Digitaalisen sisältömarkkinoinnin rooli uusasiakashankinnassa B2B- kontekstissa
Niinikoski, Viljami (2023)
Niinikoski, Viljami
2023
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-12-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023121110718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023121110718
Tiivistelmä
Yhä digitalisoituneempi maailma pakottaa yrityksiä vastaamaan kuluttajien tarpeisiin digitaalisessa ympäristössä. Digitaalinen sisältömarkkinointi on viimeisten vuosien aikana nostanut merkitystään B2B- yritysten kokonaisvaltaisessa markkinointistrategiassa ja seuraa näin B2C- yritysten esimerkkiä digitaalisen sisältömarkkinoinnin hyödyntämisestä. Digitaalisen sisältömarkkinoinnin hyödyntämistä B2B- yrityksissä on vielä toistaiseksi tutkittu akatemiassa hyvin vähän, mikä tekee siitä erityisen tärkeän tutkimuskohteen. Lisäksi digitaalisen sisältömarkkinoinnin mahdollisuus sisältöjen tehokkaaseen kohdistamiseen tietylle kohderyhmälle on asia, joka tekee digitaalisesta sisältömarkkinoinnista hyvin tärkeän teeman markkinoijan näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on syventyä digitaalisen sisältömarkkinoinnin rooliin uusasiakashankinnassa B2B- kontekstissa. Lisäksi tutkimus pyrkii tarjoamaan konkreettisia digitaalisen sisältömarkkinoinnin hyväksi todettuja käytänteitä.
Tämän tutkimuksen teoria pohjautuu digitaaliseen sisältömarkkinointiin, myyntisuppilon käyttöön ja bränditietoisuuteen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on myös muodostettu näiden teorioiden avulla. Nämä eri osiot teoreettisessa viitekehyksessä antavat kokonaisvaltaisen käsityksen siitä, miten digitaalinen sisältömarkkinointi, bränditietoisuuden lisääminen ja myyntisuppilon hyödyntäminen mahdollistavat hyvät edellytykset uusasiakashankinnan toteuttamiselle.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin puolistrukturoituja haastatteluita. Haastatteluihin osallistui yhteensä kolme henkilöä kahdesta saman toimialan yrityksestä. Kerätyn aineiston analysoinnissa käytettiin teoriasidonnaista sisällönanalyysia, jossa aineistosta lähdettiin etsimään värikoodaamalla sisältöä tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen liittyen.
Tutkimuksen tuloksena syntyi käsitys siitä, millainen rooli digitaalisella sisältömarkkinoinnilla on B2B- yrityksissä uusasiakashankinnan suhteen, minkälaiset digitaalisen sisältömarkkinoinnin sisältöstrategiat koetaan toimivimpina sekä, millainen yhteys uusasiakashankinnalla ja bränditietoisuudella on. Digitaalisella sisältömarkkinoinnilla nähtiin olevan suuri rooli B2B- yrityksen uusasiakashankinnassa. Bränditietoisuus nähtiin olevan koko tämän uusasiakashankinnan pakollinen perusta, joka mahdollistaa yrityksen uusasiakashankinnan tulevaisuudessa.
Tämän tutkimuksen teoria pohjautuu digitaaliseen sisältömarkkinointiin, myyntisuppilon käyttöön ja bränditietoisuuteen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on myös muodostettu näiden teorioiden avulla. Nämä eri osiot teoreettisessa viitekehyksessä antavat kokonaisvaltaisen käsityksen siitä, miten digitaalinen sisältömarkkinointi, bränditietoisuuden lisääminen ja myyntisuppilon hyödyntäminen mahdollistavat hyvät edellytykset uusasiakashankinnan toteuttamiselle.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin puolistrukturoituja haastatteluita. Haastatteluihin osallistui yhteensä kolme henkilöä kahdesta saman toimialan yrityksestä. Kerätyn aineiston analysoinnissa käytettiin teoriasidonnaista sisällönanalyysia, jossa aineistosta lähdettiin etsimään värikoodaamalla sisältöä tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen liittyen.
Tutkimuksen tuloksena syntyi käsitys siitä, millainen rooli digitaalisella sisältömarkkinoinnilla on B2B- yrityksissä uusasiakashankinnan suhteen, minkälaiset digitaalisen sisältömarkkinoinnin sisältöstrategiat koetaan toimivimpina sekä, millainen yhteys uusasiakashankinnalla ja bränditietoisuudella on. Digitaalisella sisältömarkkinoinnilla nähtiin olevan suuri rooli B2B- yrityksen uusasiakashankinnassa. Bränditietoisuus nähtiin olevan koko tämän uusasiakashankinnan pakollinen perusta, joka mahdollistaa yrityksen uusasiakashankinnan tulevaisuudessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8933]