Tomitusketjun hallinta asiakkaan näkökulmasta
Leipälä, Aukusti (2023)
Leipälä, Aukusti
2023
Tekniikan ja luonnontieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Engineering and Natural Sciences
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-12-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023121310794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023121310794
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, miten toimitusketjua voidaan hallita asiakkaan näkökulmasta. Toimitusketjut ovat muuttuneet yksittäisten yritysten sisäisen logistiikan hallinnasta monikansallisten ja maailmanlaajuisten yritysten välisiin monimutkaisiin verkostoihin. Yritykset pyrkivät säilyttämään kilpailukykynsä vastaamalla asiakkaiden nopeasti muuttuviin tarpeisiin ja aiempaa suurempiin odotuksiin. Aiheen merkitys on noussut esille viime vuosina, kun toimitusketjut ovat kohdanneet erilaisia uhkia ja näiden seurauksena nopea adaptoituminen vallitsevaan tilanteeseen on ollut välttämätöntä. Asiakkaiden vaatimukset toimitusketjulle ovat muuttuneet vaativammaksi ja monimutkaisemmaksi pakottamalla toimittajia toimimaan entistä tehokkaammin.
Työn tarkoituksena on selvittää määritelmät toimitusketjulle ja sen hallinnalle sekä esittää erilaisia yleisesti käytössä olevia toimitusketjumalleja, joita asiakas voi soveltaa tarpeidensa mukaan. Asiakkaan roolin määrittäminen on tärkeää työn aiheen rajauksen kannalta, ja tämän tueksi esitellään myös yleisellä tasolla toimitusketjun rakenne. Tämän jälkeen tarkastellaan, miten toimitusketjua voidaan hallita asiakaskeskeisesti ja millainen toimitusketjumalli voisi sopia tietynlaiseen tilanteeseen. Tarkastelun tueksi esitetään toisistaan merkittävästi poikkeavia toimitusketjun hallintatapoja yritysmaailmasta ja millaisia vahvuuksia tai heikkouksia näillä on toisiinsa verrattuina. Työ osoittaa, että toimitusketjun suunnittelussa kannattaa hyödyntää useita erilaisia toimitusketjumalleja samanaikaisesti edes jollain asteella.
Lopuksi on yhteenveto tehdyistä havainnoista ja tarkastellaan, millaisiin tuloksiin päästiin. Työn tulokset eivät sovi sellaisenaan konkreettisiksi työkaluiksi, mutta niistä voi saada pohjan käytännönläheisemmälle tutkimukselle. Tulosten tarkastelussa hyödynnän myös omaa kokemustani työelämästä, jolloin pääsin kokemaan toimitusketjun pullonkaulat ja hitaan toipumisen asiakkaan näkökulmasta. Toimitusketjun hallinnan tutkiminen on jatkuvasti entistä tärkeämpää ja jokaisen yrityksen on tehtävä sitä varmistaakseen kilpailukykynsä.
Työn tarkoituksena on selvittää määritelmät toimitusketjulle ja sen hallinnalle sekä esittää erilaisia yleisesti käytössä olevia toimitusketjumalleja, joita asiakas voi soveltaa tarpeidensa mukaan. Asiakkaan roolin määrittäminen on tärkeää työn aiheen rajauksen kannalta, ja tämän tueksi esitellään myös yleisellä tasolla toimitusketjun rakenne. Tämän jälkeen tarkastellaan, miten toimitusketjua voidaan hallita asiakaskeskeisesti ja millainen toimitusketjumalli voisi sopia tietynlaiseen tilanteeseen. Tarkastelun tueksi esitetään toisistaan merkittävästi poikkeavia toimitusketjun hallintatapoja yritysmaailmasta ja millaisia vahvuuksia tai heikkouksia näillä on toisiinsa verrattuina. Työ osoittaa, että toimitusketjun suunnittelussa kannattaa hyödyntää useita erilaisia toimitusketjumalleja samanaikaisesti edes jollain asteella.
Lopuksi on yhteenveto tehdyistä havainnoista ja tarkastellaan, millaisiin tuloksiin päästiin. Työn tulokset eivät sovi sellaisenaan konkreettisiksi työkaluiksi, mutta niistä voi saada pohjan käytännönläheisemmälle tutkimukselle. Tulosten tarkastelussa hyödynnän myös omaa kokemustani työelämästä, jolloin pääsin kokemaan toimitusketjun pullonkaulat ja hitaan toipumisen asiakkaan näkökulmasta. Toimitusketjun hallinnan tutkiminen on jatkuvasti entistä tärkeämpää ja jokaisen yrityksen on tehtävä sitä varmistaakseen kilpailukykynsä.