja viljelyvuorovaikutuksessa
Jokipohja, Anna-Kaisa (2024)
Jokipohja, Anna-Kaisa
Tampereen yliopisto
2024
Kielten tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Language Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2024-02-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3282-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3282-2
Tiivistelmä
Tässä väitöskirjassa tarkastellaan, miten yhteisymmärrystä osoitetaan ja tarkistetaan multimodaalisesti ja millaisia kielen oppimisen hetkiä kokkaus- ja viljelyvuorovaikutuksessa syntyy. Tutkimuksen teoreettis-metodologisena viitekehyksenä on multimodaalinen keskustelunanalyysi. Yhteisymmärrystä ja oppimista tarkastellaan osallistujien näkökulmasta syventyen analysoimaan niitä vuorovaikutuksellisia keinoja, joilla toisen kielen käyttäjät toistuvasti ilmaisevat ymmärrystään kokkaus- ja viljelytehtävistä sekä orientaatiotaan kokkauksen, viljelyn ja niiden kielen oppimiseen. Keskeisiä sosiaalisia toimintoja ovat ymmärtämisen osoitukset, ymmärrysehdokkaat, kehollisen toiminnan ja materiaalisen ympäristön nimeämiseen suuntautuvat sanastokysymykset sekä edeltävässä vuorossa esiintyneestä sanasta kysyminen. Yhteisymmärryksen ylläpitäminen ja oppiminen kytkeytyvät kokkaukseen ja viljelyyn osallistumiseen ja toimintaympäristön mahdollistamaan kehollis-visuaalisten ja materiaalisten resurssien käyttöön.
Tutkimuksen pitkittäinen aineisto on kerätty videoetnografisesti seuraamalla toisen kielen käyttäjien osallistumista kokkaus- ja viljelytoimintaan lähes kahden vuoden ajan. Videoitua aineistoa on yhteensä noin 52 tuntia 17 kuukauden ajalta. Aineisto on videoitu kolmannen sektorin järjestämästä hankkeesta, jossa osallistujia ohjattiinsuomeksi kokkauksessa ja viljelyssä. Toimintaan osallistumisen tavoitteena oli oppia viljelemään hyötykasveja Suomen ilmasto-olosuhteissa, tutustua suomalaisiin ruokiin ja oppia valmistamaan niitä. Osallistujien yhteinen kieli oli suomi, ja ohjaajia lukuunottamatta suurin osa hankkeen osallistujista käytti suomea toisena kielenään.
Tutkimuksen tulokset on esitetty neljässä osatutkimuksessa. Ne osoittavat, että kehollis-visuaalisilla resursseilla, kuten kuvaavilla eleillä, esineiden käsittelyllä, katseen suunnalla, kasvonilmeillä ja käytännön kokkaus- ja viljelytoiminnan jaksottamisella, on oleellinen rooli ymmärrystä osoittavien ja tarkistavien sosiaalisten toimintojen muotoilemisessa ja tunnistamisessa sekä kielen oppimisessa. Kehollis-visuaalisten resurssien yhdistelmät muodostavat resurssikimppuja, jotka muotoillaan systemaattisesti toisistaan eroavilla tavoilla joko osoittamaan tai tarkistamaan ymmärrystä. Ymmärrystä tarkistetaan sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti myös kuvaavilla käsieleillä ilman elehtimiseen liittyvää samanaikaista puhetta.
Tutkimus näyttää, että kokkaus- ja viljely yhdessä toisten kanssa tarjoaa oppimisen mahdollisuuksia, joita toisen kielen käyttäjät hyödyntävät aktiivisesti omista tarpeistaan käsin. He valitsevat itse oppimisen kohteet ja hyödyntävät vuorovaikutuskumppaneiden tukea valikoiden. Verbaalisen kielen oppimiseen suuntaudutaan sekä ymmärtämisongelmien yhteydessä että ilman niitä, muun muassa kohdistamalla huomiota kokkauksessa ja viljelyssä toistuviin sanoihin sekä nimeämällä toiminnalle relevanttia materiaalista ympäristöä ja kehollisia kokkaustehtäviä. Käytännön toimintaympäristö materiaaleineen tukee yhteisymmärryksen rakentamista muun muassa tarjoamalla luontaisen ankkuroinnin sanojen ja kuvaavien eleiden merkitykselle. Tutkimus havainnollistaa, miten käsillä ja keholla tehtävässä toiminnassa oppiminen on perustavanlaatuisesti kehollinen kokemus, joka ei rajoitu vain verbaalisten resurssien oppimiseen ja käyttöön vaan kytkeytyy käytännön tietotaidon harjaantumiseen ja osallistumisen kehittymiseen. Väitöskirja tuottaa uutta tietoa sekä vuorovaikutuksen perusilmiöiden, kuten korjaussekvenssien multimodaalisesta jäsentymisestä, että toisen kielen käytöstä ja oppimisesta.
