Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luokanopettajien käsityksiä opettajan roolista oppilaiden lukemismotivaation tukemisessa

Hietala, Aino (2023)

 
Avaa tiedosto
HietalaAino.pdf (540.5Kt)
Lataukset: 



Hietala, Aino
2023

Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-12-19
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023120410440
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on lukemismotivaatio. Tutkimuksessa on kiinnostuttu siitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on opettajan roolista viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden lukemismotivaation tukemisessa. Lisäksi tutkimuksessa pyritään selvittämään, millaisilla keinoilla luokanopettajat voivat tukea oppilaidensa lukemismotivaatiota. Lasten ja nuorten heikkenevä lukutaito on ajankohtainen ja puhuttu aihe. Motivaatio lukemiseen vaikuttaa esimerkiksi luettavan määrään ja lukutaidon tasoon.

Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin marraskuun 2023 aikana sähköisen kyselylomakkeen sekä yksilöhaastatteluiden avulla. Sähköinen Microsoft Forms -lomake lähetettiin Pirkanmaan ja Keski-Suomen alueen koulujen viides- ja kuudesluokkien luokanopettajille. Kyselyn avulla etsittiin myös haastatteluun osallistujat. Tutkimukseen osallistui 24 luokanopettajaa, joista kolme valittiin yksilöhaastatteluun. Haastattelut toteutettiin etänä Zoomissa. Aineisto analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.

Tutkimuksen tuloksissa selviää, että luokanopettajien mielestä oppilaiden lukemismotivaatio tulee esiin esimerkiksi lukemiseen liittyvänä innostuksena ja kiinnostuksena sekä omaehtoisena lukemisena. Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että opettajan rooli oppilaiden lukemismotivaation tukemisessa on joko tärkeä, melko tärkeä, mutta toissijainen tai heikko. Opettajan keinot tukea viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden lukemismotivaatiota voidaan jakaa seitsemään eri kategoriaan: lukemisen käsittelyn keinot, luettavan valinnan keinot, lukutaidon tukemisen keinot, opettajan oma esimerkki, lukuhetken organisoinnin keinot, tunteisiin ja asenteisiin vaikuttamisen keinot sekä ulkoiset motivointikeinot. Näistä keinoista yleisimpiä ovat esimerkiksi erilaiset tehtävät lukemiseen liittyen, lukemisen tärkeyden tuominen esiin sekä runsaan ja mielenkiintoisen kirjavalikoiman tarjoaminen.

Tutkimuksen mukaan luokanopettajilla on vaihtelevia käsityksiä opettajan roolista oppilaiden lukemismotivaation tukemisessa. Osa pitää opettajan roolia hyvin merkittävänä, mutta osa kokee, että esimerkiksi perheellä, koulukavereilla ja omaehtoisella vapaa-ajan lukuharrastuksella on oppilaiden lukemismotivaatioon suurempi vaikutus. Opettaja tekee kuitenkin parhaansa oppilaiden lukemismotivaation tukemiseksi ja hyödyntää tässä monia eri keinoja. Oppilaiden lukemismotivaation tukemista pidetään tutkimuksen perusteella tärkeänä ja vain harva luokanopettaja ajattelee, ettei opettaja voisi vaikuttaa oppilaiden lukemismotivaatioon ollenkaan.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9897]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste