Korulauseita vai konkreettisia keinoja?: Yhdenvertaisuus ja sen edistäminen varhaiskasvatusta ohjaavissa asiakirjoissa
Varrio, Tiina (2024)
Varrio, Tiina
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-01-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401151479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401151479
Tiivistelmä
Yhdenvertaisuus on nykypäivänä osa monien instituutioiden, kuten myös varhaiskasvatuksen, arvoperustaa ja toimintaperiaatteita. Varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat muun muassa edistävät yhdenvertaisen varhaiskasvatuksen toteutumista koko maassa. Se, miten yhdenvertaisuuden arvo jalkautuu varhaiskasvatuksen arkeen ja käytäntöihin, riippuu siis paljolti ohjaavien asiakirjojen sisällöistä ja siitä, kuinka ne tukevat henkilöstöä yhdenvertaisen varhaiskasvatuksen toteuttamisessa. Tämän laadullisen kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, miten yhdenvertaisuutta kuvataan vuoden 2022 Varhaiskasvatussuunnitelman perusteasiakirjassa sekä tarkastella, mitä yhdenvertaisuuden edistämisen keinoja kyseisessä asiakirjassa sekä valikoiduissa kaupunkien paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa esitetään.
Tutkielman aineisto koostui valtakunnallisesta varhaiskasvatussuunnitelmasta sekä kuuden eri kaupungin paikallisista varhaiskasvatussuunnitelmista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin, jolla aineistosta löydettiin ensinnäkin kolme yhdenvertaisuutta kuvailevaa kategoriaa: yhdenvertaisuus arvona, yhdenvertaisuus tavoitteena sekä yhdenvertaisuus toimintana. Lisäksi analyysin avulla suunnitelmista löydettiin kolme yhdenvertaisuutta edistävien keinojen tyyppiä: vuorovaikutus keinona, oma toiminta keinona sekä ulkopuolinen tuki keinona.
Tutkielman tuloksista ilmenee, että yhdenvertaisuus nähdään valtakunnallisessa varhaiskasvatussuunnitelmassa kiinteänä osana niin varhaiskasvatuksen kuin koko yhteiskunnankin arvoperustaa. Yhdenvertaisuuden toteuttamista sekä sen edistämistä luonnehditaan asiakirjassa myös tavoiteltavaksi tilaksi. Tulosten perusteella voidaan todeta, että yhdenvertaisuuden edistämiseen vaaditaan myös tietoista toimintaa, mistä antavat viitteitä analyysin avulla löydetyt yhdenvertaisuutta edistävät keinot. Vuorovaikutukseen liittyvät keinot ovat kaikkein keskeisimpiä yhdenvertaisuuden edistämisen näkökulmasta. Omaan toimintaan liittyvät keinot vaativat henkilöstön jäseniltä oman toiminnan reflektointia, jotta he voivat toimia esimerkkeinä myös lapsille. Ulkopuoliseen tukeen liittyvät keinot koostuvat erilaisista materiaaleista, koulutuksista sekä ammattilaisista, joilla voidaan tukea henkilöstöä yhdenvertaisemman toiminnan toteuttamisessa.
Yhdenvertaisuuden edistämisen vastuu on tulosten perusteella vahvasti varhaiskasvatuksen henkilöstöllä. Tämä voi kuormittaa jo valmiiksi monien alan haasteiden kanssa kamppailevia varhaiskasvatuksen ammattilaisia. Yhdenvertaisuuden edistäminen vaatii työtä toki yksilöiltä, mutta myös eri yhteisöiltä sekä koko yhteiskunnalta.
Tutkielman aineisto koostui valtakunnallisesta varhaiskasvatussuunnitelmasta sekä kuuden eri kaupungin paikallisista varhaiskasvatussuunnitelmista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin, jolla aineistosta löydettiin ensinnäkin kolme yhdenvertaisuutta kuvailevaa kategoriaa: yhdenvertaisuus arvona, yhdenvertaisuus tavoitteena sekä yhdenvertaisuus toimintana. Lisäksi analyysin avulla suunnitelmista löydettiin kolme yhdenvertaisuutta edistävien keinojen tyyppiä: vuorovaikutus keinona, oma toiminta keinona sekä ulkopuolinen tuki keinona.
Tutkielman tuloksista ilmenee, että yhdenvertaisuus nähdään valtakunnallisessa varhaiskasvatussuunnitelmassa kiinteänä osana niin varhaiskasvatuksen kuin koko yhteiskunnankin arvoperustaa. Yhdenvertaisuuden toteuttamista sekä sen edistämistä luonnehditaan asiakirjassa myös tavoiteltavaksi tilaksi. Tulosten perusteella voidaan todeta, että yhdenvertaisuuden edistämiseen vaaditaan myös tietoista toimintaa, mistä antavat viitteitä analyysin avulla löydetyt yhdenvertaisuutta edistävät keinot. Vuorovaikutukseen liittyvät keinot ovat kaikkein keskeisimpiä yhdenvertaisuuden edistämisen näkökulmasta. Omaan toimintaan liittyvät keinot vaativat henkilöstön jäseniltä oman toiminnan reflektointia, jotta he voivat toimia esimerkkeinä myös lapsille. Ulkopuoliseen tukeen liittyvät keinot koostuvat erilaisista materiaaleista, koulutuksista sekä ammattilaisista, joilla voidaan tukea henkilöstöä yhdenvertaisemman toiminnan toteuttamisessa.
Yhdenvertaisuuden edistämisen vastuu on tulosten perusteella vahvasti varhaiskasvatuksen henkilöstöllä. Tämä voi kuormittaa jo valmiiksi monien alan haasteiden kanssa kamppailevia varhaiskasvatuksen ammattilaisia. Yhdenvertaisuuden edistäminen vaatii työtä toki yksilöiltä, mutta myös eri yhteisöiltä sekä koko yhteiskunnalta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8453]