Ääneen lukeminen lapsille - varhaiskasvatusyksikössä työskentelevien kokemuksia
Kivioja, Alma (2024)
Kivioja, Alma
2024
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-01-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023121810961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023121810961
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman aiheena on ääneen lukeminen varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa varhaiskasvatuksessa työskentelevien kokemuksia ääneen lukemisesta. Tutkimusaiheen syntymisen taustalla on huoli lasten lukutaitojen ja lukuinnon heikkenemisestä, sekä halu tutkia aihetta päiväkodissa työskentelevien näkökulmasta käsin. Tutkimuksen teoriataustaa käsitellään kahdessa kappaleessa, joista ensimmäisessä avataan lukutaidon käsitettä. Toisessa kappaleessa perehdytään ääneen lukemiseen ja aikaisempaan tutkimustietoon ääneen lukemisen vaikutuksista.
Tutkimuksen aineisto kerätään Pirkanmaan alueen varhaiskasvatusyksiköistä. Aineistonkeruumenetelmänä hyödynnetään sähköistä kyselylomaketta ja haastattelua. Kerätty aineisto analysoidaan aineistolähtöisesti laadullisen sisällönanalyysin keinoja hyödyntämällä. Tutkimuksen tarkoituksena on löytää vastaus kahteen tutkimuskysymykseen; Millaisia vaikutuksia ääneen lukemisella on ja mitkä tekijät vaikuttavat ääneen lukemisen toteutumiseen varhaiskasvatusympäristössä.
Tutkimuksesta saadut tulokset osoittavat, että ääneen lukemisella on vaikutusta varhaiskasvatusympäristössä. Ääneen lukemisella koetaan olevan vaikutusta erityisesti lapsiin. Vaikutukset ovat vastaajien mukaan lasten kehitystä tukevia. Vaikutukset liittyvät rauhoittumiseen, eläytymiseen, uuden oppimiseen ja sosiaalisiin tarpeisiin. Vastauksissa nousee esiin myös monta ääneen lukemisen toteutumiseen vaikuttavaa taustatekijää. Näistä yleisimmät liittyvät ympäristötekijöihin, kollegoihin, lukumateriaalien sisältöön ja saatavuuteen sekä aikaan ja resursseihin. Tuloksista voidaan päätellä, että ääneen lukeminen koetaan tärkeäksi osaksi varhaiskasvatusta työntekijöiden keskuudessa. Vastaajat osaavat arvostaa ääneen lukemista, ja tunnistavat sen vaikutukset ympäristössään sekä tekijät, jotka vaikuttavat ääneen lukemisen toteutumiseen.
Tutkimuksen aineisto kerätään Pirkanmaan alueen varhaiskasvatusyksiköistä. Aineistonkeruumenetelmänä hyödynnetään sähköistä kyselylomaketta ja haastattelua. Kerätty aineisto analysoidaan aineistolähtöisesti laadullisen sisällönanalyysin keinoja hyödyntämällä. Tutkimuksen tarkoituksena on löytää vastaus kahteen tutkimuskysymykseen; Millaisia vaikutuksia ääneen lukemisella on ja mitkä tekijät vaikuttavat ääneen lukemisen toteutumiseen varhaiskasvatusympäristössä.
Tutkimuksesta saadut tulokset osoittavat, että ääneen lukemisella on vaikutusta varhaiskasvatusympäristössä. Ääneen lukemisella koetaan olevan vaikutusta erityisesti lapsiin. Vaikutukset ovat vastaajien mukaan lasten kehitystä tukevia. Vaikutukset liittyvät rauhoittumiseen, eläytymiseen, uuden oppimiseen ja sosiaalisiin tarpeisiin. Vastauksissa nousee esiin myös monta ääneen lukemisen toteutumiseen vaikuttavaa taustatekijää. Näistä yleisimmät liittyvät ympäristötekijöihin, kollegoihin, lukumateriaalien sisältöön ja saatavuuteen sekä aikaan ja resursseihin. Tuloksista voidaan päätellä, että ääneen lukeminen koetaan tärkeäksi osaksi varhaiskasvatusta työntekijöiden keskuudessa. Vastaajat osaavat arvostaa ääneen lukemista, ja tunnistavat sen vaikutukset ympäristössään sekä tekijät, jotka vaikuttavat ääneen lukemisen toteutumiseen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9156]