Digitaalisten palveluiden tekoälypohjainen personointi: Mahdollisuudet ja haasteet
Kouri, Kasperi (2023)
Kouri, Kasperi
2023
Tieto- ja sähkötekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computing and Electrical Engineering
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-12-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023120510494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023120510494
Tiivistelmä
Digitaalisten palveluiden personoinnista on tullut välttämätön trendi. Personointi helpottaa digitaalisten palveluiden käyttöä ja oleellisen sisällön löytämistä. Kuluttajat ovat tottuneet personoituun sisältöön ja jopa olettavat saavansa sitä. Tekoälyn nopea kehittyminen on mahdollistanut laajamittaisen datan keruun ja datan hyödyntämisen tehokkaampaan personointiin. Vaikka tekoälyn luvataan tekevän ihmeitä, tekoälyn kehitykseen ja digitaalisten palveluiden personointiin liittyy haasteita.
Tässä työssä tarkastellaan digitaalisten palveluiden tekoälypohjaisen personoinnin mahdollisuuksia ja haasteita. Työn tarkoituksena on selvittää, miten tekoälyä voidaan soveltaa personointitarkoituksiin ja minkälaisia tulevaisuuden mahdollisuuksia personointiin liittyy. Työssä myös tarkastellaan, minkälaisia haasteita yritykset voivat kohdata personoidessaan digitaalisia palveluitaan.
Tutkielma on tehty kirjallisuuskatsauksena tieteellisistä vertaisarvioiduista julkaisuista. Aineisto kerättiin Tampereen yliopiston kirjaston Andorista hakusanoilla hakemalla ja Andorista löydettyjen lähteiden viittauksista.
Tutkielman ensimmäisessä osiossa tarkastellaan kahta yleistä digitaalisten palveluiden personointitapaa: suosittelujärjestelmiä ja chattibotteja. Osiossa tarkastellaan myös tekoälyn soveltamista niihin. Lisäksi tarkastellaan tulevaisuuden mahdollisuuksia adaptiivisempaan ja yksilöidympään personointiin. Tutkielman toisessa osiossa tarkastellaan tekoälymallien kehityksen ja personoinnin haasteita ohjelmistokehityksen, inklusiivisuuden ja käyttäjien luottamuksen osalta. Osiossa tarkastellaan myös ratkaisuita haasteisiin.
Tutkielman tuloksista selviää, että tekoälypohjaisella personoinnilla voidaan saavuttaa merkittäviä tuloksia niin yrityksen myynnin, palvelun käyttökokemuksen kuin asiakastyytyväisyyden osalta. Tulevaisuudessa digitaaliset palvelut voivat olla laajemmin personoituja ja adaptiivisempia. Yrityksillä on kuitenkin nykyisellään vaikeuksia tekoälypohjaisten ratkaisujen kehittämisessä ja testaamisessa sekä personoinnin inklusiivisuuden toteutumisessa. Käyttäjien luottamus on avaintekijä personoinnin onnistumisessa. Digitaalisten palveluiden personointiin liittyy kuitenkin eettisiä kysymyksiä. Tuloksia voidaan hyödyntää käyttäjäkeskeisemmän personoinnin toteuttamiseen.
Tässä työssä tarkastellaan digitaalisten palveluiden tekoälypohjaisen personoinnin mahdollisuuksia ja haasteita. Työn tarkoituksena on selvittää, miten tekoälyä voidaan soveltaa personointitarkoituksiin ja minkälaisia tulevaisuuden mahdollisuuksia personointiin liittyy. Työssä myös tarkastellaan, minkälaisia haasteita yritykset voivat kohdata personoidessaan digitaalisia palveluitaan.
Tutkielma on tehty kirjallisuuskatsauksena tieteellisistä vertaisarvioiduista julkaisuista. Aineisto kerättiin Tampereen yliopiston kirjaston Andorista hakusanoilla hakemalla ja Andorista löydettyjen lähteiden viittauksista.
Tutkielman ensimmäisessä osiossa tarkastellaan kahta yleistä digitaalisten palveluiden personointitapaa: suosittelujärjestelmiä ja chattibotteja. Osiossa tarkastellaan myös tekoälyn soveltamista niihin. Lisäksi tarkastellaan tulevaisuuden mahdollisuuksia adaptiivisempaan ja yksilöidympään personointiin. Tutkielman toisessa osiossa tarkastellaan tekoälymallien kehityksen ja personoinnin haasteita ohjelmistokehityksen, inklusiivisuuden ja käyttäjien luottamuksen osalta. Osiossa tarkastellaan myös ratkaisuita haasteisiin.
Tutkielman tuloksista selviää, että tekoälypohjaisella personoinnilla voidaan saavuttaa merkittäviä tuloksia niin yrityksen myynnin, palvelun käyttökokemuksen kuin asiakastyytyväisyyden osalta. Tulevaisuudessa digitaaliset palvelut voivat olla laajemmin personoituja ja adaptiivisempia. Yrityksillä on kuitenkin nykyisellään vaikeuksia tekoälypohjaisten ratkaisujen kehittämisessä ja testaamisessa sekä personoinnin inklusiivisuuden toteutumisessa. Käyttäjien luottamus on avaintekijä personoinnin onnistumisessa. Digitaalisten palveluiden personointiin liittyy kuitenkin eettisiä kysymyksiä. Tuloksia voidaan hyödyntää käyttäjäkeskeisemmän personoinnin toteuttamiseen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8935]