Siirtymien pedagogiset käytännöt ja apukeinot tuen tarpeen näkökulmasta
Virtanen, Sonia (2024)
Virtanen, Sonia
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-01-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023121911046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023121911046
Tiivistelmä
Päivittäiset siirtymät ovat iso osa varhaiskasvatuksen arkea, mutta joillekin lapsille ne saattavat olla erityisen haastavia. Päivittäisten siirtymien suunnittelulla ja erilaisilla pedagogisilla siirtymäkäytänteillä ja apukeinoilla voidaan tukea lapsia siirtymissä ja edistää siirtymien sujuvuutta. Tuen piirissä olevat lapset saattavat tarvita siirtymätilanteissa enemmän tukea kuin muut lapset, mutta siirtymien tukemisesta hyötyvät kaikki. On myös hyvä ottaa huomioon, että siirtymissä esiintyviin haasteisiin vaikuttavat monet asiat ja kaikki lapset tulee ottaa yksilöinä huomioon riippumatta siitä, onko lapsi tuen piirissä vai ei. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on saada selville, millaisia päivittäisten siirtymien pedagogisia käytäntöjä ja apukeinoja varhaiskasvatuksessa käytetään ryhmässä ja tuen piirissä olevien lasten kanssa. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, miten päivittäisiä siirtymiä suunnitellaan.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineisto on kerätty lähettämällä kyselylomake sosiaalisen median ryhmään. Vastauksia on haettu varhaiskasvatuksen kentällä työskenteleviltä henkilöiltä ja lopulta vastauksia saatiin yhteensä kaksikymmentä kappaletta. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä, jossa ensin edettiin aineiston omilla ehdoilla, minkä jälkeen se yhdistettiin teoriaan.
Tutkimuksen avulla saatiin tietoa siirtymien suunnittelusta. Suunnittelussa korostetaan vastausten perusteella kommunikaatiota, yhteistyötä, pedagogista dokumentointia, arviointia ja lasten ajatusten huomioimista. Tutkimuksen avulla saatiin selville, millaisia pedagogisia siirtymäkäytänteitä ja apukeinoja päivittäisten siirtymien tukemisessa käytetään ryhmässä sekä tuen piirissä olevien lasten kanssa. Vastausten perusteella esille nousseet käytännön keinot jaettiin kahdeksaan kategoriaan teorian avulla: ympäristötuki, materiaalien mukauttaminen, toiminnan yksinkertaistaminen, lasten mieltymysten hyödyntäminen, välineiden käyttö, aikuisen tuki, vertaistuki ja näkymätön tuki. Vastausten perusteella tuen piirissä olevien lasten kanssa käytetään monia samoja tukemisen keinoja siirtymissä kuin yleisesti ryhmän kanssa. Kuitenkin eroavaisuuksiakin löytyi ja tuen piirissä olevien lasten kanssa käytetyissä tukemisen keinoissa tuen intensiteetti, monipuolisuus ja yksilöllisyys on vastausten perusteella vahvempaa kuin yleisesti ryhmän kanssa käytetyissä keinoissa.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineisto on kerätty lähettämällä kyselylomake sosiaalisen median ryhmään. Vastauksia on haettu varhaiskasvatuksen kentällä työskenteleviltä henkilöiltä ja lopulta vastauksia saatiin yhteensä kaksikymmentä kappaletta. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä, jossa ensin edettiin aineiston omilla ehdoilla, minkä jälkeen se yhdistettiin teoriaan.
Tutkimuksen avulla saatiin tietoa siirtymien suunnittelusta. Suunnittelussa korostetaan vastausten perusteella kommunikaatiota, yhteistyötä, pedagogista dokumentointia, arviointia ja lasten ajatusten huomioimista. Tutkimuksen avulla saatiin selville, millaisia pedagogisia siirtymäkäytänteitä ja apukeinoja päivittäisten siirtymien tukemisessa käytetään ryhmässä sekä tuen piirissä olevien lasten kanssa. Vastausten perusteella esille nousseet käytännön keinot jaettiin kahdeksaan kategoriaan teorian avulla: ympäristötuki, materiaalien mukauttaminen, toiminnan yksinkertaistaminen, lasten mieltymysten hyödyntäminen, välineiden käyttö, aikuisen tuki, vertaistuki ja näkymätön tuki. Vastausten perusteella tuen piirissä olevien lasten kanssa käytetään monia samoja tukemisen keinoja siirtymissä kuin yleisesti ryhmän kanssa. Kuitenkin eroavaisuuksiakin löytyi ja tuen piirissä olevien lasten kanssa käytetyissä tukemisen keinoissa tuen intensiteetti, monipuolisuus ja yksilöllisyys on vastausten perusteella vahvempaa kuin yleisesti ryhmän kanssa käytetyissä keinoissa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8935]