"Vahvin tunne oli, että ostava osapuoli ei tiennyt mitä olivat ostaneet" : Yritysfuusion vaikutukset organisaatiokulttuuriin työntekijöiden kokemana
Riikonen, Mirka (2024)
Riikonen, Mirka
2024
Kauppatieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-01-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401091265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401091265
Tiivistelmä
Vaikka yrityskauppojen taloudelliset ja strategiset hyödyt ovat usein ilmeisiä, organisaatiokulttuurien yhteensulautuminen on myös yksi keskeinen tekijä. Kun kaksi erilaista kulttuuria kohtaavat, se voi aiheuttaa konflikteja ja vähentää työntekijöiden sitoutumista ja tyytyväisyyttä, mikä puolestaan heikentää tuottavuutta ja voi johtaa korkeampaan henkilöstön vaihtuvuuteen. Tässä tutkimuksessa pyritään kuvaamaan ja analysoimaan työntekijöiden kokemuksia organisaatiokulttuurin muutoksesta yritysfuusiossa.
Tutkielma yhdistää teoreettisen viitekehyksen ja empiirisen tutkimuksen analysoidakseen kulttuurisia haasteita ja integraatioprosessia fuusioissa. Teoreettinen viitekehys käsittelee ensin sekä yritysfuusioiden että organisaatiokulttuurin ja sen muutoksen tutkimusta ja teoreettista perustaa, jonka jälkeen pureutuu syvällisemmin teorioihin työntekijöiden kokemuksista organisaation muutostilanteissa.
Kyseessä on laadullinen tapaustutkimus ja sen aineisto on kerätty liikkeenjohdon konsultoinnin toimialalla toimivasta organisaatiosta, jossa on aiempina vuosina tehty kolme organisaatiota yhdistävä fuusio. Organisaation tiedot ovat tutkimusraporttiin anonymisoitu. Aineistoa varten kerättiin henkilöstöltä kertomuksia, joissa he kuvasivat organisaatiokulttuuria lähtöorganisaatiossa, kulttuurinmuutoksia fuusion aikana sekä kokemuksiaan uuden, yhteisen organisaatiokulttuurin muodostumisesta. Narratiiveja kerättiin sekä haastattelemalla että työntekijöiden kirjoittamana, niin yhä yhtiön palveluksessa olevilta kuin organisaatiosta fuusion aikana irtisanoutuneilta.
Aineisto analysoitiin dialogisen tematisoinnin menetelmällä, jossa korostetaan aineiston ja teorian välistä jatkuvaa vuoropuhelua. Tässä prosessissa kerätyt tiedot, kuten tarinat ja niiden sisältämät kokemukset ja tuntemukset, järjestettiin alustaviin kategorioihin, jotka perustuivat aineiston ensimmäiseen läpikäyntiin. Nämä kategoriat arvioitiin kriittisesti ja integroitiin sitten teoreettiseen viitekehykseen, mikä mahdollisti syvällisemmän ymmärryksen teemoista ja niiden merkityksestä organisaatiokulttuurin muutoksessa.
Henkilöstön kertomuksissa on nähtävillä eroja kokemuksissa riippuen kertojan lähtöorganisaatiosta, mutta toisaalta myös yhteneväisyyksiä kaikkien kertomusten kesken. Analyysin pohjalta merkittävimmiksi työntekijöiden kokemiksi teemoiksi nousivat identiteetin muutos, epävarmuuden aiheuttama ahdistus sekä oikeudenmukaisuuden kokemus. Yritysfuusion aikana työntekijät kokevat identiteetin muutoksen, kun he joutuvat sopeutumaan uuteen organisaatiokulttuuriin. Epätietoisuus ja epävarmuuden kokemukset voivat aiheuttaa ahdistusta työntekijöissä, joka voi johtaa epätoivottuun käyttäytymiseen kuten tuhoisaan kilpailuun työntekijöiden kesken. Työntekijöiden kokemus fuusion oikeudenmukaisuudesta voi puolestaan vaikuttaa merkittävästi heidän sitoutumiseensa ja sopeutumiseensa muutoksiin. Nämä ovat linjassa aiheesta aiemmin tehdyn tutkimuksen kanssa.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että yrityskaupan jälkeen työntekijöiden kokemukset organisaatiokulttuurin muutoksista ovat yksilöllisiä ja ne ilmenevät eri tavoin riippuen henkilön elämänhistoriasta, aiemmista kokemuksista ja resilienssistä. Yllä mainitut keskeiset teemat esiintyvät henkilöstön kertomuksissa eri yhdistelmissä, mikä vahvistaa käsitystä siitä, että organisaatiokulttuurin muutosten ymmärtäminen ja hallinta vaativat joustavuutta ja herkkyyttä erilaisille kokemuksille ja näkökulmille.
