Gamification and Climate Change Engagement : Building knowledge, developing practice, and studying experiences and effects
Fernández Galeote, Daniel (2024)
Fernández Galeote, Daniel
Tampere University
2024
Ihmiset ja teknologia -tohtoriohjelma - Doctoral Programme of Humans and Technologies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2024-02-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3255-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3255-6
Tiivistelmä
Kestävän ja ympäristöä säästävän elämäntavan rakentaminen ihmisille on ratkaisevan tärkeää maapallon tulevaisuuden kannalta, sillä ilmastonmuutos on tulevaisuuttamme määrittelevä, monimutkainen ja usein ylivoimaiselta tuntuva haaste. Tämänhetkiset ilmastotoimet ovat kuitenkin vielä riittämättömiä ja tehokkaan muutoksen aikaansaamiseksi tarvitaan kiireellistä kansalaisosallisuutta. Yhtenä kiinnostavana keinona sitouttaa ja osallistaa yksilöitä ilmastonmuutokseen sekä sen vastaisiin toimiin on pidetty pelejä ja pelillistämistä. Vaikka joitain tieteellisiä tutkimuksia on tehty pelien ja pelillistämisen roolista ilmastonmuutoksen ratkaisijana, julkisen keskustelun alustavan optimismin ja pelillistämisen todellisen potentiaalin ymmärtämisen välillä on edelleen useita tutkimuksellisia aukkoja.
Tämän väitöskirjan tavoitteena on analysoida pelillisen ilmastonmuutossitoutumisen tämänhetkistä tasoa sekä uusimpia suuntauksia tieteellisessä kirjallisuudessa ja olemassa olevissa peleissä. Lisäksi tavoitteena on arvioida suunnittelemani Climate Connected: Outbreak -ilmastonmuutospelin kognitiivisia, affektiivisia ja käyttäytymisvaikutuksia yksilöihin. Väitöskirja sijoittuu pelillistämisen ja ilmastonmuutossitoutumisen poikkitieteelliseen leikkauspisteeseen. Työssäni pelillistäminen on kattotermi, joka sisältää myös hyötypelit ja pelipohjaisen oppimisen, keskittyen pelijärjestelmien ja ihmisen motivaation tutkimukseen. Ilmastonmuutokseen sitoutumisella tarkoitetaan ihmisen kognitiivista, affektiivista ja käyttäytymisen yhteyttä ilmastonmuutokseen ja sen vastaisiin toimiin. Termi sisältää käsitteitä esimerkiksi psykologian, viestintätieteiden ja pedagogiikan aloilta. Väitöskirjani pyrkii huomioimaan kaikki nämä näkökulmat edistäen niitä sekä laajentamaan ymmärrystämme pelillistämisen roolista myös muiden samansuuruisten ongelmien ja haasteiden ratkaisemisessa.
Väitöskirjan tulokset koostuvat viidestä tutkimuksesta. Ensimmäisenä toteutettiin systemaattinen kirjallisuuskatsaus empiiriseen tieteelliseen kirjallisuuteen (N=64), jonka jälkeen luotiin katsaus olemassa oleviin, ilmastonmuutosta käsitteleviin digitaalisiin peleihin (N=80). Perustuen näiden tutkimusten löydöksiin, Climate Connected: Outbreak -peli suunniteltiin, kehitettiin ja otettiin käyttöön tutkimusalustaksi. Peliä ja sen vaikutuksia tutkittiin sekä laadullisesti (N=12) että määrällisesti (N=105). Jälkimmäisessä tutkimusasetelmassa osallistujat jaettiin kontrolloidusti kolmeen ryhmään, jotka olivat joko pelin tekstipohjainen toteutus, tietokonepeli tai immersiivinen virtuaalitodellisuuspeli (VR). Valitut menetelmät lähestyvät pelillistä ilmastonmuutokseen sitoutumista useista eri näkökulmista ja keskittyvät eri tutkimuskohteisiin kirjallisuudesta peleihin ja pelaajiin.
