Performing Civic Action : Networked activism and its use of urban space
Jokela, Maija (2024)
Jokela, Maija
Tampere University
2024
Yhteiskuntatutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2024-01-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3222-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3222-8
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on muuttanut sitä, miten ihmiset tulevat yhteen muuttaakseen asioita yhteiskunnassa, niin institutionaalisessa politiikassa kuin omassa elinympäristössään. Suomessa tämä uudenlainen kansalaistoiminta haastaa etenkin järjestöperinnettä. Etnografinen väitöskirjani porautuu sosiaalisen median ajan verkostomaiseen kansalaistoimintaan: yhtäältä liikkeiden sisäiseen elämään ja julkiseen performanssiin, toisaalta liikkeiden ja viranomaisten välisiin neuvotteluihin kaupunkitilan käytöstä. Tapaustutkimuksinani on Kallio-liike ja sen järjestämä Kallio Block Party sekä kevään 2017 turvapaikanhakijoiden pitkäkestoinen mielenosoitus Right to Live, jossa olen keskittynyt erityisesti sen suomalaisiin tukijoihin. Aineisto on kerätty vuosina 2017–2019 pääosin hyödyntäen havainnoivaa osallistumista ja puolistrukturoituja aktivistien ja kaupungin viranomaisten sekä poliisin haastatteluja. Aineistoa täydentävät Kallio Block Partyn kävijöille tehty kysely ja muut tietolähteet kuten sanomalehtiartikkelit. Olen hyödyntänyt työssäni erityisesti pragmatistisen sosiologian oikeuttamisteoriaa ja sitoumusten sosiologiaa sekä tyylin käsitettä, soveltaen sitä liikkeiden performatiivisuuden analyysiin. Olen kiinnittänyt tarkastelussani huomiota myös kehollisuuteen, materiaalisuuteen ja affekteihin, jotka käsitän osaksi liikkeiden julkista esittämistä.
Verrattuna etenkin suomalaiseen, kollektiivisuutta korostavaan järjestöperinteeseen, tutkimissani liikkeissä painottui individualismi, joka näkyi esimerkiksi lyhytkestoisessa sitoutumisessa liikkeisiin sekä yksilöllisen luovuuden, ja etenkin Kallio-liikkeessä myös yksilön vapauden voimakkaassa korostamisessa. Kallio-liikkeessä haluttiin painottaa, että kaikki liikkeessä ovat vapaita tekemään, Kallio-liikkeen arvojen mukaisesti, mitä haluavat ja ettei toimintaan ole pakko sitoutua. Right to Live -protestissa suomalaisten tukijoiden sitoutuminen toimintaan oli puolestaan voimakasta, mutta monien kohdalla lyhytkestoista – osa tukijoista jatkoi turvapaikka-aktivismia protestin jälkeenkin, osa ei. Eräs työni keskeisistä tutkimustuloksista liittyy juuri individualismia erityisesti kansalaistoiminnassa koskeviin keskusteluihin. Niin suomalaisissa keskusteluissa järjestötoiminnan rapautumisesta kuin kansainvälisissä keskusteluissa esimerkiksi nykyisestä ”DIY- kaupunkiaktivismista” on herännyt huoli poliittisuuden tai ideologioiden puuttumisesta ja yksilöllisten etujen ajamisesta. Esitän ensinnäkin, että lisääntyvä individualismi ei välttämättä tarkoita itsekkäiden etujen ajamista, vaan yksilöllisyyden ja kollektiivisuuden uudenlaista niveltymistä.
Toiseksi esitän, toisin kuin kirjallisuudessa on esitetty, että individualismi kansalaistoiminnassa ei automaattisesti tarkoita poliittisen ulottuvuuden puuttumista, vaan että uudenlainen kansalaistoiminta saattaa muuttaa sitä, miten ymmärrämme ”poliittisen” tai ”ideologian”. Tutkimani liikkeet erosivat siinä, miten ne suhtautuivat siihen, miten ”poliittinen” perinteisesti ymmärretään, institutionaalisena politiikkana. Right to Live ajoi muutosta nimenomaan institutionaalisessa (turvapaikka)politiikassa, kun taas Kallio-liike kaihtoi, jopa ideologisesti, ajatuksia poliittisesta edustamisesta ja institutionaalisesta politiikasta. Kallio-liike pyrki sen sijaan, prefiguratiivisen politiikan tavoin, välittämään liikkeen arvoja toiminnallaan. Prefiguratiivisessa politiikassa keinot ovat yhtä tärkeitä kuin päämäärät ja omalla toiminnalla pyritään elämään todeksi toisenlaista todellisuutta. Vaikka Right to Live ajoi ensisijaisesti muutosta institutionaalisen politiikan piirissä, lähes yhtä keskeistä protestissa oli sen prefiguratiivinen ulottuvuus: suhteiden luominen turvapaikanhakijoiden ja kansalaisten välille ja turvapaikanhakijoiden stigmatisoidun mediakuvan muuttaminen positiiviseksi.