Tulokset osoittavat, että on tarpeen jatkaa vuorovaikutuksen perusilmiöiden ja oppimisen tarkastelua multimodaalisesta näkökulmasta, jotta voidaan muodostaa kokonaisvaltainen käsitys kehollis-visuaalisten resurssien roolista vuorovaikutuksessa. Multimodaalinen näkökulma kieleen voi myös laajentaa opettamisen ja oppimisen käytänteitä ja konteksteja. Tutkimuksessa ehdotan, että alkuvaiheen toisen kielen oppimisen tukemisessa ensimmäinen askel on tarjota mahdollisuus pitkäjänteiseen osallistumiseen sellaiseen kohdekieliseen toimintaan, jossa osallistuminen on toisen kielen käyttäjälle mielekästä ja osallistua voi monipuolisin multimodaalisin resurssein. Vuorovaikutuksen mikrotasolla kielen oppimista arjen tilanteissa voidaan edistää tukemalla toisen kielen käyttäjien toimijuutta sekä syventämällä vuorovaikutuksen osapuolten taitoa toimia yhdessä vuorovaikutus- ja kielenoppimistietoisesti.
Tutkimuksen pitkittäinen aineisto on kerätty videoetnografisesti seuraamalla toisen kielen käyttäjien osallistumista kokkaus- ja viljelytoimintaan lähes kahden vuoden ajan. Videoitua aineistoa on yhteensä noin 52 tuntia 17 kuukauden ajalta. Aineisto on videoitu kolmannen sektorin järjestämästä hankkeesta, jossa osallistujia ohjattiinsuomeksi kokkauksessa ja viljelyssä. Toimintaan osallistumisen tavoitteena oli oppia viljelemään hyötykasveja Suomen ilmasto-olosuhteissa, tutustua suomalaisiin ruokiin ja oppia valmistamaan niitä. Osallistujien yhteinen kieli oli suomi, ja ohjaajia lukuunottamatta suurin osa hankkeen osallistujista käytti suomea toisena kielenään.
Tutkimuksen tulokset on esitetty neljässä osatutkimuksessa. Ne osoittavat, että kehollis-visuaalisilla resursseilla, kuten kuvaavilla eleillä, esineiden käsittelyllä, katseen suunnalla, kasvonilmeillä ja käytännön kokkaus- ja viljelytoiminnan jaksottamisella, on oleellinen rooli ymmärrystä osoittavien ja tarkistavien sosiaalisten toimintojen muotoilemisessa ja tunnistamisessa sekä kielen oppimisessa. Kehollis-visuaalisten resurssien yhdistelmät muodostavat resurssikimppuja, jotka muotoillaan systemaattisesti toisistaan eroavilla tavoilla joko osoittamaan tai tarkistamaan ymmärrystä. Ymmärrystä tarkistetaan sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti myös kuvaavilla käsieleillä ilman elehtimiseen liittyvää samanaikaista puhetta.
Tutkimus näyttää, että kokkaus- ja viljely yhdessä toisten kanssa tarjoaa oppimisen mahdollisuuksia, joita toisen kielen käyttäjät hyödyntävät aktiivisesti omista tarpeistaan käsin. He valitsevat itse oppimisen kohteet ja hyödyntävät vuorovaikutuskumppaneiden tukea valikoiden. Verbaalisen kielen oppimiseen suuntaudutaan sekä ymmärtämisongelmien yhteydessä että ilman niitä, muun muassa kohdistamalla huomiota kokkauksessa ja viljelyssä toistuviin sanoihin sekä nimeämällä toiminnalle relevanttia materiaalista ympäristöä ja kehollisia kokkaustehtäviä. Käytännön toimintaympäristö materiaaleineen tukee yhteisymmärryksen rakentamista muun muassa tarjoamalla luontaisen ankkuroinnin sanojen ja kuvaavien eleiden merkitykselle. Tutkimus havainnollistaa, miten käsillä ja keholla tehtävässä toiminnassa oppiminen on perustavanlaatuisesti kehollinen kokemus, joka ei rajoitu vain verbaalisten resurssien oppimiseen ja käyttöön vaan kytkeytyy käytännön tietotaidon harjaantumiseen ja osallistumisen kehittymiseen. Väitöskirja tuottaa uutta tietoa sekä vuorovaikutuksen perusilmiöiden, kuten korjaussekvenssien multimodaalisesta jäsentymisestä, että toisen kielen käytöstä ja oppimisesta.
Tulokset osoittavat, että on tarpeen jatkaa vuorovaikutuksen perusilmiöiden ja oppimisen tarkastelua multimodaalisesta näkökulmasta, jotta voidaan muodostaa kokonaisvaltainen käsitys kehollis-visuaalisten resurssien roolista vuorovaikutuksessa. Multimodaalinen näkökulma kieleen voi myös laajentaa opettamisen ja oppimisen käytänteitä ja konteksteja. Tutkimuksessa ehdotan, että alkuvaiheen toisen kielen oppimisen tukemisessa ensimmäinen askel on tarjota mahdollisuus pitkäjänteiseen osallistumiseen sellaiseen kohdekieliseen toimintaan, jossa osallistuminen on toisen kielen käyttäjälle mielekästä ja osallistua voi monipuolisin multimodaalisin resurssein. Vuorovaikutuksen mikrotasolla kielen oppimista arjen tilanteissa voidaan edistää tukemalla toisen kielen käyttäjien toimijuutta sekä syventämällä vuorovaikutuksen osapuolten taitoa toimia yhdessä vuorovaikutus- ja kielenoppimistietoisesti.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4902]