Väitöskirjan tulokset edistävät ymmärrystämme pelillisten interventioiden mahdollisuuksista sitouttaa yksilöitä ilmastonmuutokseen sekä sen vastaisiin toimiin. Artikkeli I tarkastelee systemaattisesti empiirisiä tutkimuksia pelillisestä ilmastonmuutossitoutumisesta, keskittyen konteksteihin, populaatioihin, muotoiluun, tuloksiin sekä tutkimusten laatuun. Katsaus tarjoaa agendan, joka korostaa muun muassa tarvetta huolellisemmin suunniteltuun ja raportoituun tutkimukseen. Lisäksi tulisi tarkastella mahdollisesti hyödyllisiä, mutta huomiotta jätettyjä viestinnänkeinoja sekä pelillistämisen potentiaalista vaikutusta tukea yksilöiden käyttäytymisenmuutosta. Katsaus havaitsi myös sen, että tutkimuksissa populaatiot on kuvattu usein varsin konventionaalisesti (esimerkiksi kuluttajina tai ammattilaisina), jättäen huomiotta muut mahdolliset kansalaisroolit. Artikkeli II analysoi ilmastotoimintaa ja ilmastonmuutosta käsitteleviä digitaalisia pelejä sekä niissä esiintyvien avatarien identiteettiä ja toimintaa. Tutkimus paljastaa kuusi avataridentiteetin tyyppiä, mukaan lukien kansalaisten niukan ja voimaantuneen roolin. Tulokset osoittavat, kuinka peleissä kansalaisten toiminta rajoittuu tyypillisesti elämäntapavalintoihin ja tavanomaiseen kansalaistoimintaan.
Artikkeleiden I ja II tulosten pohjalta artikkeli III esittelee Climate Connected: Outbreak -pelin, joka on tarinapohjainen digitaalinen yksinpeli ilmastonmuutossitoutumiseen. Peli ottaa huomioon erilaiset puutteet ja suositukset, kuten terveyden- ja hyvinvoinninkehykset, kansalaisten identiteettien monimutkaisuuden ja avoimen ymmärryksen ilmastonmuutosta kohtaan sekä vähän tutkitun immersiivisen virtuaalitodellisuuden hyödyntämisen. Käyttäjätutkimuksen tulokset muodostavat neljä teemaa osallistujien pelikokemukselle: jatkuvuus, epäjatkuvuus, poikkeavuus sekä aiheeseen sitoutuminen. Artikkelit IV ja V tutkivat ja vertailevat pelin ja kontrolliasetelman vaikutuksia osallistujien oppimiseen, asenteisiin, minäpystyvyyteen sekä ympäristömyönteisiin aikeisiin ja käyttäytymiseen. Tulokset viittaavat siihen, että pelit voivat olla yhtä tehokkaita kuin perinteinen media sitouttamaan ihmisiä ilmastonmuutokseen ja tarjoamaan samalla mielekkäämmän kokemuksen, etenkin immersiivisen virtuaalitodellisuuden tapauksessa. Kaiken kaikkiaan, tämä väitöskirja antaa kokonaisvaltaisen katsauksen pelillisen ilmastonmuutossitoutumisen monitieteiseen alaan, tarjoten täsmällisiä tutkimuksia niin kirjallisuudesta, peleistä kuin pelaajien kokemuksista, muodostaen ponnahduslaudan alan tulevaan kehitykseen ja tutkimukseen.
Tämän väitöskirjan tavoitteena on analysoida pelillisen ilmastonmuutossitoutumisen tämänhetkistä tasoa sekä uusimpia suuntauksia tieteellisessä kirjallisuudessa ja olemassa olevissa peleissä. Lisäksi tavoitteena on arvioida suunnittelemani Climate Connected: Outbreak -ilmastonmuutospelin kognitiivisia, affektiivisia ja käyttäytymisvaikutuksia yksilöihin. Väitöskirja sijoittuu pelillistämisen ja ilmastonmuutossitoutumisen poikkitieteelliseen leikkauspisteeseen. Työssäni pelillistäminen on kattotermi, joka sisältää myös hyötypelit ja pelipohjaisen oppimisen, keskittyen pelijärjestelmien ja ihmisen motivaation tutkimukseen. Ilmastonmuutokseen sitoutumisella tarkoitetaan ihmisen kognitiivista, affektiivista ja käyttäytymisen yhteyttä ilmastonmuutokseen ja sen vastaisiin toimiin. Termi sisältää käsitteitä esimerkiksi psykologian, viestintätieteiden ja pedagogiikan aloilta. Väitöskirjani pyrkii huomioimaan kaikki nämä näkökulmat edistäen niitä sekä laajentamaan ymmärrystämme pelillistämisen roolista myös muiden samansuuruisten ongelmien ja haasteiden ratkaisemisessa.
