Maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden kokemuksia kulttuurienvälisestä vuorovaikutuksesta, sopeutumisesta ja yhdenvertaisuuden toteutumisesta ammattikoulussa
Rautiola, Nelli; Asikainen, Elina (2023)
Rautiola, Nelli
Asikainen, Elina
2023
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-12-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023112810291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023112810291
Tiivistelmä
Yhä enemmän moninaistuvassa yhteiskunnassamme merkityksellistä on, miten eri kulttuurisista taustoista tulevat nuoret sopeutuvat uuteen maahan ja millaisena he kokevat opiskelun ja tulevaisuuden näkymät uudessa kulttuurisessa ympäristössä. Tutkimuksen tavoitteena on saada selville maahanmuuttotaustaisten ammattikouluopiskelijoiden kokemuksia kulttuurienvälisestä vuorovaikutuksesta, sopeutumisesta sekä yhdenvertaisuuden toteutumisesta. Tutkimuksessa olemme perehtyneet laajasti kulttuurienvälisen kasvatuksen teorioihin, sekä yhdenvertaisuuden ja vuorovaikutuksen teorioihin kasvatuksen kontekstissa.
Tutkimus on toteutettu haastattelemalla maahanmuuttotaustaisia ammattikouluopiskelijoita puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tavoitteena oli selvittää maahanmuuttotaustaisten nuorten omia kokemuksia ammattikoulussa opiskelusta kulttuurisesti moninaisista taustoista tulevina opiskelijoina. Ammattikoulun kontekstissa tutkimusta on tehty vähän, joten aihe on ajankohtainen ja tärkeä. Tutkimuksen aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmillä muodostaen kategorioita aineistosta nousseista teemoista.
Tutkimuksesta saadut tulokset kuvaavat, millaisia kokemuksia maahanmuuttotaustaisilla nuorilla on ammattikoulussa opiskelusta. Aineistosta muodostui kolme päätulosta: 1) Opiskelijoiden kokemuksia vuorovaikutuksesta, 2) Kokemukset akkulturaatiosta ja 3) Kokemukset yhdenvertaisuudesta ja eriarvoisuudesta. Jokaisen päätuloksen alla kuvaamme tarkemmin tuloksen sisältöä. Tutkimustuloksien perusteella maahanmuuttotaustaiset opiskelijat kokivat vuorovaikutuksen koulun henkilökunnan kanssa pääsääntöisesti myönteisenä, mutta tuloksista selvisi myös kielteisiä kokemuksia vuorovaikutustilanteista erityisesti kielellisten haasteiden vuoksi. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yhdenvertaisuuden toteutumisessa ammattikoulussa on vielä haasteita ja osa haastateltavista on kokenut syrjintää ja eriarvoista kohtelua ammattikouluympäristössä niin opettajien kuin muun kouluhenkilöstön toimesta. Tutkimuksessa selvisi, että monet haastateltavista kokevat olevan heidän vastuullaan sopeutua suomalaiseen kulttuuriin ja yhteisöön, mikä osoittaa kahdensuuntaisen integraation toteutumisessa olevan vielä haasteita.
Tutkimuksessa saadut tulokset osoittavat, miten tärkeää on tutkia lisää kulttuurienvälisiä kokemuksia ja yhdenvertaisuuden toteutumista etenkin ammattikoulujen kontekstissa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, miten tärkeää opettajankoulutuksessa on keskittyä kulttuurienvälisen osaamisen kehittämiseen ja miten tukea ja olla vuorovaikutuksessa kulttuurisesti moninaisista taustoista tulevien opiskelijoiden kanssa ja edistää yhdenvertaisuuden toteutumisen kokemuksia. In our increasingly diverse society, the significance lies in understanding how young individuals from culturally diverse backgrounds adapt to a new country and perceive their educational experiences and future prospects in a new cultural environment. The aim of this research is to explore the experiences of vocational school students with an immigrant background concerning intercultural interaction, adaptation, and the realization of equality. The study extensively delves into theories of intercultural education, as well as theories of equality and interaction within the context of education.
The research employed semi-structured thematic interviews to gather insights from vocational school students with an immigrant background. The goal was to elucidate the personal experiences of these students as learners from culturally diverse backgrounds within the vocational school setting. Given the limited research in the context of vocational schools, the topic is both timely and significant. The data collected from the interviews was analyzed using datadriven content analysis methods, forming categories based on emerging themes.
