Datavisualisointeja ja yhteiskunnallista vaikuttamista : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus infograafiaktivismista Instagramissa
Koljonen, Liinu (2024)
Koljonen, Liinu
2024
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-01-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401101339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401101339
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee infograafiaktivismiksi nimitettyä ilmiötä Instagramissa. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä aiemmassa tutkimuksessa on saatu selvil-le ilmiöstä ja tutkimuskysymys onkin ”miten Instagramissa esiintyvää infograafiaktivismia on merkityksellistetty aiemmassa tutkimuksessa?” Tutkielman tarkoituksena on siis saada yleiskuva infograafiaktivismista ja tuoda yhteen siitä aiemmin tehtyä tutkimusta. Tutkielma on taustoitettu esittelemällä affordanssiteoriaa sekä eri tapoja miten digitaalista aktivismia on teoretisoitu. Infograafiaktivismi on myös määritelty käsitteenä ja hahmotettu sen paikkaa digitaalisen aktivismin kentällä.
Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja sen aineistona toimii viisi artikkelia viestinnän ja informaatiotutkimuksen vertaisarvioiduista julkaisuista, jotka on julkaistu vuosina 2021 – 2023. Artikkelit valittiin tutkimukseen, sillä ne käsit-telivät infograafiaktivismia Instagramissa ja ne olivat vertaisarvioituja. Aineisto löytyi Tampereen yliopiston Andor-hakupalvelulla. Kirjallisuuskatsaus valikoitui metodiksi, sillä sen avulla valitusta aiheesta voidaan tehdä yleiskatsaus ja selvittää, mitä aihees-ta on saatu tietää aiemmassa tutkimuksessa.
Tutkielman aineistosta nousi esiin kolme merkittävää teema, joiden avulla infograafiaktivismia on merkityksellistetty. Nämä teemat ovat affordanssien ja toimintalogii-koiden hyödyntäminen, informaation ja sivistyksen lisääminen sekä visuaalisuus ja estetiikka. Nämä teemat osoittavat miten infograafiaktivismia käytetään Instagramis-sa, sekä mihin sillä pyritään. Tuloksista voi päätellä, että aktivismissa hyödynnetään viestinnän ja markkinoinnin taktiikoita, ja että aktivismissa voidaan hyötyä erilaisten digitaalisten työkalujen integroimisesta osaksi toimintaa.
Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja sen aineistona toimii viisi artikkelia viestinnän ja informaatiotutkimuksen vertaisarvioiduista julkaisuista, jotka on julkaistu vuosina 2021 – 2023. Artikkelit valittiin tutkimukseen, sillä ne käsit-telivät infograafiaktivismia Instagramissa ja ne olivat vertaisarvioituja. Aineisto löytyi Tampereen yliopiston Andor-hakupalvelulla. Kirjallisuuskatsaus valikoitui metodiksi, sillä sen avulla valitusta aiheesta voidaan tehdä yleiskatsaus ja selvittää, mitä aihees-ta on saatu tietää aiemmassa tutkimuksessa.
Tutkielman aineistosta nousi esiin kolme merkittävää teema, joiden avulla infograafiaktivismia on merkityksellistetty. Nämä teemat ovat affordanssien ja toimintalogii-koiden hyödyntäminen, informaation ja sivistyksen lisääminen sekä visuaalisuus ja estetiikka. Nämä teemat osoittavat miten infograafiaktivismia käytetään Instagramis-sa, sekä mihin sillä pyritään. Tuloksista voi päätellä, että aktivismissa hyödynnetään viestinnän ja markkinoinnin taktiikoita, ja että aktivismissa voidaan hyötyä erilaisten digitaalisten työkalujen integroimisesta osaksi toimintaa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8894]