Väitöskirjan tulokset koostuvat viidestä tutkimuksesta. Ensimmäisenä toteutettiin systemaattinen kirjallisuuskatsaus empiiriseen tieteelliseen kirjallisuuteen (N=64), jonka jälkeen luotiin katsaus olemassa oleviin, ilmastonmuutosta käsitteleviin digitaalisiin peleihin (N=80). Perustuen näiden tutkimusten löydöksiin, Climate Connected: Outbreak -peli suunniteltiin, kehitettiin ja otettiin käyttöön tutkimusalustaksi. Peliä ja sen vaikutuksia tutkittiin sekä laadullisesti (N=12) että määrällisesti (N=105). Jälkimmäisessä tutkimusasetelmassa osallistujat jaettiin kontrolloidusti kolmeen ryhmään, jotka olivat joko pelin tekstipohjainen toteutus, tietokonepeli tai immersiivinen virtuaalitodellisuuspeli (VR). Valitut menetelmät lähestyvät pelillistä ilmastonmuutokseen sitoutumista useista eri näkökulmista ja keskittyvät eri tutkimuskohteisiin kirjallisuudesta peleihin ja pelaajiin.
Väitöskirjan tulokset edistävät ymmärrystämme pelillisten interventioiden mahdollisuuksista sitouttaa yksilöitä ilmastonmuutokseen sekä sen vastaisiin toimiin. Artikkeli I tarkastelee systemaattisesti empiirisiä tutkimuksia pelillisestä ilmastonmuutossitoutumisesta, keskittyen konteksteihin, populaatioihin, muotoiluun, tuloksiin sekä tutkimusten laatuun. Katsaus tarjoaa agendan, joka korostaa muun muassa tarvetta huolellisemmin suunniteltuun ja raportoituun tutkimukseen. Lisäksi tulisi tarkastella mahdollisesti hyödyllisiä, mutta huomiotta jätettyjä viestinnänkeinoja sekä pelillistämisen potentiaalista vaikutusta tukea yksilöiden käyttäytymisenmuutosta. Katsaus havaitsi myös sen, että tutkimuksissa populaatiot on kuvattu usein varsin konventionaalisesti (esimerkiksi kuluttajina tai ammattilaisina), jättäen huomiotta muut mahdolliset kansalaisroolit. Artikkeli II analysoi ilmastotoimintaa ja ilmastonmuutosta käsitteleviä digitaalisia pelejä sekä niissä esiintyvien avatarien identiteettiä ja toimintaa. Tutkimus paljastaa kuusi avataridentiteetin tyyppiä, mukaan lukien kansalaisten niukan ja voimaantuneen roolin. Tulokset osoittavat, kuinka peleissä kansalaisten toiminta rajoittuu tyypillisesti elämäntapavalintoihin ja tavanomaiseen kansalaistoimintaan.
Artikkeleiden I ja II tulosten pohjalta artikkeli III esittelee Climate Connected: Outbreak -pelin, joka on tarinapohjainen digitaalinen yksinpeli ilmastonmuutossitoutumiseen. Peli ottaa huomioon erilaiset puutteet ja suositukset, kuten terveyden- ja hyvinvoinninkehykset, kansalaisten identiteettien monimutkaisuuden ja avoimen ymmärryksen ilmastonmuutosta kohtaan sekä vähän tutkitun immersiivisen virtuaalitodellisuuden hyödyntämisen. Käyttäjätutkimuksen tulokset muodostavat neljä teemaa osallistujien pelikokemukselle: jatkuvuus, epäjatkuvuus, poikkeavuus sekä aiheeseen sitoutuminen. Artikkelit IV ja V tutkivat ja vertailevat pelin ja kontrolliasetelman vaikutuksia osallistujien oppimiseen, asenteisiin, minäpystyvyyteen sekä ympäristömyönteisiin aikeisiin ja käyttäytymiseen. Tulokset viittaavat siihen, että pelit voivat olla yhtä tehokkaita kuin perinteinen media sitouttamaan ihmisiä ilmastonmuutokseen ja tarjoamaan samalla mielekkäämmän kokemuksen, etenkin immersiivisen virtuaalitodellisuuden tapauksessa. Kaiken kaikkiaan, tämä väitöskirja antaa kokonaisvaltaisen katsauksen pelillisen ilmastonmuutossitoutumisen monitieteiseen alaan, tarjoten täsmällisiä tutkimuksia niin kirjallisuudesta, peleistä kuin pelaajien kokemuksista, muodostaen ponnahduslaudan alan tulevaan kehitykseen ja tutkimukseen.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4901]