Ammatillisen tutkintokoulutuksen järjestäjien ja työelämän välinen yhteistyö koulutusreformin jälkeen
Puuppo, Anni (2023)
Puuppo, Anni
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-12-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023112910328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023112910328
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ammatillisen tutkintokoulutuksen järjestäjien ja työelämän välistä yhteistyötä vuonna 2018 toteutetun ammatillisen koulutuksen reformin jälkeen. Tutkimuksen tarkoituksena on muodostaa kirjallisuuskatsauksen avulla vastaus yhteen tutkimuskysymykseen, jonka avulla selvitetään, minkälaisia kokemuksia ammatillisen tutkintokoulutuksen järjestäjien ja työelämän yhteistyöstä on raportoitu.
Tutkimuskysymykseen vastattiin systemaattisella tiedonhaulla löydettyjen tutkimusartikkeleiden ja raporttien avulla. Artikkelit ja raportit käsittelivät ammatillista koulutusta, työelämässä tapahtuvaa oppimista ja työpaikoilla suoritettavaa osaamisen osoittamista eli näyttöä. Aineistoa etsittiin useista tietokannoista ja sitä rajattiin ennakkoon annettujen hakukriteerien avulla. Tutkimuksen lopullinen aineisto koostuu yhdestä vertaisarvioidusta artikkelista ja yhdeksästä kansallisella tasolla laaditusta raportista.
Aineistoksi valikoidut artikkelit analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jonka avulla muodostettiin neljä pääteemaa. Teemat ovat ajalliset resurssit ja niiden riittävyys, viestinnän ja tiedottamisen riittävyys, koulutuksen järjestäjän antaman tuen riittävyys ja työssäoppimispaikkojen riittävyys. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että jokaista pääteemaa koskevissa kokemuksissa korostui resurssien puute. Tuloksista on nähtävissä, että ammatillisen tutkintokoulutuksen järjestäjien ja työelämän välisessä yhteistyössä on samansuuntaisia kokemuksia koko maan laajuisesti. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan kuitenkin päätellä, että koulutuksen järjestäjillä ja työelämällä on tutkintoalojen erilaisuudesta johtuen aluekohtaisia haasteita toteuttaa toimivaa yhteistyötä.
Tutkimuskysymykseen vastattiin systemaattisella tiedonhaulla löydettyjen tutkimusartikkeleiden ja raporttien avulla. Artikkelit ja raportit käsittelivät ammatillista koulutusta, työelämässä tapahtuvaa oppimista ja työpaikoilla suoritettavaa osaamisen osoittamista eli näyttöä. Aineistoa etsittiin useista tietokannoista ja sitä rajattiin ennakkoon annettujen hakukriteerien avulla. Tutkimuksen lopullinen aineisto koostuu yhdestä vertaisarvioidusta artikkelista ja yhdeksästä kansallisella tasolla laaditusta raportista.
Aineistoksi valikoidut artikkelit analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jonka avulla muodostettiin neljä pääteemaa. Teemat ovat ajalliset resurssit ja niiden riittävyys, viestinnän ja tiedottamisen riittävyys, koulutuksen järjestäjän antaman tuen riittävyys ja työssäoppimispaikkojen riittävyys. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että jokaista pääteemaa koskevissa kokemuksissa korostui resurssien puute. Tuloksista on nähtävissä, että ammatillisen tutkintokoulutuksen järjestäjien ja työelämän välisessä yhteistyössä on samansuuntaisia kokemuksia koko maan laajuisesti. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan kuitenkin päätellä, että koulutuksen järjestäjillä ja työelämällä on tutkintoalojen erilaisuudesta johtuen aluekohtaisia haasteita toteuttaa toimivaa yhteistyötä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]