Varhaiskasvatuksen erityisopettajan näkemyksiä alle kolmevuotiaiden lasten tuen tarpeista varhaiskasvatuksessa
Manninen, Cilla; Nylund, Olivia (2023)
Manninen, Cilla
Nylund, Olivia
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-12-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023121410842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023121410842
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä varhaiskasvatukseen osallistuvien alle kolmevuotiaiden lasten tuen tarpeisiin vastaamisesta. Lasten yksilöllisen tuen tarpeen huomioiminen on osa merkityksellistä varhaiskasvatusta. Varhaiskasvatukseen osallistuvalla lapsella on oikeus varhaiskasvatuksen erityisopettajan osaamiseen tuen tarpeista. Kuitenkin varhaiskasvatuksen erityisopettajan konsultaatiokäynnit painottuvat vanhempien lasten ryhmiin. Tutkimus pyrki selvittämään millaisia tuen tarpeita varhaiskasvatuksen erityisopettaja seuraa alle kolmevuotiaiden lasten kohdalla, millaisia tehtäviä varhaiskasvatuksen erityisopettajalla on alle kolmevuotiaan tuen prosessissa ja mitkä tekijät estävät tai edistävät alle kolmevuotiaan tuen tarpeisiin vastaamista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta eri erään suuren suomalaisen kunnan alueella työskentelevää varhaiskasvatuksen erityisopettajaa. Haastateltavien toimialueeseen kuului alle kolmevuotiaiden lasten ryhmiä ja/tai sisarusryhmiä, joissa on alle kolmevuotiaita lapsia. Litteroidut ja anonymisoidut aineistot analysoitiin teema-analyysin avulla. Keskeisistä teemoista muodostettiin pääteemat ja alateemat tutkimuskysymyskohtaisesti.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen erityisopettajat seuraavat niitä tuen tarpeita, joita ryhmissä työskentelevät varhaiskasvatuksen opettajat tuovat heille näkyväksi. Tulosten mukaan tähän on syynä varhaiskasvatuksen erityisopettajien vähäiset resurssit alle kolmevuotiaiden tuen tarpeisiin. Varhaiskasvatuksen erityisopettajan työnkuva tuen prosessissa on tulosten perusteella konsultoiva ja keskusteleva, mikä näkyy etenkin varhaiskasvatuksen opettajien kanssa tehdyssä yhteistyössä. Varhaiskasvatusen erityisopettaja tekee yhteistyötä myös perheiden kanssa ja moniammatillisesti esimerkiksi neuvolan kanssa.
Alle kolmevuotiaiden tuen tarpeisiin vastamiseen vaikuttaa tulosten perusteella ristiriitaiset käsitykset iän vaikutuksesta lapsen kehitykseen, joka hankaloittaa varhaista puuttumista. Vaikuttavia tekijöitä on tulosten mukaan myös opettajien osaaminen ja suhtautuminen alle kolmevuotiaan tuen tarpeisiin, joissa kummassakin esiintyy vaihtelua. Lisäksi tulokset osoittavat, että rajallisten resurssien takia varhaiskasvatuksen erityisopettajan huomio keskittyy vanhempien lasten tuen tarpeisiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta eri erään suuren suomalaisen kunnan alueella työskentelevää varhaiskasvatuksen erityisopettajaa. Haastateltavien toimialueeseen kuului alle kolmevuotiaiden lasten ryhmiä ja/tai sisarusryhmiä, joissa on alle kolmevuotiaita lapsia. Litteroidut ja anonymisoidut aineistot analysoitiin teema-analyysin avulla. Keskeisistä teemoista muodostettiin pääteemat ja alateemat tutkimuskysymyskohtaisesti.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen erityisopettajat seuraavat niitä tuen tarpeita, joita ryhmissä työskentelevät varhaiskasvatuksen opettajat tuovat heille näkyväksi. Tulosten mukaan tähän on syynä varhaiskasvatuksen erityisopettajien vähäiset resurssit alle kolmevuotiaiden tuen tarpeisiin. Varhaiskasvatuksen erityisopettajan työnkuva tuen prosessissa on tulosten perusteella konsultoiva ja keskusteleva, mikä näkyy etenkin varhaiskasvatuksen opettajien kanssa tehdyssä yhteistyössä. Varhaiskasvatusen erityisopettaja tekee yhteistyötä myös perheiden kanssa ja moniammatillisesti esimerkiksi neuvolan kanssa.
Alle kolmevuotiaiden tuen tarpeisiin vastamiseen vaikuttaa tulosten perusteella ristiriitaiset käsitykset iän vaikutuksesta lapsen kehitykseen, joka hankaloittaa varhaista puuttumista. Vaikuttavia tekijöitä on tulosten mukaan myös opettajien osaaminen ja suhtautuminen alle kolmevuotiaan tuen tarpeisiin, joissa kummassakin esiintyy vaihtelua. Lisäksi tulokset osoittavat, että rajallisten resurssien takia varhaiskasvatuksen erityisopettajan huomio keskittyy vanhempien lasten tuen tarpeisiin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8315]