Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varhaiskasvatuksen opettajien valmiudet kohdata tuen tarpeinen lapsi

Halttunen, Henna; Jokinen, Jenny (2023)

 
Avaa tiedosto
Halttunen_Jokinen.pdf (512.3Kt)
Lataukset: 



Halttunen, Henna
Jokinen, Jenny
2023

Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-12-18
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023120110382
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa kyselytutkimuksessa oli tarkoituksena selvittää, millaisia valmiuksia varhaiskasvatuksen opettajilla on kohdata tuen tarpeinen lapsi. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ja ajatuksia liittyen tuen tarpeisen lapsen kohtaamiseen ja siihen liittyvään tarvittavaan osaamiseen. Tutkimuskysymysten avulla pystyttiin selvittämään konkreettisia esimerkkejä erilaisista tukitoimista, toimintamenetelmistä sekä varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksista liittyen tuen toteutumiseen, suunnitteluun ja arviointiin varhaiskasvatuksessa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin suljetuista varhaiskasvatuksen opettajille suunnatuista sosiaalisen median keskusteluryhmistä lokakuun 2023 aikana. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi yhteensä 27 varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin, joiden avulla aineistoa oli mahdollista luokitella eri kategorioihin. Esiin nousseita kategorioita olivat inklusiivinen ajattelutapa, koulutus, käytännön kokemus, tunnetaidot, syy-seuraussuhteiden tunnistaminen, olemassa olevat valmiudet ja resurssit sekä yhteistyötaidot.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että varhaiskasvatuksen opettajien valmiuksissa kohdata tuen tarpeisia lapsia on eroavaisuuksia. Tuloksista oli mahdollista päätellä, että valmiudet kohdata tuen tarpeisia lapsia ovat vahvasti sidoksissa siihen, millainen koulutustausta ja työkokemus varhaiskasvatuksen opettajilla on. Varhaiskasvatuksen opettajat kokivat, että korkeakoulutus ei tue riittävästi opettajia kohtaamaan tuen tarpeisia lapsia työelämässä. Tutkimuksesta nousi esiin myös, kuinka suuri merkitys yhteistyöllä ja hyvällä tiimillä on varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksen olemattomat resurssit koettiin haasteellisiksi kehittävän tiimityön kannalta sekä erityisesti tuen tarpeisen lapsen kohtaamista ajatellen.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9001]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste