Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Valtion 2014-2022 harjoittama raideliikennepolitiikka ja sen vaikuttavuus

Halla-aho, Markus (2023)

 
Avaa tiedosto
HallaahoMarkus.pdf (700.6Kt)
Lataukset: 



Halla-aho, Markus
2023

Hallintotieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-12-20
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023121110706
Tiivistelmä
Julkishallinto on Suomessa harjoittanut aktiivista raideliikennepolitiikkaa viime vuosikymmenten aikana. Valtio on pyrkinyt tasapainottelemaan Euroopan Unionista tulevien uusien velvoitteiden sekä kansallisen politiikan kanssa. Näihin Euroopan Unionin velvoitteisiin on tämän tutkimuksen kannalta merkittävämpänä kuulunut raiteiden henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle. Kilpailun avaaminen on synnyttänyt tarpeen luoda yhtenäinen raideliikennepoliittinen lainsäädäntä markkinoiden avaamiselle sekä Valtion Rautateiden, eli VR:n, kohtalolle. Katsoessaan länsinaapuriin Ruotsiin sekä Norjan yli meren taakse Iso-Britanniaan, löytää mahdollisia malleja lainsäädäntäkehikolle. Tässä tutkielmassa tarkastellaan minkälaista raideliikennepolitiikkaa suomessa on 2014–2022 harjoitettu tutkimuskysymyksen ollessa: Miten onnistunutta raideliikennepolitiikka on 2014–2022 vaikuttavuusarvioinnin näkökulmasta ollut? Lisäksi tarkastellaan tutkielman aikaikkunan sisällä edistettyjä julkishallinnon ratahankkeita vaikuttavuusarvioinnin näkökulmasta, sillä ne ovat osa kokonaisvaltaista raideliikennepolitiikkaa.

Vaikuttavuusarvioinnilla tarkoitetaan tavoitteiden ja tulosten välistä yhteyttä. Erityisen tärkeää on tulosten yleistettävyys, jotta vaikuttavuusarviointia voidaan mieltää luotettavana. Kustannusvaikuttavuudella taasen pyritään tarkastelemaan onko jokin toimenpide täyttänyt sille asetetut kriteerit taloudellisesta näkökulmasta, eli voiko sitä pitää kustannusvaikuttavana.

Tutkimus toteutettiin laadullisena sisällönanalyysinä, jonka tulosten käsittelyssä hyödynnetään lisäksi summatiivista arviointitapaa. Laajan aineiston vuoksi menetelmä soveltui hyvin tutkimuksen toteuttamiseen, ja laadulliselle sisällönanalyysille tyypillinen koodauksen työvaihe osoittautui toimivaksi. Aineistoa kerättiin monipuolisesti raideliikennettä tarkastelevista tutkimuksista, julkishallinnon asiakirjoista sekä erinäisistä tilastoista, joita raideliikenteen toimivuudesta on tehty.

Tutkimuksen tulosten pohjalta voi tulkita, että julkishallinnon raideliikennepolitiikka ei ole ollut vaikuttavaa, eikä kaavaillut hankkeet kustannusvaikuttavia. Raideliikennepolitiikalla ei ole saavutettu tavoiteltua kilpailua, eikä suomessa vieläkään ole valtion toimesta kilpailutettu ostopalveluliikennettä valtion solmittua yhdeksän vuoden sopimuksen VR:n kanssa. Lopulta ainoan raideliikennepoliittisen kilpailuympäristöksi muodosti, vaikkakin vain hetkellisesti, HSL-alueen kilpailutus, jossa sopimuksen hinta laski noin 40 %.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9041]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste