Asiantuntijuuden kehittyminen, tunteet ja työpaikka oppimisympäristönä
Lehtonen, Eija; Puhakka, Ilmari; Pylväs, Laura; Nokelainen, Petri (2020)
Lehtonen, Eija
Puhakka, Ilmari
Pylväs, Laura
Nokelainen, Petri
Tampereen yliopisto
2020
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1838-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1838-3
Tiivistelmä
Nopeasti muuttuvassa työelämässä organisaation menestymisen avaintekijänä nähdään työvoima, joka pystyy kehittymään ja sopeutumaan muuttuviin työn vaatimuksiin. Asiantuntijuuden kehittyminen ja osaavien työntekijöiden pitäminen yrityksessä edellyttää syvää ymmärrystä työntekijöiden toiveista, tarpeista ja hyvinvoinnista, sekä näiden välisistä yhteyksistä. Tässä hankkeessa tarkastelimme tekniikan alan työpaikkojen oppimismahdollisuuksia, subjektiivista uramenestystä ja psykologisten perustarpeiden täyttymistä sekä näiden yhteyksiä työtyytyväisyyteen ja työpaikan vaihtoaikeisiin. Lisäksi perehdyimme tunteisiin ja fysiologiseen virittyneisyyteen työtilanteissa.
Aineisto kerättiin kahdesta suuresta suomalaisesta tekniikan alan yrityksestä. Osallistujat työskentelivät esimerkiksi suunnittelun, ohjelmoinnin, teknologiakehityksen tai konsultoinnin parissa. Sähköisen kyselylomakkeen täyttämisen lisäksi osa vastaajista piti työtilanteissa virittyneisyyttä mittaavaa älysormusta sekä raportoi emootioistaan työpäivän aikana. Lisäksi kerättiin haastatteluaineisto. Kyselydataa analysoitiin keskilukuindikaattoreiden, korrelaatiokertoimen ja rakenneyhtälömallinnuksen avulla, mikä tuotti tietoa tutkittavista tekijöistä ja niiden yhteyksistä. Älysormuksen tuottamaa virittyneisyysdataa analysoitiin tutkimusryhmän tekemillä ohjelmistoilla. Virittyneisyysdataa ja älylaitesovelluksella saatua tietoa emootioista yhdessä analysoitiin SPSS-ohjelmiston GLM-toistomittauksilla. Laadullisen aineiston analysoinnissa käytettiin temaattista analyysiä.
Tulokset osoittivat työpaikan oppimismahdollisuuksien, subjektiivisen uramenestyksen, psykologisten perustarpeiden täyttymisen ja työtyytyväisyyden eri osa-alueiden kietoutuvan monin tavoin yhteen. Työtyytyväisyyttä edistävät oppimista mahdollistava työympäristö sekä kokemus tasapainosta työssä menestymisen ja vapaa-ajan sekä työn haasteiden ja oppimismahdollisuuksien välillä. Sekä positiiviset että negatiiviset tunteet kuuluvat työelämään, joskin positiiviset ovat tulosten mukaan yleisempiä. Tutkimus tuotti uutta tietoa tekniikan alalta subjektiivisen uramenestyksen, työpaikan oppimismahdollisuuksien ja psykologisten perustarpeiden kokemusten täyttymisestä sekä miten niiden eri osa-alueet ovat yhteydessä työtyytyväisyyteen ja työpaikan vaihtoalttiuteen. Lisäksi tutkimus lisää ymmärrystä tunteista sekä virittyneisyydestä työpäivän aikana.
Aineisto kerättiin kahdesta suuresta suomalaisesta tekniikan alan yrityksestä. Osallistujat työskentelivät esimerkiksi suunnittelun, ohjelmoinnin, teknologiakehityksen tai konsultoinnin parissa. Sähköisen kyselylomakkeen täyttämisen lisäksi osa vastaajista piti työtilanteissa virittyneisyyttä mittaavaa älysormusta sekä raportoi emootioistaan työpäivän aikana. Lisäksi kerättiin haastatteluaineisto. Kyselydataa analysoitiin keskilukuindikaattoreiden, korrelaatiokertoimen ja rakenneyhtälömallinnuksen avulla, mikä tuotti tietoa tutkittavista tekijöistä ja niiden yhteyksistä. Älysormuksen tuottamaa virittyneisyysdataa analysoitiin tutkimusryhmän tekemillä ohjelmistoilla. Virittyneisyysdataa ja älylaitesovelluksella saatua tietoa emootioista yhdessä analysoitiin SPSS-ohjelmiston GLM-toistomittauksilla. Laadullisen aineiston analysoinnissa käytettiin temaattista analyysiä.
Tulokset osoittivat työpaikan oppimismahdollisuuksien, subjektiivisen uramenestyksen, psykologisten perustarpeiden täyttymisen ja työtyytyväisyyden eri osa-alueiden kietoutuvan monin tavoin yhteen. Työtyytyväisyyttä edistävät oppimista mahdollistava työympäristö sekä kokemus tasapainosta työssä menestymisen ja vapaa-ajan sekä työn haasteiden ja oppimismahdollisuuksien välillä. Sekä positiiviset että negatiiviset tunteet kuuluvat työelämään, joskin positiiviset ovat tulosten mukaan yleisempiä. Tutkimus tuotti uutta tietoa tekniikan alalta subjektiivisen uramenestyksen, työpaikan oppimismahdollisuuksien ja psykologisten perustarpeiden kokemusten täyttymisestä sekä miten niiden eri osa-alueet ovat yhteydessä työtyytyväisyyteen ja työpaikan vaihtoalttiuteen. Lisäksi tutkimus lisää ymmärrystä tunteista sekä virittyneisyydestä työpäivän aikana.