Lasten tunnesäätelytaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Karppinen, Ella (2023)
Karppinen, Ella
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-12-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023120910670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023120910670
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lasten tunnesäätelyn kehittymistä voidaan tukea varhaiskasvatuksen arjessa, sekä millaisia haasteita varhaiskasvatuksen työntekijät kohtaavat tukiessaan lasten tunnesäätelyn kehittymistä. Tutkimuskysymyksiä olivat: Miten lasten tunnesäätelyn kehittymistä tuetaan varhaiskasvatuksen arjessa? Mikä on aikuisen rooli lasten tunnesäätelyn tukemisessa? Mitä haasteita lasten tunnesäätelyn tukemiseen liittyy? Lasten tunnetaitojen tukeminen on aiheena hyvin ajankohtainen ja tärkeä, sillä lasten kyky säädellä tunteita vaikuttaa lasten hyvinvointiin, oppimiseen ja osallisuuteen ryhmässä, sekä myöhemmin akateemisiin taitoihin ja koulussa menestymiseen.
Tunnesäätely on käsitteenä laaja ja se voidaan määritellä esimerkiksi opittavana taitona, tai yksilön kohtalaisen pysyvänä ominaisuutena. Siihen liittyvät vahvasti sekä omat, että muiden tunteet, tunnetaidot ja tunneäly. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen pääkäsitteet olivat tunnesäätely ja sen kehittyminen, tunteet, tunnetaidot, sekä tunneäly. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, jonka lähetin varhaiskasvatuksen työntekijöille suunnattuun Facebook -ryhmään. Aineiston analyysissä hyödynsin sekä teoriaohjaavaa että aineistolähtöistä sisällönanalyysillä, jossa pääosassa olivat aineiston pohjalta tekemäni havainnot ja tulkinnat, mutta jossa hyödynsin teoriaa analyysin tukena.
Tutkimustuloksista selvisi, että tunnesäätelyyn liittyviä haasteita esiintyy lapsilla varhaiskasvatuksen arjessa päivittäin, kaikissa arjen tilanteissa. Tukemiseen löytyy kuitenkin paljon erilaisia materiaaleja, hyväksi todettuja toimintamalleja ja menetelmiä, kuten tunnetaitokortit sekä erilaiset rauhoittumisharjoitukset. Näiden eri materiaalien ja menetelmien avulla varhaiskasvatuksen työntekijät voivat tukea lasten tunnetaitoja ja tunnesäätelyn ikätasoista kehittymistä. Tuloksista selvisi myös, että aikuisten rooli lasten tunnesäätelyn tukijana ja esimerkkinä rakentavasta tunteiden säätelystä on erittäin tärkeä, minkä vuoksi tunnesäätelyyn liittyvää tietoisuutta ja osaamista olisi tärkeää lisätä varhaiskasvatuksen kentällä.
Tunnesäätely on käsitteenä laaja ja se voidaan määritellä esimerkiksi opittavana taitona, tai yksilön kohtalaisen pysyvänä ominaisuutena. Siihen liittyvät vahvasti sekä omat, että muiden tunteet, tunnetaidot ja tunneäly. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen pääkäsitteet olivat tunnesäätely ja sen kehittyminen, tunteet, tunnetaidot, sekä tunneäly. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, jonka lähetin varhaiskasvatuksen työntekijöille suunnattuun Facebook -ryhmään. Aineiston analyysissä hyödynsin sekä teoriaohjaavaa että aineistolähtöistä sisällönanalyysillä, jossa pääosassa olivat aineiston pohjalta tekemäni havainnot ja tulkinnat, mutta jossa hyödynsin teoriaa analyysin tukena.
Tutkimustuloksista selvisi, että tunnesäätelyyn liittyviä haasteita esiintyy lapsilla varhaiskasvatuksen arjessa päivittäin, kaikissa arjen tilanteissa. Tukemiseen löytyy kuitenkin paljon erilaisia materiaaleja, hyväksi todettuja toimintamalleja ja menetelmiä, kuten tunnetaitokortit sekä erilaiset rauhoittumisharjoitukset. Näiden eri materiaalien ja menetelmien avulla varhaiskasvatuksen työntekijät voivat tukea lasten tunnetaitoja ja tunnesäätelyn ikätasoista kehittymistä. Tuloksista selvisi myös, että aikuisten rooli lasten tunnesäätelyn tukijana ja esimerkkinä rakentavasta tunteiden säätelystä on erittäin tärkeä, minkä vuoksi tunnesäätelyyn liittyvää tietoisuutta ja osaamista olisi tärkeää lisätä varhaiskasvatuksen kentällä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8452]