Esi- ja alkuopetuksen yhteistyön merkitys ja mahdollisuudet
Roosa-Maria, Heinonen (2024)
Roosa-Maria, Heinonen
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-01-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401041093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401041093
Tiivistelmä
Tutkimuksen päätavoitteena oli löytää vastauksia siihen, miten esi- ja alkuopettajat kokevat ja ymmärtävät välisensä yhteistyön ja sen mahdollisuudet. Lisänä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisten tekijöiden esi- ja alkuopettajat näkevät mahdollistavan sekä hankaloittavan yhteistyön toteutumista. Esi- ja alkuopetuksen välistä yhteistyötä on aiemmin tutkittu paljon lasten näkökulmasta. Sen vuoksi tämän tutkimuksen näkökulmaksi valikoitui esi- ja alkuopettajien näkökulma aiheeseen. Tutkimuskysymyksiä valikoitui kolme: miten esi- ja alkuopetuksen välinen yhteistyö ymmärretään ja koetaan arjessa, millaisia mahdollisuuksia esi- ja alkuopetuksen välinen yhteistyö luo, millaiset tekijät toimivat esi- ja alkuopetuksen välisen yhteistyön toteutumisen kannalta mahdollistavina tai hankaloittavina tekijöinä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto koostuu kahden esiopettajan ja kahden alkuopettajan kokemuksista. Toinen alkuopettajista toimii 1. luokan opettajana ja toinen 2. luokan opettajana. Jokaisen haastateltavan yksikössä toimi esiopetus koulun kanssa samoissa tiloissa. Haastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella eli aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Aineiston analyysivaiheessa käytettiin apuna AtlasTI - ohjelmaa.
Tuloksia käsitellään tutkimuskysymyskohtaisesti. Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että esi- ja alkuopettajat ymmärtävät yhteistyönsä hyvin samankaltaisesti. Esi- ja alkuopettajat kokevat välisensä yhteistyön antoisana ja joustavana mutta aikaa vievänä. Tutkimustulosten mukaan esi- ja alkuopetuksen yhteistyön avulla pystytään keskittymään lasten yksilöllisiin taitoihin ja tarpeisiin entistä paremmin. Tutkimustuloksissa esi- ja alkuopettajien välinen yhteistyö, esimerkiksi yhteisen toiminnan suunnittelu, luo pohjan relationaaliselle asiantuntijuudelle ja yhteisen tiedon rakentumiselle. Erityisen tärkeäksi tutkimuksen tuloksissa koetaan esihenkilöiden tarjoama tuki yhteisen suunnitteluajan toteutumiseksi. Esi- ja alkuopettajat kokevat myös toisensa tärkeänä tukena oman työn toteuttamisessa. Tämän tutkimuksen avulla saatiin tietoa siitä, kuinka opettajat ymmärtävät välisensä yhteistyön sekä sen tarjoamat mahdollisuudet.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto koostuu kahden esiopettajan ja kahden alkuopettajan kokemuksista. Toinen alkuopettajista toimii 1. luokan opettajana ja toinen 2. luokan opettajana. Jokaisen haastateltavan yksikössä toimi esiopetus koulun kanssa samoissa tiloissa. Haastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella eli aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Aineiston analyysivaiheessa käytettiin apuna AtlasTI - ohjelmaa.
Tuloksia käsitellään tutkimuskysymyskohtaisesti. Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että esi- ja alkuopettajat ymmärtävät yhteistyönsä hyvin samankaltaisesti. Esi- ja alkuopettajat kokevat välisensä yhteistyön antoisana ja joustavana mutta aikaa vievänä. Tutkimustulosten mukaan esi- ja alkuopetuksen yhteistyön avulla pystytään keskittymään lasten yksilöllisiin taitoihin ja tarpeisiin entistä paremmin. Tutkimustuloksissa esi- ja alkuopettajien välinen yhteistyö, esimerkiksi yhteisen toiminnan suunnittelu, luo pohjan relationaaliselle asiantuntijuudelle ja yhteisen tiedon rakentumiselle. Erityisen tärkeäksi tutkimuksen tuloksissa koetaan esihenkilöiden tarjoama tuki yhteisen suunnitteluajan toteutumiseksi. Esi- ja alkuopettajat kokevat myös toisensa tärkeänä tukena oman työn toteuttamisessa. Tämän tutkimuksen avulla saatiin tietoa siitä, kuinka opettajat ymmärtävät välisensä yhteistyön sekä sen tarjoamat mahdollisuudet.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]