Julkishallinnon tilintarkastuksen laadun kehittäminen laaduntarkastuksissa vuosina 2019–2022 tehtyjen havaintojen perusteella
Koivisto, Essi (2024)
Koivisto, Essi
2024
Hallintotieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-01-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401101354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401101354
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin julkishallinnon tilintarkastuksen laatua ja sen kehittämistä tilintarkastajien ulkoisen laadunvalvojan näkökulmasta. Suomessa tilintarkastajien valvonta siirtyi Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) tilintarkastusvalvontayksikön vastuulle vuonna 2016. PRH:n julkaiseman laaduntarkastuksen vuosiraportilla kerrottiin, että vuonna 2022 12 julkishallinnon tilintarkastustoimeksiantoa oli ollut laaduntarkastuksessa ja vain kahdella näistä laatuvaatimukset olivat täyttyneet. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, millaisiin osa-alueisiin laadunvalvoja on kiinnittänyt huomioita julkishallinnon tilintarkastustoimeksiantojen laaduntarkastuksissa ja miten laadunvalvojan näkökulmasta julkishallinnon tilintarkastuksen laatua voidaan kehittää.
Tämä tutkimus toteutettiin käyttäen laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksen aineistona käytettiin PRH:n tilintarkastusvalvonnan JHT-tilintarkastajille antamia laaduntarkastuksen ratkaisupäätöksiä vuosilta 2019–2022. Ratkaisupäätöksiä analysoitiin aineistolähtöisesti. Aineistoa analysoimalla todettiin, että laadunvalvoja oli nostanut ratkaisupäätöksissään esille huomioita jokaisesta kuntalain (410/2015) 123 §:n määrittämästä kunnan tilintarkastajan tehtävästä. Ratkaisupäätöksissä korostui dokumentoinnin merkitys. Etenkin tilinpäätöksen, konsernitilinpäätöksen ja hallinnon tarkastamiseen ja tehdyn tarkastustyön dokumentointiin tulisi kiinnittää huomioita laadun kehittämiseksi. Lisäksi laaduntarkastuksesta sai hylätyn tuloksen aina, jos havaitut puutteet kohdistuivat tilintarkastuskertomuksen oikeellisuuteen.
Tutkimuksen tuloksista havaittiin, että tilintarkastajien ja tilintarkastusvalvonnan välillä vallitsee odotuskuilu koskien tehdyn tarkastustyön dokumentointia. Laaduntarkastuksissa tehdään paljon havaintoja eri osa-alueista. Havaitut puutteet laaduntarkastuksissa saattavat olla merkki JHT-tilintarkastajan riippumattomuuden vaarantumisesta, mikä puoltaisi JHT-tilintarkastajille asetettavaa rotaatiovaatimusta. Toisaalta kuntien tilintarkastukset ovat kuntien kilpailuttamia ja käytössä olevien tarkastuspäivien määrä on usein etukäteen määritelty. Liian vähäinen tarkastuspäivien määrä saattaisi vaikuttaa julkishallinnon tilintarkastajien laaduntarkastusten tuloksiin.
Tämä tutkimus toteutettiin käyttäen laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksen aineistona käytettiin PRH:n tilintarkastusvalvonnan JHT-tilintarkastajille antamia laaduntarkastuksen ratkaisupäätöksiä vuosilta 2019–2022. Ratkaisupäätöksiä analysoitiin aineistolähtöisesti. Aineistoa analysoimalla todettiin, että laadunvalvoja oli nostanut ratkaisupäätöksissään esille huomioita jokaisesta kuntalain (410/2015) 123 §:n määrittämästä kunnan tilintarkastajan tehtävästä. Ratkaisupäätöksissä korostui dokumentoinnin merkitys. Etenkin tilinpäätöksen, konsernitilinpäätöksen ja hallinnon tarkastamiseen ja tehdyn tarkastustyön dokumentointiin tulisi kiinnittää huomioita laadun kehittämiseksi. Lisäksi laaduntarkastuksesta sai hylätyn tuloksen aina, jos havaitut puutteet kohdistuivat tilintarkastuskertomuksen oikeellisuuteen.
Tutkimuksen tuloksista havaittiin, että tilintarkastajien ja tilintarkastusvalvonnan välillä vallitsee odotuskuilu koskien tehdyn tarkastustyön dokumentointia. Laaduntarkastuksissa tehdään paljon havaintoja eri osa-alueista. Havaitut puutteet laaduntarkastuksissa saattavat olla merkki JHT-tilintarkastajan riippumattomuuden vaarantumisesta, mikä puoltaisi JHT-tilintarkastajille asetettavaa rotaatiovaatimusta. Toisaalta kuntien tilintarkastukset ovat kuntien kilpailuttamia ja käytössä olevien tarkastuspäivien määrä on usein etukäteen määritelty. Liian vähäinen tarkastuspäivien määrä saattaisi vaikuttaa julkishallinnon tilintarkastajien laaduntarkastusten tuloksiin.