Jännittäminen lastenkirjallisuudessa
Blommendahl, Emilia (2023)
Blommendahl, Emilia
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-12-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023120110388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023120110388
Tiivistelmä
Jokainen kohtaa elämässään jännittämistä aiheuttavia tilanteita. Jännittäminen on normaali tunne, jonka kanssa voi oppia elämään, kun oppii tunnistamaan ja käsittelemään omia tunteitaan. Tässä tutkielmassa tarkastellaan jännittämisen tunnetta lastenkirjallisuudessa. Tarkoituksena on selvittää, miten jännittäminen ilmenee lasten kuvakirjoissa, miten jännittämistä käsitellään sekä millaisia syitä jännittämisestä annetaan. Lapsia on tärkeä tukea tunnetaitojen harjoittelussa, jotta he osaisivat toimia tunteidensa kanssa. Lapsen jännitys voi tuntua todella epämiellyttävältä ja jopa pelottavalta asialta, mikäli tunnetta ei kohdata ja käsitellä oikein.
Tämä tutkimus on laadullinen ja aineiston kirjoja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Aineistoksi valikoitui seitsemän 2010–2023 vuosina julkaistua lasten kuvakirjaa, joissa kaikissa käsitellään jännittämistä. Aineistosta analysoitiin jännittämistä tekstin muodossa kolmen tutkimuskysymyksen valossa. Lisäksi jännittämistä tutkittiin kirjojen kuvituksesta kahteen ensimmäiseen tutkimuskysymykseen peilaten.
Tutkimustuloksissa ilmeni hyvin laajasti jännittämisen ilmenemistä, sen käsittelyä sekä syitä jännittämiseen. Tulosten mukaan jännittäminen ilmeni lasten kuvakirjoissa suurimmaksi osaksi fysiologisten oireiden välityksellä. Jännittämistä käsiteltiin muun muassa lohdutuksen, läheisyyden sekä rohkaisun keinoin. Nämä jännittämisen käsittelyn keinot ilmentävät jännittämiseen kohdistuvaa tunnepuhetta, mikä edistää tunteen oikeanlaista kohtaamista ja käsittelyä. Syyt jännittämiselle olivat kirjoissa hyvin yhtenäiset. Tuloksista ilmeni, että jännittämistä aiheuttavat asiat liittyvät vahvasti uusiin tilanteisiin, joissa kohdataan uusia ihmisiä tai uusia ympäristöjä. Tulokset kertovat siitä, miten tämän päivän lastenkirjallisuudessa jännittäminen halutaan tuoda vahvasti esille. Lisäksi tulokset osoittavat varhaiskasvatuksen mahdollisuuden olla tukemassa lapsen tunnekasvatusta kuvakirjojen keinoin.
Tämä tutkimus on laadullinen ja aineiston kirjoja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Aineistoksi valikoitui seitsemän 2010–2023 vuosina julkaistua lasten kuvakirjaa, joissa kaikissa käsitellään jännittämistä. Aineistosta analysoitiin jännittämistä tekstin muodossa kolmen tutkimuskysymyksen valossa. Lisäksi jännittämistä tutkittiin kirjojen kuvituksesta kahteen ensimmäiseen tutkimuskysymykseen peilaten.
Tutkimustuloksissa ilmeni hyvin laajasti jännittämisen ilmenemistä, sen käsittelyä sekä syitä jännittämiseen. Tulosten mukaan jännittäminen ilmeni lasten kuvakirjoissa suurimmaksi osaksi fysiologisten oireiden välityksellä. Jännittämistä käsiteltiin muun muassa lohdutuksen, läheisyyden sekä rohkaisun keinoin. Nämä jännittämisen käsittelyn keinot ilmentävät jännittämiseen kohdistuvaa tunnepuhetta, mikä edistää tunteen oikeanlaista kohtaamista ja käsittelyä. Syyt jännittämiselle olivat kirjoissa hyvin yhtenäiset. Tuloksista ilmeni, että jännittämistä aiheuttavat asiat liittyvät vahvasti uusiin tilanteisiin, joissa kohdataan uusia ihmisiä tai uusia ympäristöjä. Tulokset kertovat siitä, miten tämän päivän lastenkirjallisuudessa jännittäminen halutaan tuoda vahvasti esille. Lisäksi tulokset osoittavat varhaiskasvatuksen mahdollisuuden olla tukemassa lapsen tunnekasvatusta kuvakirjojen keinoin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [10220]
