Hoidon vaikuttavuuden raportointi tietoallasta hyödyntäen
Ylänen, Helmi (2023)
Ylänen, Helmi
2023
Tietojohtamisen DI-ohjelma - Master's Programme in Information and Knowledge Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-12-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023121810975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023121810975
Tiivistelmä
Suomessa terveydenhuolto tulee lähivuosina kohtaamaan haasteita, joiden ratkaisemiseen tarvitaan vaikuttavia toimenpiteitä. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus on yksi näistä toimen piteistä, joilla haasteisiin pyritään vastaamaan. Uudistuksen myötä tulee palveluista kerätä tietoa päätöksenteon tueksi. Yksi näistä tärkeistä kerättävistä tiedoista on hoidon vaikuttavuus, joka kuvastaa hoidon potilaalle tuottamaa terveyshyötyä. Hoidon vaikuttavuustiedon kerääminen, ja lostaminen raportiksi ja hyödyntäminen voisi ratkaista terveydenhuollon haasteita, sillä vaikutta vuutta voitaisiin arvioida ja lisätä kattavaan tietoon perustuen. Hoidon vaikuttavuuden data on monimuotoista ja se sijaitsee eri järjestelmissä. Tämän datan hyödyntämiseen tarvitaan teknolo gia, joka mahdollistaa kompleksisen datan tallennuksen ja käsittelyn.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka hoidon vaikuttavuutta tulisi raportoida sekä miten kyseisessä raportoinnissa voidaan hyötyä tietoaltaan käytöstä. Tutkimuksen teoreettiseksi viite kehykseksi valittiin tiedonhallinnan prosessimalli, sillä vaikuttavuusraportoinnin nähtiin noudatta van kyseisen prosessimallin vaiheita. Tutkimus toteutettiin perehtymällä ensin olemassa olevaan teoriaan, jonka jälkeen empiirisen tutkimuksen avulla täydennettiin tätä teoriaa. Empiirinen tutki mus toteutettiin puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla ja litteroitu aineisto analysoitiin teemoit telemalla. Teemoittelun kautta tunnistettiin aineistosta useita esiin nousevia teemoja, jotka osit tain olivat linjassa teorian kanssa ja osittain toivat siihen jotain uutta lisää.
Teorian ja empiirisen aineiston pohjalta määriteltiin hoidon vaikuttavuusraportoinnin prosessi malli, joka noudatti tiedonhallinnan prosessimallin vaiheita ja johon korostettiin tutkimuksen pe rusteella korostuneita tärkeitä huomioitavia asioita. Teorian ja aineiston pohjalta tunnistettiin myös vaikuttavuusdatan haasteita ja vaikuttavuusraportoinnin vaatimuksia sekä tietoaltaiden hyötyjä, jotka vastasivat näihin haasteisiin ja vaatimuksiin. Myös tietoaltaan haasteita huomioitiin, jotta tietoaltaasta hyötymisestä saataisiin realistinen kuva. Haasteiden ratkaiseminen on olennaisessa osassa, jotta hyötyjä voidaan saada.
Hoidon vaikuttavuusraportoinnin prosessissa huomioitavia asioita ovat raportin loppukäyttäjän osallistaminen, asiakastyytyväisyyteen vaikuttavien tekijöiden selvittäminen ja asiakkaan roolin huomioiminen, raportointiin tarvittavien tietojen kerääminen yhteen paikkaan, ajantasaisen tiedon hyödyntäminen, raportin loppukäyttäjän tunnistaminen, sekä tietoaltaan hyödyntäminen rapor toinnissa. Hoidon vaikuttavuusdatan ja vaikuttavuusraportoinnin haasteiksi ja vaatimuksiksi taas tunnistettiin terveydenhuollon kompleksinen data ja datan paljous, reaaliaikaisen tiedon tarve sekä vaikuttavuuden muuttujat. Näihin ratkaisuina nähtiin tietoaltaan monipuolisen datan tallen nusmahdollisuus, lähes loputon tallennuskapasiteetti, nopea pääsy raakadataan sekä tekoälyn hyödyntämisen mahdollisuudet. Tietoaltaan käytössä on huomioitava myös haasteet, joita ovat datan hallinnan sekä tietoaltaan hyödyntämiseen tarvittavan osaamisen haasteet.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka hoidon vaikuttavuutta tulisi raportoida sekä miten kyseisessä raportoinnissa voidaan hyötyä tietoaltaan käytöstä. Tutkimuksen teoreettiseksi viite kehykseksi valittiin tiedonhallinnan prosessimalli, sillä vaikuttavuusraportoinnin nähtiin noudatta van kyseisen prosessimallin vaiheita. Tutkimus toteutettiin perehtymällä ensin olemassa olevaan teoriaan, jonka jälkeen empiirisen tutkimuksen avulla täydennettiin tätä teoriaa. Empiirinen tutki mus toteutettiin puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla ja litteroitu aineisto analysoitiin teemoit telemalla. Teemoittelun kautta tunnistettiin aineistosta useita esiin nousevia teemoja, jotka osit tain olivat linjassa teorian kanssa ja osittain toivat siihen jotain uutta lisää.
Teorian ja empiirisen aineiston pohjalta määriteltiin hoidon vaikuttavuusraportoinnin prosessi malli, joka noudatti tiedonhallinnan prosessimallin vaiheita ja johon korostettiin tutkimuksen pe rusteella korostuneita tärkeitä huomioitavia asioita. Teorian ja aineiston pohjalta tunnistettiin myös vaikuttavuusdatan haasteita ja vaikuttavuusraportoinnin vaatimuksia sekä tietoaltaiden hyötyjä, jotka vastasivat näihin haasteisiin ja vaatimuksiin. Myös tietoaltaan haasteita huomioitiin, jotta tietoaltaasta hyötymisestä saataisiin realistinen kuva. Haasteiden ratkaiseminen on olennaisessa osassa, jotta hyötyjä voidaan saada.
Hoidon vaikuttavuusraportoinnin prosessissa huomioitavia asioita ovat raportin loppukäyttäjän osallistaminen, asiakastyytyväisyyteen vaikuttavien tekijöiden selvittäminen ja asiakkaan roolin huomioiminen, raportointiin tarvittavien tietojen kerääminen yhteen paikkaan, ajantasaisen tiedon hyödyntäminen, raportin loppukäyttäjän tunnistaminen, sekä tietoaltaan hyödyntäminen rapor toinnissa. Hoidon vaikuttavuusdatan ja vaikuttavuusraportoinnin haasteiksi ja vaatimuksiksi taas tunnistettiin terveydenhuollon kompleksinen data ja datan paljous, reaaliaikaisen tiedon tarve sekä vaikuttavuuden muuttujat. Näihin ratkaisuina nähtiin tietoaltaan monipuolisen datan tallen nusmahdollisuus, lähes loputon tallennuskapasiteetti, nopea pääsy raakadataan sekä tekoälyn hyödyntämisen mahdollisuudet. Tietoaltaan käytössä on huomioitava myös haasteet, joita ovat datan hallinnan sekä tietoaltaan hyödyntämiseen tarvittavan osaamisen haasteet.