Katujengi-ilmiön mediakuvasto suomalaisessa mediassa: Nuorten representaatiot journalistisissa videosisällöissä
Sillanpää, Nikke (2024)
Sillanpää, Nikke
2024
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-01-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401151480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401151480
Tiivistelmä
Tutkin kandidaatintutkielmassani millaista mediakuvastoa Yleisradio ja MTV ovat luoneet uutisoidessaan katujengi-ilmiöstä sekä millaisia representaatioita ne ovat luoneet nuorista. Katujengi-ilmiö nousi median otsikoihin vuonna 2021 ja se herätti paljon julkista keskustelua seuraavan kahden vuoden aikana. Suomessa pelättiin myös katujengi-ilmiön kärjistymistä ja Suomen ajautumista ”Ruotsin tielle”, jolla viitattiin naapurimaassamme syntyneeseen vakavaan ja väkivaltaiseen katujengiongelmaan.
Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää, miten katujengi-ilmiötä on kuvattu suomalaisessa mediassa videoiden avulla ja millaista mediakuvastoa nämä videot ovat luoneet tästä ilmiöstä. Katujengien jäseniksi liittyy usein nuoria henkilöitä ja jengien tekemät rikokset kohdistuvat monesti myös toisiin nuoriin. Tästä syystä halusin myös selvittää tutkielmassani, millaisia representaatioita nuorista luodaan mediakuvastojen kautta.
Tarkastelin kandidaatintutkielmassani aineistoa, joka koostui kahdesta journalistisesta videosta. Videot on julkaistu Yleisradion ja MTV:n nettisivuilla tekstipohjaisten juttujen yhteydessä ja esitetty osana tv-lähetyksiä. Käytin tutkielmassani sisällönanalyysiä, jonka pohjalta lajittelin aineistoni erilaisiin kuvatyyppeihin. Kuvatyypissä yhdistyvät samankaltainen rajaus tai kuvattavan kohteen valinta. Näiden kuvatyyppien pohjalta pystyin tutkimaan, millaisia representaatioita nuorista luotiin Ylen ja MTV:n videoissa.
Kandidaatintutkielmani osoitti, että Ylen ja MTV:n videoissa oli merkittäviä eroavaisuuksia videolle valitun rajauksen ja siitä syntyneiden representaatioiden välillä. MTV:n video korosti poliisin roolia katujengi-ilmiön selvittämisessä, eikä nuorille annettu lyhyessä uutislähetyksen videoinsertissä tilaa haastattelun tai kuvituskuvien muodossa. Ylen video taas antoi nuorille paljon tilaa kertoa mielipiteistään katujengi-ilmiöön liittyen. Videossa käytetyt haastateltavat ja kuvauspaikat tukivat näkökulmaa, jossa asiaa yritettiin lähestyä monipuolisesti nuorten aseman kautta.
Tutkielmani pieni aineisto osoitti, että katujengi-ilmiötä käsittelevät jutut voivat rakentaa monimuotoista representaatiota nuorista tai ohittaa nuorten näkökulman painottamalla viranomaisten roolia ongelman ratkaisemisessa. Tutkimusta journalismin suhteesta katujengi-ilmiöön on vielä vähän, ja kandidaatintutkielmani toimii pintaraapaisuna tähän erityisesti nuoriin vaikuttavaan ilmiöön.
Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää, miten katujengi-ilmiötä on kuvattu suomalaisessa mediassa videoiden avulla ja millaista mediakuvastoa nämä videot ovat luoneet tästä ilmiöstä. Katujengien jäseniksi liittyy usein nuoria henkilöitä ja jengien tekemät rikokset kohdistuvat monesti myös toisiin nuoriin. Tästä syystä halusin myös selvittää tutkielmassani, millaisia representaatioita nuorista luodaan mediakuvastojen kautta.
Tarkastelin kandidaatintutkielmassani aineistoa, joka koostui kahdesta journalistisesta videosta. Videot on julkaistu Yleisradion ja MTV:n nettisivuilla tekstipohjaisten juttujen yhteydessä ja esitetty osana tv-lähetyksiä. Käytin tutkielmassani sisällönanalyysiä, jonka pohjalta lajittelin aineistoni erilaisiin kuvatyyppeihin. Kuvatyypissä yhdistyvät samankaltainen rajaus tai kuvattavan kohteen valinta. Näiden kuvatyyppien pohjalta pystyin tutkimaan, millaisia representaatioita nuorista luotiin Ylen ja MTV:n videoissa.
Kandidaatintutkielmani osoitti, että Ylen ja MTV:n videoissa oli merkittäviä eroavaisuuksia videolle valitun rajauksen ja siitä syntyneiden representaatioiden välillä. MTV:n video korosti poliisin roolia katujengi-ilmiön selvittämisessä, eikä nuorille annettu lyhyessä uutislähetyksen videoinsertissä tilaa haastattelun tai kuvituskuvien muodossa. Ylen video taas antoi nuorille paljon tilaa kertoa mielipiteistään katujengi-ilmiöön liittyen. Videossa käytetyt haastateltavat ja kuvauspaikat tukivat näkökulmaa, jossa asiaa yritettiin lähestyä monipuolisesti nuorten aseman kautta.
Tutkielmani pieni aineisto osoitti, että katujengi-ilmiötä käsittelevät jutut voivat rakentaa monimuotoista representaatiota nuorista tai ohittaa nuorten näkökulman painottamalla viranomaisten roolia ongelman ratkaisemisessa. Tutkimusta journalismin suhteesta katujengi-ilmiöön on vielä vähän, ja kandidaatintutkielmani toimii pintaraapaisuna tähän erityisesti nuoriin vaikuttavaan ilmiöön.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8453]