Koira-avusteisuus lapsen kielenkehityksen tukena
Mantere, Maiju (2023)
Mantere, Maiju
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-12-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023120710545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023120710545
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan koira-avusteisen työskentelyn merkitystä lapsen kielenkehityksen tukemisessa. Tutkimuksen avulla pyritään selvittämään, miten lapsen kielen, puheen ja kommunikoinnin haasteisiin voidaan vastata koira-avusteisen työskentelyn avulla. Kielelliset vaikeudet ilmenevät varhain, jolloin varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen ympäristöissä niihin aletaan usein kiinnittää huomiota. Kielen ja puheen haasteet lapsella voivat ilmetä myöhemmin oppimisvaikeuksina, joten varhainen tuki on tärkeää. Koira-avusteinen työskentely pohjautuu asiakkaan tavoitteisiin ja vahvuuksiin. Sen lähtökohta on tukea asiakkaan osallisuutta, yksilöllisyyttä sekä omia vahvuuksia. Lapsen kielenkehityksen vaikeudet ovat moninaisia ja ne vaativat varhaiskasvattajilta monenlaisia tuen muotoja. Tutkimuksen avulla voidaan pohtia, miten koira-avusteista työskentelyä voisi hyödyntää varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen ympäristössä. Lisäksi tämän tutkimuksen tavoitteena on lisätä tietoisuutta eläinavusteisesta työskentelystä sekä tuoda esille näkökulmia koira-avusteisen intervention hyödyntämisessä.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea kasvatus- ja kuntoutus alan edustajaa, jotka hyödyntävät työssään koira-avusteista työskentelyä. Aineisto koostui erityisluokanopettajien ja puheterapeutin yksilöhaastatteluista, ja se analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan päätellä koira-avusteisen työskentelyn tukevan lapsen kehitystä ja oppimista monin tavoin. Koira-avusteista työskentelyä voidaan tuoda useisiin tehtäviin ja toimintaan, joilla pyritään tukemaan lapsen kielen, puheen tai kommunikoinnin kehitystä. Tulosten mukaan koiran läsnäolon tuoman motivaation, ilon ja rentouden voidaan nähdä vaikuttavan lapsiin, oppimisympäristöön ja ilmapiiriin myönteisesti. Tämä puolestaan tukee lapsen kehitystä ja oppimista. Tutkimuksen tulosten perusteella koira-avusteisen työskentelyn avulla suoraan kielenkehitykseen vaikuttamisen voidaan nähdä olevan toissijaista. Tutkimuksen mukaan koira-avusteinen työskentely voi tuoda mukanaan myös haasteita. Allergiat, koirapelko tai perheen kulttuuriset tai katsomukselliset tekijät on otettava huomioon koira-avusteista työskentelyä suunniteltaessa. Tulosten perusteella koira-avusteisen työskentelyn voidaan nähdä olevan kuormittavaa ohjaajalle, jolla on vastuu sekä lasten että koiran hyvinvoinnista päivän aikana.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea kasvatus- ja kuntoutus alan edustajaa, jotka hyödyntävät työssään koira-avusteista työskentelyä. Aineisto koostui erityisluokanopettajien ja puheterapeutin yksilöhaastatteluista, ja se analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan päätellä koira-avusteisen työskentelyn tukevan lapsen kehitystä ja oppimista monin tavoin. Koira-avusteista työskentelyä voidaan tuoda useisiin tehtäviin ja toimintaan, joilla pyritään tukemaan lapsen kielen, puheen tai kommunikoinnin kehitystä. Tulosten mukaan koiran läsnäolon tuoman motivaation, ilon ja rentouden voidaan nähdä vaikuttavan lapsiin, oppimisympäristöön ja ilmapiiriin myönteisesti. Tämä puolestaan tukee lapsen kehitystä ja oppimista. Tutkimuksen tulosten perusteella koira-avusteisen työskentelyn avulla suoraan kielenkehitykseen vaikuttamisen voidaan nähdä olevan toissijaista. Tutkimuksen mukaan koira-avusteinen työskentely voi tuoda mukanaan myös haasteita. Allergiat, koirapelko tai perheen kulttuuriset tai katsomukselliset tekijät on otettava huomioon koira-avusteista työskentelyä suunniteltaessa. Tulosten perusteella koira-avusteisen työskentelyn voidaan nähdä olevan kuormittavaa ohjaajalle, jolla on vastuu sekä lasten että koiran hyvinvoinnista päivän aikana.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]