Uusia tuulia? : Kielikasvatuksen välineitä varhaiskasvatuksen tutkimuskirjallisuudessa viime vuosina
Vaalama, Anu (2023)
Vaalama, Anu
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-12-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023121810989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023121810989
Tiivistelmä
Tutkimuksessa kartoitettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla 2020-luvun alun varhaiskasvatuksen kontekstissa tutkittuja kielikasvatuksen välineitä. Tarkoitus oli tuottaa tutkimustietoa varhaiskasvatuksen ammattilaisille uusimmista kielikasvatuksen välineistä heidän työnsä tueksi.
Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2023 kahdesta artikkelitietokannasta sekä Google Scholar -hakukoneen avulla. Aineisto koostui 11 julkaisusta, joista 10 oli englanninkielistä vertaisarvioitua tutkimusartikkelia ja yksi oli suomenkielinen kielikasvatuksen käsikirja. Julkaisut edustivat tutkimusotteiltaan monipuolisesti erityyppisiä kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimuksia sekä maantieteellisesti maita eri puolilta maailmaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Analyysitulosten perusteella kielikasvatuksen välineet jaettiin kolmeen pääluokkaan: 1) konkreettiset, 2) toiminnalliset ja 3) pedagogisen asiantuntijuuden välineet. Konkreettiset välineet koostuivat edelleen narratiivisista välineistä, kertomusten tulkintaa ja kertomisen taitoja tukevista välineistä, visuaalisuuteen perustuvista välineistä ja digitaalisista välineistä. Toiminnallisiin välineisiin lukeutuivat roolileikit, näytteleminen, laulaminen, pelilliset- ja yhteisleikit sekä liikunnalliset toiminnot. Pedagogisen asiantuntijuuden välineet koostuivat vuorovaikutukseen, reflektiiviseen tukeen sekä didaktiikkaan liittyvistä välineistä.
Sisällönanalyysitulosten perusteella muodostuneet kielikasvatuksen välineiden pääluokat edustavat käytettävissä olevien välineiden eri ulottuvuuksia, jotka yhdessä kattavat monipuolisesti erilaisia kielikasvatuksen tuottamisen ja toiminnan muotoja. Esitetyt välineet tarjoavat runsaasti sekä valmiita välineitä että aihioita kasvattajille kielikasvatuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Välineiden joukossa on useita perinteisesti varhaiskasvatuksen kielikasvatuksessa käytettyjä välineitä sekä niiden innovatiivisia sovelluksia. Tulosten avulla kielikasvattajien on mahdollista tarkastella kielikasvatustoimintaa käytössä olevien välineiden ja välineryhmien kautta eri ulottuvuuksista, mikä edesauttaa monipuolisen kielikasvatuksen toteuttamista varhaiskasvatuksessa lasten erilaisiin tarpeisiin. This systematic literature review reports tools studied in the early 2020s for the purposes of language education in the early childhood education context. The aim was to produce up-to-date scientific information for educators on the latest language education tools to support their work.
Research material was collected in fall 2023 using two article data bases and Google Scholar. It consisted of 10 peer-reviewed research articles, published in English, and one Finnish handbook. The scientific publications represented various types of quantitative and qualitative studies and geographically countries from different parts of the world. The research material was analyzed using content analysis.
Based on the analysis, the tools were divided into three main categories: 1) concrete, 2) functional and 3) pedagogical tools. The concrete tools consisted of narrative tools, tools that supported interpretation and re-telling of narrative stories, tools that based on visuality, and digital tools. Functional tools included role play, acting, singing, playing together, and physical activities. Further, pedagogical tools consisted of those related to interaction, reflective scaffolding and didactics.
The main categories of the tools represent different dimensions of the tools available for the language education. They also represent in a versatile manner ways and forms to produce language education and offer plenty of tools ready to use in the early childhood education. The results also offer a possibility for educators to examine their language education practices from the perspective of different dimensions, which may help to plan and execute diverse language education for the needs of various children.
Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2023 kahdesta artikkelitietokannasta sekä Google Scholar -hakukoneen avulla. Aineisto koostui 11 julkaisusta, joista 10 oli englanninkielistä vertaisarvioitua tutkimusartikkelia ja yksi oli suomenkielinen kielikasvatuksen käsikirja. Julkaisut edustivat tutkimusotteiltaan monipuolisesti erityyppisiä kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimuksia sekä maantieteellisesti maita eri puolilta maailmaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Analyysitulosten perusteella kielikasvatuksen välineet jaettiin kolmeen pääluokkaan: 1) konkreettiset, 2) toiminnalliset ja 3) pedagogisen asiantuntijuuden välineet. Konkreettiset välineet koostuivat edelleen narratiivisista välineistä, kertomusten tulkintaa ja kertomisen taitoja tukevista välineistä, visuaalisuuteen perustuvista välineistä ja digitaalisista välineistä. Toiminnallisiin välineisiin lukeutuivat roolileikit, näytteleminen, laulaminen, pelilliset- ja yhteisleikit sekä liikunnalliset toiminnot. Pedagogisen asiantuntijuuden välineet koostuivat vuorovaikutukseen, reflektiiviseen tukeen sekä didaktiikkaan liittyvistä välineistä.
Sisällönanalyysitulosten perusteella muodostuneet kielikasvatuksen välineiden pääluokat edustavat käytettävissä olevien välineiden eri ulottuvuuksia, jotka yhdessä kattavat monipuolisesti erilaisia kielikasvatuksen tuottamisen ja toiminnan muotoja. Esitetyt välineet tarjoavat runsaasti sekä valmiita välineitä että aihioita kasvattajille kielikasvatuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Välineiden joukossa on useita perinteisesti varhaiskasvatuksen kielikasvatuksessa käytettyjä välineitä sekä niiden innovatiivisia sovelluksia. Tulosten avulla kielikasvattajien on mahdollista tarkastella kielikasvatustoimintaa käytössä olevien välineiden ja välineryhmien kautta eri ulottuvuuksista, mikä edesauttaa monipuolisen kielikasvatuksen toteuttamista varhaiskasvatuksessa lasten erilaisiin tarpeisiin.
Research material was collected in fall 2023 using two article data bases and Google Scholar. It consisted of 10 peer-reviewed research articles, published in English, and one Finnish handbook. The scientific publications represented various types of quantitative and qualitative studies and geographically countries from different parts of the world. The research material was analyzed using content analysis.
Based on the analysis, the tools were divided into three main categories: 1) concrete, 2) functional and 3) pedagogical tools. The concrete tools consisted of narrative tools, tools that supported interpretation and re-telling of narrative stories, tools that based on visuality, and digital tools. Functional tools included role play, acting, singing, playing together, and physical activities. Further, pedagogical tools consisted of those related to interaction, reflective scaffolding and didactics.
The main categories of the tools represent different dimensions of the tools available for the language education. They also represent in a versatile manner ways and forms to produce language education and offer plenty of tools ready to use in the early childhood education. The results also offer a possibility for educators to examine their language education practices from the perspective of different dimensions, which may help to plan and execute diverse language education for the needs of various children.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7470]