Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opiskelijoiden opintosuoriutumiseen liittyviä attribuutioita koronapandemian aikaisissa opintoympäristöissä

Hietanen, Kaisa (2024)

 
Avaa tiedosto
HietanenKaisa.pdf (813.8Kt)
Lataukset: 



Hietanen, Kaisa
2024

Yhteiskuntatutkimuksen maisteriohjelma - Master's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-01-18
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023120810589
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastelin korkeakouluopiskelijoiden attribuutioita eli syyselityksiä opintomenestyksessään koronapandemian aikaisissa opiskeluympäristöissä. Diskurssit opiskelijoiden terveydestä ovat olleet yhteiskunnallisissa keskusteluissa ajankohtaisena aiheena 2020-luvulla koronapandemian puhkeamisesta lähtien, joka muutti ja rajoitti korkeakouluopiskelijoiden elämää laajasti.

Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimii attribuutioteoria, jonka mukaan ihmisillä on luontainen tarve ymmärtää ja tulkita ympäristönsä tapahtumia. Pyrimme jäsentämään ja kontrolloimaan ympäristöämme paremmin pohtimalla syyselityksiä eli attribuutioita tapahtumille. Teoriassa keskeistä on syyselitysten tai kausaliteettikäsitysten tulkintojen tekeminen.

Tämä tutkielma on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty eläytymismenetelmällä. Loin kaksi kehyskertomusta, jotka sijoittuivat lähitulevaisuuteen, jossa koronatilanne on heikentynyt. Varioituna tekijänä kertomuksissa esiintyi opintomenestys; ensimmäisessä kehyskertomuksessa vastaajan opintomenestys on parantunut ja toisessa kehyskertomuksessa vastaajan opintomenestys on heikentynyt. Keräsin aineiston korkeakouluopiskelijoilta keväällä 2023. Aineistonkeruu tapahtui kasvotusten opiskelijatapahtumissa kampuksella sekä digitaalisesti verkkokyselyllä, jota jaoin sosiaalisen median kautta korkeakouluopiskelijoiden ainejärjestöjen kautta. Vahva teorialähtöisyys suuntasi analyysin kulkua. Rakensin teoriasta myös analyysimenetelmän. Kyseessä on laadullinen sisällönanalyysi, jossa hyödynsin hermeneutiikan elementtejä.

Järjestin opiskelijoiden vastaukset attribuutioteorian jatkumoille pysyvyyden, sijainnin ja kontrolloitavuuden suhteen. Korkeakouluopiskelijoiden opintosuoriutumista vahvistaviksi attribuutioluokiksi nousivat keskeisimmin jatkumot Vaivannäkö, Opiskelutavat ja Työmoraali sekä Henkilökohtaiset piirteet ja Kyvykkyys. Opintosuoriutumistaan mahdollisesti heikentäviksi luokiksi nousivat keskeisimmin Sairaus ja Uupumus, Vaivannäkö sekä Henkilökohtaiset piirteet ja kyvykkyys. Pääpiirteittäin opiskelijat selittivät pandemia-aikaisissa opinnoissa menestymistään sisäisillä, muuttuvilla sekä kontrolloitavilla tekijöillä, ja opinnoissa epäonnistumistaan sisäisillä, muuttuvilla sekä kontrolloimattomilla tekijöillä. Tutkielman tulokset ovat pitkälti attribuutioteorian mukaisia. Tämän lisäksi tulokset myötäilevät myös aiempia tutkimustuloksia korkeakouluopiskelijoiden mielenterveyshuolista.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40600]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste