Työnantajan suositeltavuuden merkitykset Pohjola Vakuutuksen korvauspalveluissa
Huttunen, Eevi (2024)
Huttunen, Eevi
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-01-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023121210761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023121210761
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkimus toteutettiin toimeksiantona Pohjola Vakuutuksen korvauspalveluille. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia merkityksiä korvauspalveluiden työntekijät (tarkemmin korvausneuvojat) antavat työnantajan suositeltavuudelle puolesta ja vastaan. Tavoitteena oli myös selvittää, vaikuttaako kiireisempi työtilanne eri korvauspalveluiden yksiköissä korvausneuvojien vastauksiin ja millä tavalla se näkyy heidän vastauksissaan. Työnantajan suosittelu ja työntekijöiden sitoutuneisuus ovat tärkeitä teemoja muuttuvassa työelämässä. Työnantajat ovat nykyisessä, pirstaloituneemmassa työelämässä entistä kiinnostuneempia siitä, miten he saisivat sitoutettua työntekijät paremmin organisaatioon. Tästä syystä on tärkeää tunnistaa, mitkä tekijät työntekijät nimeävät perusteluiksi työnantajansa suositeltavuudelle puolesta ja vastaan.
Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla. Haastattelin yhteensä 12 korvausneuvojaa kahdesta korvauspalveluiden yksiköstä, ajoneuvokorvauspalveluista sekä omaisuusvahingoista. Haastattelut suoritettiin ryhmähaastatteluina. Haastattelut olivat teemahaastatteluja, joissa edettiin ennalta päätettyjen teemojen ja teemoja tarkentavien kysymysten avulla. Haastatteluaineiston analyysimenetelmänä käytettiin käsitelähtöistä sisällönanalyysia. Analyysi tuotti kymmenen käsitettä, jotka valaisevat sitä, millä tavoin korvausneuvojat kuvailevat työnantajaansa ja millaisia merkityksiä he antavat työnantajansa suositeltavuudelle.
Tämän tutkimuksen tärkeimpänä päätuloksena oli se, että korvausneuvojat kokevat itseohjautuvuuden tunteen vähentymisen vaikuttavan työtyytyväisyyteen ja työnantajan suositeltavuuteen. Itseohjautuvuuden tunteen vähentyminen johtuu usein esimerkiksi kiireellisemmästä ja säädellymmästä työtilanteesta korvauspalveluissa. Tämän tuloksen perusteella työnantajan olisi suositeltavaa pohtia, millä tavalla itseohjautuvuuden toteutumista voitaisiin lisätä tai ylläpitää, vaikka työtilanne olisikin kiireellisempi. This master’s thesis was conducted as an assignment for Pohjola Vakuutus claims services. The thesis’s goal was to find out what kind of meanings employees in claims services give regarding whether they would recommend their employer. Another goal was to determine how busier work situation affects answers about employer recommendability. Employer recommendability and employee commitment are important themes in current working life. It is crucial to recognize the factors employees cite as reasons for recommending their employer.
This master’s thesis was produced using a qualitative research method. Research material was collected through interviews. I Interviewed 12 employees from claims services from two different operational units, vehicle claims services and property claims services. Interviews were conducted as group interviews. I analyzed the interview material with theory-based content analysis. My analysis produced ten concepts that describe the ways in which employees characterize their employer and the meanings they attribute to their employer’s recommendability.
The main result of this study was that claims service employees experience less feeling of autonomy in their work, which affects in work satisfaction and employer recommendability. Typically, less feeling of autonomy in work is a result of busier work situation. Based on this result, claims services should discuss about how they could incorporate more feeling of autonomy for employee’s work, even when the work situation is busier than usual.
Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla. Haastattelin yhteensä 12 korvausneuvojaa kahdesta korvauspalveluiden yksiköstä, ajoneuvokorvauspalveluista sekä omaisuusvahingoista. Haastattelut suoritettiin ryhmähaastatteluina. Haastattelut olivat teemahaastatteluja, joissa edettiin ennalta päätettyjen teemojen ja teemoja tarkentavien kysymysten avulla. Haastatteluaineiston analyysimenetelmänä käytettiin käsitelähtöistä sisällönanalyysia. Analyysi tuotti kymmenen käsitettä, jotka valaisevat sitä, millä tavoin korvausneuvojat kuvailevat työnantajaansa ja millaisia merkityksiä he antavat työnantajansa suositeltavuudelle.
Tämän tutkimuksen tärkeimpänä päätuloksena oli se, että korvausneuvojat kokevat itseohjautuvuuden tunteen vähentymisen vaikuttavan työtyytyväisyyteen ja työnantajan suositeltavuuteen. Itseohjautuvuuden tunteen vähentyminen johtuu usein esimerkiksi kiireellisemmästä ja säädellymmästä työtilanteesta korvauspalveluissa. Tämän tuloksen perusteella työnantajan olisi suositeltavaa pohtia, millä tavalla itseohjautuvuuden toteutumista voitaisiin lisätä tai ylläpitää, vaikka työtilanne olisikin kiireellisempi.
This master’s thesis was produced using a qualitative research method. Research material was collected through interviews. I Interviewed 12 employees from claims services from two different operational units, vehicle claims services and property claims services. Interviews were conducted as group interviews. I analyzed the interview material with theory-based content analysis. My analysis produced ten concepts that describe the ways in which employees characterize their employer and the meanings they attribute to their employer’s recommendability.
The main result of this study was that claims service employees experience less feeling of autonomy in their work, which affects in work satisfaction and employer recommendability. Typically, less feeling of autonomy in work is a result of busier work situation. Based on this result, claims services should discuss about how they could incorporate more feeling of autonomy for employee’s work, even when the work situation is busier than usual.