The findings of the research depict the experiences of students with an immigrant background in vocational school. Three main outcomes were identified from the data: 1) Students' experiences of interaction, 2) Experiences of acculturation, and 3) Experiences of equality and inequality. Each main outcome is further detailed in the subsequent sections. According to the research results, students with an immigrant background generally perceived interaction with school staff positively. However, the findings also revealed negative experiences in interaction situations, particularly due to linguistic challenges.
The results of the study indicate challenges in achieving equality within the vocational school, with some participants reporting instances of discrimination and unequal treatment by both teachers and other school staff. The research highlights that many participants feel responsible for adapting to Finnish culture and community, indicating challenges in achieving mutual integration.
The study underscores the importance of further investigating intercultural experiences and the realization of equality, especially within the context of vocational schools. The findings emphasize the importance of focusing on developing intercultural competence in teacher education and providing support for interacting with students from culturally diverse backgrounds to enhance the experiences of equality.
Tutkimus on toteutettu haastattelemalla maahanmuuttotaustaisia ammattikouluopiskelijoita puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tavoitteena oli selvittää maahanmuuttotaustaisten nuorten omia kokemuksia ammattikoulussa opiskelusta kulttuurisesti moninaisista taustoista tulevina opiskelijoina. Ammattikoulun kontekstissa tutkimusta on tehty vähän, joten aihe on ajankohtainen ja tärkeä. Tutkimuksen aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmillä muodostaen kategorioita aineistosta nousseista teemoista.
Tutkimuksesta saadut tulokset kuvaavat, millaisia kokemuksia maahanmuuttotaustaisilla nuorilla on ammattikoulussa opiskelusta. Aineistosta muodostui kolme päätulosta: 1) Opiskelijoiden kokemuksia vuorovaikutuksesta, 2) Kokemukset akkulturaatiosta ja 3) Kokemukset yhdenvertaisuudesta ja eriarvoisuudesta. Jokaisen päätuloksen alla kuvaamme tarkemmin tuloksen sisältöä. Tutkimustuloksien perusteella maahanmuuttotaustaiset opiskelijat kokivat vuorovaikutuksen koulun henkilökunnan kanssa pääsääntöisesti myönteisenä, mutta tuloksista selvisi myös kielteisiä kokemuksia vuorovaikutustilanteista erityisesti kielellisten haasteiden vuoksi. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yhdenvertaisuuden toteutumisessa ammattikoulussa on vielä haasteita ja osa haastateltavista on kokenut syrjintää ja eriarvoista kohtelua ammattikouluympäristössä niin opettajien kuin muun kouluhenkilöstön toimesta. Tutkimuksessa selvisi, että monet haastateltavista kokevat olevan heidän vastuullaan sopeutua suomalaiseen kulttuuriin ja yhteisöön, mikä osoittaa kahdensuuntaisen integraation toteutumisessa olevan vielä haasteita.
Tutkimuksessa saadut tulokset osoittavat, miten tärkeää on tutkia lisää kulttuurienvälisiä kokemuksia ja yhdenvertaisuuden toteutumista etenkin ammattikoulujen kontekstissa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, miten tärkeää opettajankoulutuksessa on keskittyä kulttuurienvälisen osaamisen kehittämiseen ja miten tukea ja olla vuorovaikutuksessa kulttuurisesti moninaisista taustoista tulevien opiskelijoiden kanssa ja edistää yhdenvertaisuuden toteutumisen kokemuksia.
The research employed semi-structured thematic interviews to gather insights from vocational school students with an immigrant background. The goal was to elucidate the personal experiences of these students as learners from culturally diverse backgrounds within the vocational school setting. Given the limited research in the context of vocational schools, the topic is both timely and significant. The data collected from the interviews was analyzed using datadriven content analysis methods, forming categories based on emerging themes.
The findings of the research depict the experiences of students with an immigrant background in vocational school. Three main outcomes were identified from the data: 1) Students' experiences of interaction, 2) Experiences of acculturation, and 3) Experiences of equality and inequality. Each main outcome is further detailed in the subsequent sections. According to the research results, students with an immigrant background generally perceived interaction with school staff positively. However, the findings also revealed negative experiences in interaction situations, particularly due to linguistic challenges.
The results of the study indicate challenges in achieving equality within the vocational school, with some participants reporting instances of discrimination and unequal treatment by both teachers and other school staff. The research highlights that many participants feel responsible for adapting to Finnish culture and community, indicating challenges in achieving mutual integration.
The study underscores the importance of further investigating intercultural experiences and the realization of equality, especially within the context of vocational schools. The findings emphasize the importance of focusing on developing intercultural competence in teacher education and providing support for interacting with students from culturally diverse backgrounds to enhance the experiences of equality.