Fyysisen oppimisympäristön vaikutukset tuen järjestämiseen esiopetuksessa
Kemppi, Heidi (2023)
Kemppi, Heidi
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-12-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023120110390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023120110390
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan opetuksen eriyttämistä esiopetuksessa. Tutkimus keskittyy tarkastelemaan eriyttämistä fyysisen oppimisympäristön näkökulmasta eli millaiset fyysisen oppimisympäristön tekijät vaikeuttavat tuen järjestämistä, ja mitkä puolestaan edistävät tuen järjestämistä esiopetuksessa. Tämän lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, mitkä tekijät fyysisessä oppimisympäristössä ohjaavat opetuksen eriyttämisen toteuttamista. Tutkimuksen tarkoituksena on antaa ymmärrystä siitä, mitä fyysisessä oppimisympäristössä tulee ottaa huomioon, jotta se mahdollistaa tuen tarjoamisen moninaiselle joukolle oppijoita sekä mihin tulisi kiinnittää huomiota, jotta fyysinen oppimisympäristö ei heikennä tuen tarjoamista.
Tutkimuskysymyksinä tässä kvalitatiivisessa tutkimuksessa toimivat: Millaiset fyysisen oppimisympäristön ominaisuudet vaikeuttavat tuen järjestämistä esiopetuksessa, millaiset fyysisen oppimisympäristön ominaisuudet edistävät tuen järjestämistä esiopetuksessa ja miten fyysinen oppimisympäristö ohjaa opetuksen eriyttämistä esiopetuksessa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu oppimisen ja kasvun tuesta, eriyttämisestä sekä fyysisestä oppimisympäristöstä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys kytkeytyy osaksi inklusiivista varhaiskasvatusta. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysina. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla neljältä esiopetuksessa toimivalta tai aiemmin esiopetuksessa toimineelta opettajalta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että fyysisessä oppimisympäristössä tuen tarjoamista nähdään heikentävän ympäristöstä aiheutuvat haasteet. Näitä haasteita ovat esimerkiksi tilojen vähyys ja ulkoapäin aiheutuvat häiriötekijät, tilojen sisustus, kuten esimerkiksi kiinteät kalusteet, joita ei ole mahdollista muokata tuen tarpeiden mukaan sekä tilat, jotka ovat hyvin avoimia tai niitä ei ole ensisijaisesti suunniteltu opetuskäyttöön. Tuen järjestämistä nähtiin edistävän tilojen tarkoituksenmukainen suunnittelu sekä varustelu. Fyysistä oppimisympäristöä voitiin hyödyntää tuen järjestämisessä tehokkaalla ja hyvin suunnitellulla oppimisympäristöllä tuen tarpeista lähtien.
Tutkimuskysymyksinä tässä kvalitatiivisessa tutkimuksessa toimivat: Millaiset fyysisen oppimisympäristön ominaisuudet vaikeuttavat tuen järjestämistä esiopetuksessa, millaiset fyysisen oppimisympäristön ominaisuudet edistävät tuen järjestämistä esiopetuksessa ja miten fyysinen oppimisympäristö ohjaa opetuksen eriyttämistä esiopetuksessa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu oppimisen ja kasvun tuesta, eriyttämisestä sekä fyysisestä oppimisympäristöstä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys kytkeytyy osaksi inklusiivista varhaiskasvatusta. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysina. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla neljältä esiopetuksessa toimivalta tai aiemmin esiopetuksessa toimineelta opettajalta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että fyysisessä oppimisympäristössä tuen tarjoamista nähdään heikentävän ympäristöstä aiheutuvat haasteet. Näitä haasteita ovat esimerkiksi tilojen vähyys ja ulkoapäin aiheutuvat häiriötekijät, tilojen sisustus, kuten esimerkiksi kiinteät kalusteet, joita ei ole mahdollista muokata tuen tarpeiden mukaan sekä tilat, jotka ovat hyvin avoimia tai niitä ei ole ensisijaisesti suunniteltu opetuskäyttöön. Tuen järjestämistä nähtiin edistävän tilojen tarkoituksenmukainen suunnittelu sekä varustelu. Fyysistä oppimisympäristöä voitiin hyödyntää tuen järjestämisessä tehokkaalla ja hyvin suunnitellulla oppimisympäristöllä tuen tarpeista lähtien.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9818]