Kestävien kilpailuetujen mittaaminen ja arvioiminen
Juntunen, Eetu (2024)
Juntunen, Eetu
2024
Kauppatieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-01-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401091275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401091275
Tiivistelmä
Kestävät kilpailuedut ovat olleet tiedeyhteisön ja yritysmaailman kiinnostuksen kohteena jo vuosikymmenien ajan, mutta ilmiö on niin monimutkainen ja laaja, ettei siitä ole vieläkään saavutettu selkeää käsitystä. Kestävillä kilpailueduilla tarkoitetaan sellaisia tekijöitä, joiden avulla yritykset saavat pitkäkestoisen etulyöntiaseman kilpailijoihin nähden. Kestävien kilpailuetujen katsotaan johtavan ylivertaiseen taloudelliseen suorituskykyyn.
Tämän tutkielman tarkoituksena on lisätä ymmärrystä kestävistä kilpailueduista. Tutkielma toteutettiin mittaamalla ja arvioimalla suuren yritysjoukon taloudellista suorituskykyä ja sen taustalla vaikuttavia tekijöitä. Tutkimusmenetelmänä käytetään monimenetelmätutkimusta, jossa yhdistetään kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia lähestymistapoja. Ensimmäisenä tavoitteena on määrittää millä tarkastelujoukon yrityksillä on kestäviä kilpailuetuja. Toisena tavoitteena on määrittää näiden kestävien kilpailuetujen lähteet.
Tutkielman teoreettisessa osassa tarkastellaan kestävien kilpailuetujen mittaamista ja arvioimista laskentatoimen, rahoituksen, taloustieteen ja strategisen johtamisen teorioiden kautta. Tutkimusaineistona käytettiin 84 suomalaisen pörssiyrityksen tilinpäätöksiä vuosilta 2013–2022. Kestäviä kilpailuetuja mitattiin sijoitetun pääoman tuottoasteella (ROIC), liikevoittoprosentilla (EBIT-%) ja taloudellisen lisäarvon mittarilla (EVA). Kestävien kilpailuetujen lähteitä arvioitiin taloustieteen ja strategisen johtamisen mallien avulla. Tutkimustulosten analysoimisessa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia sekä tilinpäätösanalyysia.
Mittaustulosten perusteella KONEella, Revenio Groupilla ja Orionilla on tarkastelujaksolla ollut kestäviä kilpailuetuja. Revenio Groupilla ja Orionilla näytti olleen vahvaa hinnoitteluvoimaa, kun taas KONE erottui kyvyssään käyttää pääomaa poikkeuksellisen tehokkaasti. Tutkimustulosten perusteella kestäviä kilpailuetuja esiintyi vakaissa ja hitaasti muuttuvissa ympäristöissä. Tutkielmassa ei kyetty tarkasti määrittämään kestävien kilpailuetujen lähteitä. Tämä saattaa johtua siitä, että niitä ei voida selvittää pelkästään julkisesti saatavilla olevan informaation perusteella tai siitä, että kestävät kilpailuedut olivat syntyneet ainutlaatuisissa historiallisissa olosuhteissa joko polkuriippuvaisen tai stokastisen prosessin seurauksena.
Tämän tutkielman tarkoituksena on lisätä ymmärrystä kestävistä kilpailueduista. Tutkielma toteutettiin mittaamalla ja arvioimalla suuren yritysjoukon taloudellista suorituskykyä ja sen taustalla vaikuttavia tekijöitä. Tutkimusmenetelmänä käytetään monimenetelmätutkimusta, jossa yhdistetään kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia lähestymistapoja. Ensimmäisenä tavoitteena on määrittää millä tarkastelujoukon yrityksillä on kestäviä kilpailuetuja. Toisena tavoitteena on määrittää näiden kestävien kilpailuetujen lähteet.
Tutkielman teoreettisessa osassa tarkastellaan kestävien kilpailuetujen mittaamista ja arvioimista laskentatoimen, rahoituksen, taloustieteen ja strategisen johtamisen teorioiden kautta. Tutkimusaineistona käytettiin 84 suomalaisen pörssiyrityksen tilinpäätöksiä vuosilta 2013–2022. Kestäviä kilpailuetuja mitattiin sijoitetun pääoman tuottoasteella (ROIC), liikevoittoprosentilla (EBIT-%) ja taloudellisen lisäarvon mittarilla (EVA). Kestävien kilpailuetujen lähteitä arvioitiin taloustieteen ja strategisen johtamisen mallien avulla. Tutkimustulosten analysoimisessa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia sekä tilinpäätösanalyysia.
Mittaustulosten perusteella KONEella, Revenio Groupilla ja Orionilla on tarkastelujaksolla ollut kestäviä kilpailuetuja. Revenio Groupilla ja Orionilla näytti olleen vahvaa hinnoitteluvoimaa, kun taas KONE erottui kyvyssään käyttää pääomaa poikkeuksellisen tehokkaasti. Tutkimustulosten perusteella kestäviä kilpailuetuja esiintyi vakaissa ja hitaasti muuttuvissa ympäristöissä. Tutkielmassa ei kyetty tarkasti määrittämään kestävien kilpailuetujen lähteitä. Tämä saattaa johtua siitä, että niitä ei voida selvittää pelkästään julkisesti saatavilla olevan informaation perusteella tai siitä, että kestävät kilpailuedut olivat syntyneet ainutlaatuisissa historiallisissa olosuhteissa joko polkuriippuvaisen tai stokastisen prosessin seurauksena.