Ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien näkemyksiä työelämätaidoista
Karjalainen, Jaana (2024)
Karjalainen, Jaana
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-01-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023123111247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023123111247
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia työelämätaitoja ammatillisen koulutuksen opiskelijat kokevat saavansa ammatillisessa koulutuksessa, ja mitä reittejä pitkin opiskelijat kokevat saavansa työelämässä tarvittavia taitoja. Tämän lisäksi tutkimuksessa selvisi, mitä ammatillisen koulutuksen opiskelijat ajattelevat työelämään siirtymisestä. Työelämätaitoja on tutkittu sekä kansallisesti ja kansainvälisesti, mutta useammin tutkimus on syventynyt korkea-asteelle. Vuonna 2018 toteutetun ammatillisen koulutuksen reformin yksi päätavoitteista on yksilöllisen ammattiosaamisen tuottaminen ja aiempaa tehokkaampi vastaaminen työelämän vaatimuksiin. Ammatillinen koulutus tekee myös tiivistä yhteistyötä työelämän kanssa, joten työelämätutkimus ammatillisessa koulutuksessa on tarpeellista. Työelämätaidoista on tehty erilaisia teoreettisia malleja, mutta kaiken kattavaa listausta on vaikea tehdä, koska työelämä on jatkuvassa muutoksessa. Yleisesti kuitenkin työelämätaidoilla tarkoitetaan sellaisia yksilön taitoja ja ominaisuuksia, jotka tukevat työelämässä toimimista. Tutkimuskysymyksinä tässä tutkielmassa oli: Millaisia työelämätaitoja opiskelijat kokevat saavansa ammatillisesta koulutuksesta? Mitä reittejä pitkin opiskelijat kuvaavat saaneensa työelämätaitoja? Mitä ammatillisen koulutuksen opiskelijat ajattelevat työelämään siirtymisestä?
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea ammatillisen koulutuksen opiskelijaa. Opiskelijat opiskelivat kaikki eri aloilla, mutta opiskeltava tutkinto oli kaikilla ensimmäinen ammatillisesta koulutuksesta saatava tutkinto. Analysoin aineiston aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, ja luokittelin aineistosta esiin nousseet työelämätaidot neljään yläluokkaan. Neljä yläluokkaa ovat ammattitaidot, vuorovaikutustaidot, itsensä johtaminen ja yleiset työelämätaidot. Alaluokkia syntyi yhteensä 21, ja ne jakautuivat epätasaisesti yläluokkien alle.
Tulosten perusteella opiskelijat saavat työelämätaitoja perinteisen opetuksen kautta, työharjoitteluissa, sekä muun vapaa-ajan toiminnan kautta, kuten vapaaehtoistoiminnan ja harrastusten kautta. Perinteisellä opetuksella ja työharjoittelulla nähtiin olevan tiivis yhteys, jossa perinteinen opetus antaa teoriataitoja ja perustaitoa vastaavan osaamistason, mutta työharjoittelu opettaa käytännön taitoja, sekä antaa mahdollisuuden syventää osaamistaan. Ammatillisen koulutuksen nähdään lisäksi tukevan muualla hankittujen työelämätaitojen kehittymistä. Tulokset työelämätaidoista ja reiteistä niiden hankkimiseen ovat linjassa aikaisemman tutkimuksen kanssa, sekä ammatillisen koulutuksen työelämälähtöisempien kehityslinjausten kanssa.
Aineistosta selvisi, että opiskelijoilla on ristiriitaisia ajatuksia työelämään siirtymisestä. Aineiston analysoinnissa muodostin opiskelijoiden käsityksistä kaksi vastakkaista luokkaa: positiiviset ajatukset työelämästä ja työelämään liittyvät epävarmuudet. Näiden alle syntyi yhteensä kahdeksan alaluokkaa. Opiskelijat ovat pääsääntöisesti innokkaita työelämää kohtaan, mutta se myös huolettaa heitä. Opiskelijat toivat esiin, että vaikka ammatillinen koulutus antaa monia työelämän taitoja, niiden laatu ei välttämättä vastaa työelämän vaatimuksia, mikä lisää yksilön epävarmuutta työelämästä. Aineistosta nousi esiin myös kokemus valmiudesta työelämään. Nämäkin tulokset ovat linjassa aikaisemman tutkimuksen kanssa, joka ammattiin opiskelevien työelämäajatuksista on tehty.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea ammatillisen koulutuksen opiskelijaa. Opiskelijat opiskelivat kaikki eri aloilla, mutta opiskeltava tutkinto oli kaikilla ensimmäinen ammatillisesta koulutuksesta saatava tutkinto. Analysoin aineiston aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, ja luokittelin aineistosta esiin nousseet työelämätaidot neljään yläluokkaan. Neljä yläluokkaa ovat ammattitaidot, vuorovaikutustaidot, itsensä johtaminen ja yleiset työelämätaidot. Alaluokkia syntyi yhteensä 21, ja ne jakautuivat epätasaisesti yläluokkien alle.
Tulosten perusteella opiskelijat saavat työelämätaitoja perinteisen opetuksen kautta, työharjoitteluissa, sekä muun vapaa-ajan toiminnan kautta, kuten vapaaehtoistoiminnan ja harrastusten kautta. Perinteisellä opetuksella ja työharjoittelulla nähtiin olevan tiivis yhteys, jossa perinteinen opetus antaa teoriataitoja ja perustaitoa vastaavan osaamistason, mutta työharjoittelu opettaa käytännön taitoja, sekä antaa mahdollisuuden syventää osaamistaan. Ammatillisen koulutuksen nähdään lisäksi tukevan muualla hankittujen työelämätaitojen kehittymistä. Tulokset työelämätaidoista ja reiteistä niiden hankkimiseen ovat linjassa aikaisemman tutkimuksen kanssa, sekä ammatillisen koulutuksen työelämälähtöisempien kehityslinjausten kanssa.
Aineistosta selvisi, että opiskelijoilla on ristiriitaisia ajatuksia työelämään siirtymisestä. Aineiston analysoinnissa muodostin opiskelijoiden käsityksistä kaksi vastakkaista luokkaa: positiiviset ajatukset työelämästä ja työelämään liittyvät epävarmuudet. Näiden alle syntyi yhteensä kahdeksan alaluokkaa. Opiskelijat ovat pääsääntöisesti innokkaita työelämää kohtaan, mutta se myös huolettaa heitä. Opiskelijat toivat esiin, että vaikka ammatillinen koulutus antaa monia työelämän taitoja, niiden laatu ei välttämättä vastaa työelämän vaatimuksia, mikä lisää yksilön epävarmuutta työelämästä. Aineistosta nousi esiin myös kokemus valmiudesta työelämään. Nämäkin tulokset ovat linjassa aikaisemman tutkimuksen kanssa, joka ammattiin opiskelevien työelämäajatuksista on tehty.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]