Tutkielma yhdistää teoreettisen viitekehyksen ja empiirisen tutkimuksen analysoidakseen kulttuurisia haasteita ja integraatioprosessia fuusioissa. Teoreettinen viitekehys käsittelee ensin sekä yritysfuusioiden että organisaatiokulttuurin ja sen muutoksen tutkimusta ja teoreettista perustaa, jonka jälkeen pureutuu syvällisemmin teorioihin työntekijöiden kokemuksista organisaation muutostilanteissa.
Kyseessä on laadullinen tapaustutkimus ja sen aineisto on kerätty liikkeenjohdon konsultoinnin toimialalla toimivasta organisaatiosta, jossa on aiempina vuosina tehty kolme organisaatiota yhdistävä fuusio. Organisaation tiedot ovat tutkimusraporttiin anonymisoitu. Aineistoa varten kerättiin henkilöstöltä kertomuksia, joissa he kuvasivat organisaatiokulttuuria lähtöorganisaatiossa, kulttuurinmuutoksia fuusion aikana sekä kokemuksiaan uuden, yhteisen organisaatiokulttuurin muodostumisesta. Narratiiveja kerättiin sekä haastattelemalla että työntekijöiden kirjoittamana, niin yhä yhtiön palveluksessa olevilta kuin organisaatiosta fuusion aikana irtisanoutuneilta.
Aineisto analysoitiin dialogisen tematisoinnin menetelmällä, jossa korostetaan aineiston ja teorian välistä jatkuvaa vuoropuhelua. Tässä prosessissa kerätyt tiedot, kuten tarinat ja niiden sisältämät kokemukset ja tuntemukset, järjestettiin alustaviin kategorioihin, jotka perustuivat aineiston ensimmäiseen läpikäyntiin. Nämä kategoriat arvioitiin kriittisesti ja integroitiin sitten teoreettiseen viitekehykseen, mikä mahdollisti syvällisemmän ymmärryksen teemoista ja niiden merkityksestä organisaatiokulttuurin muutoksessa.
Henkilöstön kertomuksissa on nähtävillä eroja kokemuksissa riippuen kertojan lähtöorganisaatiosta, mutta toisaalta myös yhteneväisyyksiä kaikkien kertomusten kesken. Analyysin pohjalta merkittävimmiksi työntekijöiden kokemiksi teemoiksi nousivat identiteetin muutos, epävarmuuden aiheuttama ahdistus sekä oikeudenmukaisuuden kokemus. Yritysfuusion aikana työntekijät kokevat identiteetin muutoksen, kun he joutuvat sopeutumaan uuteen organisaatiokulttuuriin. Epätietoisuus ja epävarmuuden kokemukset voivat aiheuttaa ahdistusta työntekijöissä, joka voi johtaa epätoivottuun käyttäytymiseen kuten tuhoisaan kilpailuun työntekijöiden kesken. Työntekijöiden kokemus fuusion oikeudenmukaisuudesta voi puolestaan vaikuttaa merkittävästi heidän sitoutumiseensa ja sopeutumiseensa muutoksiin. Nämä ovat linjassa aiheesta aiemmin tehdyn tutkimuksen kanssa.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että yrityskaupan jälkeen työntekijöiden kokemukset organisaatiokulttuurin muutoksista ovat yksilöllisiä ja ne ilmenevät eri tavoin riippuen henkilön elämänhistoriasta, aiemmista kokemuksista ja resilienssistä. Yllä mainitut keskeiset teemat esiintyvät henkilöstön kertomuksissa eri yhdistelmissä, mikä vahvistaa käsitystä siitä, että organisaatiokulttuurin muutosten ymmärtäminen ja hallinta vaativat joustavuutta ja herkkyyttä erilaisille kokemuksille ja näkökulmille.