Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Statuksen ja uniikkiuden tarpeen vaikutus tunnistettavan designesineen valintaan

Nykopp, Hanna (2023)

 
Avaa tiedosto
NykoppHanna.pdf (765.0Kt)
Lataukset: 



Nykopp, Hanna
2023

Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-12-21
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023121911005
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkitaan kuluttajien ostovalintaan vaikuttavia tekijöitä, joista keskitytään erityisesti statuksen ja uniikkiuden tarpeen vaikutusta valintaan tunnetun ja tuntemattoman designesineen välillä. Kuluttaja tekee valintansa useiden erilaisien tuotteiden ja ominaisuuksien välillä. Kuluttaja voi valita helposti tunnistettavan ja esineen, jonka tunnistaminen ei ole yhtä helppoa, välillä. Tuotteen tunnistamalla havaitsija liittää siihen tiedostaen ja tiedostamatta erilaisia piirteitä ja ominaisuuksia, kuten käsityksen hintatasosta, laadusta ja symbolisista arvoista. Helposti tunnistettavan esineen valitsemalla kuluttajat voivat viestiä kyseiseen esineeseen liittyviä arvoja ja liittää ne myös itseensä.

Design on tuotemuotoilua ja tarkkojen yksityiskohtien suunnittelua, joiden avulla tuotteet saavuttavat niiden ominaisuudet. Kodin esineiden tunnistettavuus ilmenee juuri sen muotoilusta, sillä suuria selkeästi merkittyjä logoja ei niissä tyypillisesti käytetä. Laajalle levinneen ja helposti tunnistettavan designesineen tunnettuus on korkea ja sen muotoilu on silmäänpistävää eli sen valtavirta tunnistaa helposti. Valtavirran harvemmin tunnistama designesine voi olla huomaamaton, jonka tunnistamiseen vaaditaan tietynlainen kulttuurinen pääoma. Kuluttajat voivat tavoitella korkeampaa statusta kuluttamalla silmäänpistäviä tuotteita, joiden arvo tunnistetaan helposti. Kuluttajan uniikkiuden tarve voi johtaa huomaamattomien tuotteiden valintaan, sillä heillä on tarve erilaisuudelle.

Tutkimuksessa tutkittiin valintaa huomaamattoman ja silmäänpistävän kodin designesineen välillä käyttämällä kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla, mikä jaettiin Facebookissa sijaitsevassa sisustukseen liittyvässä suljetussa ryhmässä. Aineisto koostui 66 havainnosta. Aineisto analysoitiin ristiintaulukoinnin avulla. Kyselylomakkeessa mitattiin statuskuluttamista ja uniikkiuden tarpeen kolmea ulottuvuutta. Valintaa huomaamattoman ja silmäänpistävän esineen välillä testattiin parivertailun avulla. Vastaajia pyydettiin valitsemaan viidestä eri tuoteparista heille mieluisin. Tuoteparien valintaan käytettiin harkintaa, ja kysely pyrittiin rakentamaan siten, että valinta tehtäisiin nimenomaan muotoilun perusteella.

Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että uniikkiuden tarve, missä kaikki kolme ulottuvuutta ovat yhdistettyinä, vaikuttaa valintaan huomaamattoman ja silmäänpistävän kodin designesineen välillä. Yksi uniikkiuden tarpeen ulottuvuuksista, samanlaisuuden välttäminen, vaikutti eniten valintaan esineiden välillä. Uniikkiuden tarvetta ja samanlaisuuden välttämistä tarvitsevat kuluttajat valitsivat huomaamattoman designesineen useammin kuin silmäänpistävän vaihtoehdon. Statuskuluttamisen ja kahden muun ulottuvuuden vaikutusta valintaan designesineiden välillä ei tässä tutkimuksessa voitu tukea.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [10016]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste