Strategia pienyritysten toiminnan tukena : Toimitusjohtajien näkemyksiä ja kokemuksia
Tuomola, Iida (2024)
Tuomola, Iida
2024
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-03-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023122211205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023122211205
Tiivistelmä
Strategia on tärkeä työkalu kaiken kokoisille yrityksille liiketoiminnan ohjaamisessa ja tulevaisuuden suunnittelemisessa. Yritysten liiketoiminnalla on aina taloudellinen päämäärä ja strategiakäytännöt ovat avainasemassa tavoitteiden suunnittelussa ja saavuttamisessa. Vaikka aikaisempaa strategiatutkimusta on tehty paljon, on strategiaa ja strategiatyötä tutkittu melko vähän pienyrityskontekstissa. Pienyritykset muodostavat merkittävän osan Suomen taloudesta ja ovat monilla eri toimialoilla kilpailevia toimijoita. Pienyritysten strategiatyön on tunnistettu olevan olennaisesti epämuodollisempaa ja satunnaisempaa suuryrityksiin verrattuna. Strategian ja strategiatyön tutkiminen pienyrityksissä tarjoaa lisätietoa siitä, miten niitä voidaan hyödyntää paremmin pienyritysten liiketoiminnan ohjaamisessa ja kehittämisessä.
Tässä tutkielmassa keskitytään erityisesti pienyritysten toimitusjohtajien näkemyksiin ja kokemuksiin strategiasta osana pienyritysten toimintaa. Toimitusjohtajien näkökulmaa strategiaan ei ole tutkittu paljon, vaikka toimitusjohtajilla on keskeinen rooli strategian laadinnassa ja toimeenpanossa. Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan strategian ja strategiatyön keskeisimpiä ominaisuuksia aikaisempaa kirjallisuutta ja tutkimustietoa hyödyntäen. Teoriaosuus toimii perustana tutkielman empiirisen aineiston analysoinnille ja sen pohjalta muodostuville tutkimustuloksille. Tutkimuksen empiirinen aineisto on kerätty puolistrukturoituina teemahaastatteluina, joihin haastateltiin neljää pienyrityksen toimitusjohtajaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että pienyritysten toimitusjohtajat pitävät strategiaa tärkeänä yritystensä tavoitteellisen toiminnan tukena. Haastatelluilla toimitusjohtajilla oli selkeä näkemys strategiasta ja sen roolista liiketoiminnan ohjaajana. Strategia määriteltiin tutkimustuloksissa muun muassa yrityksen poluksi, toimintasuunnitelmaksi ja peliliikkeiksi pidemmän tähtäimen vision saavuttamiseksi. Myös strategiset tavoitteet ja niiden taustalla vaikuttavat tekijät, kuten päätöksentekokäytännöt ja erityisesti asiakkaat korostuivat toiminnan suunnan näyttäjinä. Tutkimuksen tulokset alleviivaavat pienyrityksille ominaisen omistajajohtajuuden hyötyjä ja haasteita strategiatyössä. Pienyrityksissä omistajajohtaja toimii usein keskeisenä strategian laatijana sekä toteuttajana, jolloin muun muassa johtajan oma kiinnostus ja osaaminen korostuvat strategiatyöskentelyssä merkittävästi.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että strategia ja strategiatyö näyttäytyvät pienyritysten toiminnassa monin eri tavoin. Tämän tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että erityisesti pienyritysten koolla, tulevaisuuden tavoitteilla ja omistajuudella on vaikutusta strategian käytännön ilmenemiseen. Lisäksi tutkimus vahvistaa käsitystä siitä, että strategian tuoma suunnitelmallisuus tarjoaa merkittäviä hyötyjä liiketoiminnan tulevaisuuden kannalta Tutkimustulokset tarjoavat myös näkökulmia pienyritysten strategiatyön kehittämiseen ja osoittavat tarpeen aiheen jatkotutkimukselle.
Tässä tutkielmassa keskitytään erityisesti pienyritysten toimitusjohtajien näkemyksiin ja kokemuksiin strategiasta osana pienyritysten toimintaa. Toimitusjohtajien näkökulmaa strategiaan ei ole tutkittu paljon, vaikka toimitusjohtajilla on keskeinen rooli strategian laadinnassa ja toimeenpanossa. Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan strategian ja strategiatyön keskeisimpiä ominaisuuksia aikaisempaa kirjallisuutta ja tutkimustietoa hyödyntäen. Teoriaosuus toimii perustana tutkielman empiirisen aineiston analysoinnille ja sen pohjalta muodostuville tutkimustuloksille. Tutkimuksen empiirinen aineisto on kerätty puolistrukturoituina teemahaastatteluina, joihin haastateltiin neljää pienyrityksen toimitusjohtajaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että pienyritysten toimitusjohtajat pitävät strategiaa tärkeänä yritystensä tavoitteellisen toiminnan tukena. Haastatelluilla toimitusjohtajilla oli selkeä näkemys strategiasta ja sen roolista liiketoiminnan ohjaajana. Strategia määriteltiin tutkimustuloksissa muun muassa yrityksen poluksi, toimintasuunnitelmaksi ja peliliikkeiksi pidemmän tähtäimen vision saavuttamiseksi. Myös strategiset tavoitteet ja niiden taustalla vaikuttavat tekijät, kuten päätöksentekokäytännöt ja erityisesti asiakkaat korostuivat toiminnan suunnan näyttäjinä. Tutkimuksen tulokset alleviivaavat pienyrityksille ominaisen omistajajohtajuuden hyötyjä ja haasteita strategiatyössä. Pienyrityksissä omistajajohtaja toimii usein keskeisenä strategian laatijana sekä toteuttajana, jolloin muun muassa johtajan oma kiinnostus ja osaaminen korostuvat strategiatyöskentelyssä merkittävästi.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että strategia ja strategiatyö näyttäytyvät pienyritysten toiminnassa monin eri tavoin. Tämän tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että erityisesti pienyritysten koolla, tulevaisuuden tavoitteilla ja omistajuudella on vaikutusta strategian käytännön ilmenemiseen. Lisäksi tutkimus vahvistaa käsitystä siitä, että strategian tuoma suunnitelmallisuus tarjoaa merkittäviä hyötyjä liiketoiminnan tulevaisuuden kannalta Tutkimustulokset tarjoavat myös näkökulmia pienyritysten strategiatyön kehittämiseen ja osoittavat tarpeen aiheen jatkotutkimukselle.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8935]