Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Ainut, joka kärsii, on lapsi" - Katsaus vieraannuttamisen kansainväliseen tutkimukseen

Klemetti, Olga (2024)

 
Avaa tiedosto
KlemettiOlga.pdf (1.001Mt)
Lataukset: 



Klemetti, Olga
2024

Sosiaalityön maisteriohjelma - Master's Programme in Social Work
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-02-05
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202401041063
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan vieraannuttamista ja sen ilmenemismuotoja tunteiden sekä toiminnan kautta. Vieraannuttaminen on perheväkivallan ja lapsen kaltoinkohtelun yksi muoto, jolla on vakavia traumaattisia seurauksia lapsen kehitykselle ja hyvinvoinnille. Vieraannuttamisella tarkoitetaan toisen vanhemman tekoja ja toimia, joiden seurauksena lapsi kääntyy toista vanhempaa vastaan. Vanhempi häiritsee lapsen vuorovaikutusta toiseen vanhempaan, minkä takia suhde lapsen ja vanhemman välillä katkeaa. Vieraannuttamista tapahtuu pääasiassa vanhempien eron jälkeen.

Tutkielman tavoitteena on vieraannuttamisen ilmenemismuotojen tarkasteleminen. Kiinnostuksen kohteena on vieraannuttamisen tuomat tunteet sekä sen tarkasteleminen, miten lapsi, vanhemmat ja ammattilainen toimivat tilanteissa, joissa vieraannuttamista tapahtuu. Tutkielma on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena on tarkastella, millaisena vieraannuttaminen esiintyy. Tavoitteena on laatia synteesi, jonka kautta lisätään ymmärrystä vieraannuttamisesta.

Aineisto on kerätty neljästä elektronisesta tietokannasta, jotka ovat Social Services Abstracts, Sociology Source Ultimate, Applied Social Sciences Index and Abstracts sekä Social Science Premium Collection. Aineisto koostuu 18 vertaisarvioidusta kansainvälisestä tutkimusartikkelista, jotka on julkaistu vuosien 2004–2023 aikana. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Aineistosta on eritelty ensimmäiseksi tutkimuksen aiheeseen ja tutkimuskysymyksiin liittyviä ilmaisuja. Ilmaisut on ryhmitelty omiin luokkiin, ja luokista on muodostettu synteesi sekä lopulliset johtopäätökset.

Tutkielman tulosten mukaan vieraannuttaminen tuo esiin tunteita, jotka lisäävät ja lamaannuttavat toimintaa. Vieraannuttaminen nostaa vihan, huolestuneisuuden, yksinäisyyden, liiallisen vastuuntunnon, kontrollin tarpeen, hylätyksi tulemisen ja paremmuuden tunteita, jotka lisäävät aggressiota, toisen ihmisen suojelemista, poissulkemista, kontrollointia sekä mukautumista toisen ihmisen toimintaan. Vieraannuttaminen tuo esiin myös surun, pelon, kärsimyksen, avuttomuuden, masennuksen, jännityksen, pettymyksen, epävarmuuden, turhautuneisuuden ja huolestuneisuuden tunteita, jotka lamaannuttavat toimintaa. Kyseisten tunteiden vuoksi ihminen saattaa olla kykenemätön toimimaan vieraannuttamisen tilanteessa oikein, eristäytyä sosiaalisista suhteista tai luovuttaa tilanteen suhteen. Nämä tutkimustulokset auttavat sosiaalityöntekijää ymmärtämään asiakkaana olevaa lasta ja hänen vanhempiaan. Tulokset antavat myös ymmärrystä ammattilaisen omista tunteista ja toiminnasta vieraannuttamisen keskellä.

Tutkielman tulokset osoittavat, että vieraannuttaminen on monisyinen ja kompleksinen ongelma, jota ammattilaisen on haastava tunnistaa. Vieraannuttamisen tunnistaminen ja siihen puuttuminen vaatii ammattilaiselta osaamista, mutta myös rohkeutta ja herkkyyttä. Laki velvoittaa puuttumaan vieraannuttamiseen ja siihen puuttuminen lähtee ilmiön tunnistamisesta. Vieraannuttamisen tunnistaminen vaatii lapsen ja vanhempien tunteiden sekä toiminnan havainnointia. Vieraannuttaminen tuottaa kärsimystä jokaiselle osapuolelle, mutta sen keskiössä on kuitenkin lapsi, jonka etua niin vanhemmat kuin ammattilaiset tavoittelevat.
 
This master's thesis examines parental alienation and its manifestations through emotions and actions. Parental alienation is one form of domestic violence and child abuse that has serious traumatic consequences in terms of the child’s growth and well-being. Parental alienation refers to the actions of the other parent, because of which the child turns against the other parent. Another parent interferes the interaction between the child and the second parent which causes breaking off the relationship between the child and the second parent. Parental alienation mainly occurs after the separation of the parents.

This master's thesis aims to examine the manifestations of parental alienation. The subjects of interest are the feelings caused by parental alienation and examining the behaviour of the child, parents and professionals in situations where parental alienation occurs. This master's thesis is a descriptive literature review, which aims to examine how parental alienation occurs. The goal is to prepare a synthesis through which the understanding of parental alienation can be increased.

The material has been collected from four electronic databases: Social Services Abstracts, Sociology Source Ultimate, Applied Social Sciences Index and Abstracts and Social Science Premium Collection. The material consists of 18 peer-reviewed international research articles published between 2004 and 2023. The material has been analysed using a material-oriented content analysis. First, expressions related to the research topic and research questions have been sorted out from the material. After that the expressions have been grouped into their own categories, and finally a synthesis and final conclusions have been formed based on the categories.

According to the findings of the review, parental alienation brings out feelings that increase and paralyse activity. Parental alienation raises feelings of anger, worry, loneliness, excessive sense of responsibility, need for control, rejection, and superiority. These feelings in turn increase aggression, feeling of need to protect another person’s, exclusion, controlling, and adaption to another person's actions. Parental alienation also brings out feelings of sadness, fear, suffering, helplessness, depression, tension, disappointment, uncertainty, frustration and worry that paralyse action. Because of the feelings in question, a person unable to act properly in a situation of parental alienation, may be isolate themselves from social relationships or even give up on the situation. These research results help the social worker to understand the child and the parents of the child. The results also provide an understanding of the professional's own feelings and actions when working with parental alienation.

The results of the master's thesis show that parental alienation is a multifactorial and complex problem which is challenging to identify. Recognizing and dealing with parental alienation requires expertise from a professional, but also courage and sensitivity. The law obliges to intervene in parental alienation, and the intervention starts with the recognition of the phenomenon. Recognizing parental alienation requires observing the feelings and actions of the child and the parents. Parental alienation causes suffering for every party, but at the center of it is the child, whose interests are pursued by both parents and professionals.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40001]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste