Ilmastokasvatuksen polkupyörämallin periaatteiden esiintyminen kuntien perusopetuksessa : Ympäristö- ja kestävän kehityksen kasvatussuunnitelmien analyysi
Kulmala, Veera (2024)
Kulmala, Veera
2024
Hallintotieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-01-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401091269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401091269
Tiivistelmä
Ilmastonmuutos on pirullinen ongelma, joka on tuonut mukanaan monia ongelmia. Yksi näistä on nuorten kokema ilmastoahdistus. Ilmastoahdistuksella tarkoitetaan negatiivisia tunteita, joita ihminen tuntee liittyen erinäisiin ilmasto-ongelmiin, kuten ilmastonmuutokseen. Suomessa nuoret kokevat ilmastoahdistusta merkittävän paljon. Tapoja purkaa ilmastoahdistusta on monia ja yksi näkyvyyttä kerännyt tapa on nuorten järjestämät ilmastomielenosoitukset. Tämä on yksi esimerkki nuorten ilmastotoimijuudesta.
Ilmastokasvatuksella on merkittävä rooli nuorten ilmastotoimijuuden kehittämisessä sekä ilmastoahdistuksen lieventämisessä muun muassa tunnekasvatuksen muodossa. Ilmastokasvatus katsotaan osaksi ympäristökasvatusta ja siinä keskitytään ilmastonmuutoksen ymmärtämiseen ilmiönä.
Tässä tutkielmassa tutkin sitä, miten ilmastokasvatuksen periaatteet esiintyvät kuntien perusopetuksen ympäristö ja kestävän kehityksen kasvatussuunnitelmissa. Tutkimuksen aineistona toimi kolmen suomalaisen kunnan suunnitelmat. Tutkimus suoritettiin teoriaohjaavalla laadullisella sisällön analyysillä. Tutkimuksen ohjaavana teoriana toimi Cantellin ja kumppaneiden ilmastokasvatuksen kokonaisvaltainen polkupyörämalli. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten ilmastokasvatuksen periaatteet esiintyivät kuntien suunnitelmissa. Tutkimuskysymyksenä toimi Miten ilmastokasvatuksen periaatteet esiintyvät kuntien perusopetuksen ympäristö- ja kestävän kehityksen kasvatussuunnitelmissa?
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että ilmastokasvatuksen periaatteet esiintyvät kuntien suunnitelmissa eri painopistein. Toiminnan ja osallisuuden periaatteita sekä tiedon periaatteita on painotettu enemmän kuin ilmaston puolesta toimimisen esteiden periaatteita. Tulkitsen, että myös tiedon monialaisuus, oppilaiden osallistaminen, oman toiminnan merkittävyys sekä tunteiden käsittely nähdään merkittävinä teemoina.
Ilmastokasvatuksella on merkittävä rooli nuorten ilmastotoimijuuden kehittämisessä sekä ilmastoahdistuksen lieventämisessä muun muassa tunnekasvatuksen muodossa. Ilmastokasvatus katsotaan osaksi ympäristökasvatusta ja siinä keskitytään ilmastonmuutoksen ymmärtämiseen ilmiönä.
Tässä tutkielmassa tutkin sitä, miten ilmastokasvatuksen periaatteet esiintyvät kuntien perusopetuksen ympäristö ja kestävän kehityksen kasvatussuunnitelmissa. Tutkimuksen aineistona toimi kolmen suomalaisen kunnan suunnitelmat. Tutkimus suoritettiin teoriaohjaavalla laadullisella sisällön analyysillä. Tutkimuksen ohjaavana teoriana toimi Cantellin ja kumppaneiden ilmastokasvatuksen kokonaisvaltainen polkupyörämalli. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten ilmastokasvatuksen periaatteet esiintyivät kuntien suunnitelmissa. Tutkimuskysymyksenä toimi Miten ilmastokasvatuksen periaatteet esiintyvät kuntien perusopetuksen ympäristö- ja kestävän kehityksen kasvatussuunnitelmissa?
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että ilmastokasvatuksen periaatteet esiintyvät kuntien suunnitelmissa eri painopistein. Toiminnan ja osallisuuden periaatteita sekä tiedon periaatteita on painotettu enemmän kuin ilmaston puolesta toimimisen esteiden periaatteita. Tulkitsen, että myös tiedon monialaisuus, oppilaiden osallistaminen, oman toiminnan merkittävyys sekä tunteiden käsittely nähdään merkittävinä teemoina.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8683]