Sirkustaiteen koulutusta kehittämässä: Laadullinen tutkimus Turun AMK:n Taideakatemian sirkuskoulutuksen työelämävastaavuudesta
Tikka, Laura (2024)
Tikka, Laura
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-01-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023121710923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023121710923
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on tutkia Turun Taideakatemian sirkuskoulutuksen työelämävastaavuutta ja samalla tuottaa tietoa vähän tutkituista aiheista: sirkuksen työkentästä Suomessa, alan moninaisista työtehtävistä ja niissä vaaditusta osaamisesta. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii työelämävastaavuus ammattikorkeakoulun kontekstissa ja sirkusalan osaamisvaatimusten erityispiirteet. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu 13 Turun sirkuskoulutuksesta valmistuneen sirkusalan ammattilaisen haastattelusta. Tutkimuskysymykset koskevat sirkusalan työtehtäviä ja niissä vaadittua osaamista sekä tutkittavien näkemystä siitä, miten Taideakatemian sirkusopinnot ovat tukeneet ammatissa toimimista ja kuinka koulutusta tulisi kehittää, jotta se tukisi entistä paremmin työtehtävissä suoriutumista. Sirkusalan työtehtävistä tässä tutkimuksessa keskitytään tarkastelemaan sirkusopettajan ja sirkustaiteilijan ammatteja.
Haastateltujen sirkusalan ammattilaisten mukaan sirkusopettajan keskeisiä työtehtäviä ovat opettaminen ja kasvattaminen, kun taas taiteilijan työtehtäviin kuuluvat tuotannolliset ja hallinnolliset tehtävät, ammatillisten taitojen harjoittelu ja esitysten luominen. Sekä sirkusopettajan että -taiteilijan osaamisvaatimukset käsittävät sirkusteknisen lajiosaamisen, tuotannolliset ja hallinnolliset taidot sekä itsensä johtamisen taidot. Osaamisvaatimuksissa ilmeni lisäksi eroavaisuuksia: opettajalta odotetaan taitoa opettaa ja ohjata sekä vahvoja sosiaalisia ja vuorovaikutustaitoja, taiteilijalta puolestaan edellytetään taiteellisen luomisen taitoa sekä muutosvalmiutta ja joustavuutta. Riippumatta työtehtävästä, ammatissa toimimista ovat opinnoista tukeneet etenkin sirkustekniikan opinnot, taiteelliset- ja opetusharjoittelut sekä verkostoitumismahdollisuudet ja yhteistyö sirkusalan ammattilaisten kanssa. Koulutuksen kehittämiskohteita tutkittavien mukaan ovat opintojaksojen sisältöjen päivittäminen, opiskelijan kuormituksen vähentäminen ja opintojen yksilöllistäminen, joiden lisäksi tulee kasvattaa työelämätietoisuutta, kehittää tuotannollisten ja hallinnollisten taitojen osaamista sekä tukea itsensä johtamisen taitojen oppimista.
Tuloksien pohjalta nähdään opintojen sisältöjen päivittämisen, opetuksen yksilöllistämisen ja työssä oppimisen lisäämisen olevan tärkeitä koulutuksen kehittämisalueita, jotta koulutus vastaa työelämän vaatimuksiin nyt ja tulevaisuudessa. Yhtenä jatkotutkimusaiheena on sirkusalan työtehtävien ja osaamisvaatimusten laajempi tarkastelu, ottaen huomioon myös työnantajien ja kansainväliset näkökulmat.
Haastateltujen sirkusalan ammattilaisten mukaan sirkusopettajan keskeisiä työtehtäviä ovat opettaminen ja kasvattaminen, kun taas taiteilijan työtehtäviin kuuluvat tuotannolliset ja hallinnolliset tehtävät, ammatillisten taitojen harjoittelu ja esitysten luominen. Sekä sirkusopettajan että -taiteilijan osaamisvaatimukset käsittävät sirkusteknisen lajiosaamisen, tuotannolliset ja hallinnolliset taidot sekä itsensä johtamisen taidot. Osaamisvaatimuksissa ilmeni lisäksi eroavaisuuksia: opettajalta odotetaan taitoa opettaa ja ohjata sekä vahvoja sosiaalisia ja vuorovaikutustaitoja, taiteilijalta puolestaan edellytetään taiteellisen luomisen taitoa sekä muutosvalmiutta ja joustavuutta. Riippumatta työtehtävästä, ammatissa toimimista ovat opinnoista tukeneet etenkin sirkustekniikan opinnot, taiteelliset- ja opetusharjoittelut sekä verkostoitumismahdollisuudet ja yhteistyö sirkusalan ammattilaisten kanssa. Koulutuksen kehittämiskohteita tutkittavien mukaan ovat opintojaksojen sisältöjen päivittäminen, opiskelijan kuormituksen vähentäminen ja opintojen yksilöllistäminen, joiden lisäksi tulee kasvattaa työelämätietoisuutta, kehittää tuotannollisten ja hallinnollisten taitojen osaamista sekä tukea itsensä johtamisen taitojen oppimista.
Tuloksien pohjalta nähdään opintojen sisältöjen päivittämisen, opetuksen yksilöllistämisen ja työssä oppimisen lisäämisen olevan tärkeitä koulutuksen kehittämisalueita, jotta koulutus vastaa työelämän vaatimuksiin nyt ja tulevaisuudessa. Yhtenä jatkotutkimusaiheena on sirkusalan työtehtävien ja osaamisvaatimusten laajempi tarkastelu, ottaen huomioon myös työnantajien ja kansainväliset näkökulmat.