Tutkimukseni osallistuu siten myös siirtolaisten kamppailuja tukevia solidaarisuusliikkeitä koskeviin kansainvälisiin keskusteluihin, joissa on korostettu siirtolaisten ja kansalaisten välillä syntyvien sosiaalisten suhteiden (poliittista) merkitystä. Esitän omaan aineistooni nojaten, että kyseisillä suhteilla oli eriasteisesti poliittisia merkityksiä. Right to Live -protestissa mielenosoittajiksi määriteltiin turvapaikanhakijat, ja suomalaisten rooli oli tukea mielenosoittajia ja protestia monin eri tavoin, niin poliittisten tavoitteiden saavuttamisessa kuin affektiivisesti ja käytännönläheisesti. Protestin ollessa käynnissä oli tärkeää sekä mielenosoittajien jaksamisen, ja siten protestin jatkumisen, että protestin julkisen kuvan kannalta, että paikalla oli suomalaiseksi tunnistettuja tukijoita, ja että protestista alettiin käyttää nimitystä ”Right to Live -perhe”. Suomalaisten näkyvä läsnäolo ja protestin perhemäisyyden korostaminen osoittivat, että turvapaikanhakijat ovat kuin keitä tahansa ”meistä”, ja että oli mahdollista rakentaa kansalaisuusstatuksen ylittäviä ihmissuhteita. Protestin jälkeen, negatiivisen turvapaikkapäätöksen saaneiden turvapaikanhakijoiden palautuslentojen luodessa aktivismiin painetta, aktivistit katsoivat, että ”Right to Live -perheen” nostalgisoinnin sijaan oli tärkeämpää auttaa turvapaikanhakijoita oikeusprosessissa. Pelkkien sosiaalisten suhteiden luomista, ilman muuta turvapaikka-aktivismia tai -työtä, ei koettu riittäväksi. Toisin sanoen, toiminnan poliittinen luonne riippuu aina toiminnan kontekstista.
Right to Liven ja Kallio-liikkeen prefiguratiivisessa politiikassa liikkeiden performanssi eli julkinen esittäminen oli keskeisellä sijalla. On huomionarvoista, että molempien liikkeiden performanssit olivat korostetun rauhanomaisia sekä konflikteja ja perinteisiä ideologioita kuten kapitalismin vastaisuutta kaihtavia. Kallio-liikkeelle tällainen neutraalius oli (paradoksaalisesti) ideologista, kun taas Right to Live:lle rauhanomaisuudessa oli kyse pikemminkin välttämättömyydestä, sillä turvapaikanhakijat olivat monella tapaa haavoittuvaisessa asemassa. On kuitenkin aiheellista kysyä, onko myös kansalaisliikkeissä havaittavissa piirteitä, joita on pidetty tyypillisinä politiikan jälkeiselle ajalle, kuten julkilausuttujen ideologioiden välttäminen.
Aktivistien ja julkisen tahon toimijoiden välisistä suhteista ja kaupunkitilan kontrollista piirtyi puolestaan esiin kaksi hyvin erilaista kuvaa. Yhtäällä oli ei-kansalaisten julkilausutun poliittinen Right to Live -protesti, jota poliisi kontrolloi aktiivisesti ja joka lopulta häädettiin kyseenalaisin perustein turvallisuuteen vedoten. Toisaalla on pääosin suomalaisten järjestämä, epäpoliittiselta näyttävä Kallio Block Party, joka on saavuttanut luottamuksen kaupungin viranomaisten ja poliisin taholta ja saa toimia melko itsenäisesti. Esitän, että luottamus, tai sen puute, oli siten keskeinen välittävä tekijä aktivistien ja viranomaisten suhteissa. Toinen tekijä Helsingin kaupungin Kallio Block Partylle osoittamalle suosiolle oli se, että kaupunki katsoi tapahtuman edistävän Helsingin mainetta. Tutkimus osallistuu näin myös demokratian harjoittamiselle keskeisestä kaupunkitilan käytöstä käytäviin keskusteluihin, esittäen että yhtäällä valkoisten suomalaisten markkinoita hyödyttävä toiminta on saanut yhä enemmän vapauksia, kun taas yhtäältä rodullistetut, ja toisaalta kaupunkitilan politisoiva toiminta, kohtaa usein poliisin turvallistamistoimia.
Verrattuna etenkin suomalaiseen, kollektiivisuutta korostavaan järjestöperinteeseen, tutkimissani liikkeissä painottui individualismi, joka näkyi esimerkiksi lyhytkestoisessa sitoutumisessa liikkeisiin sekä yksilöllisen luovuuden, ja etenkin Kallio-liikkeessä myös yksilön vapauden voimakkaassa korostamisessa. Kallio-liikkeessä haluttiin painottaa, että kaikki liikkeessä ovat vapaita tekemään, Kallio-liikkeen arvojen mukaisesti, mitä haluavat ja ettei toimintaan ole pakko sitoutua. Right to Live -protestissa suomalaisten tukijoiden sitoutuminen toimintaan oli puolestaan voimakasta, mutta monien kohdalla lyhytkestoista – osa tukijoista jatkoi turvapaikka-aktivismia protestin jälkeenkin, osa ei. Eräs työni keskeisistä tutkimustuloksista liittyy juuri individualismia erityisesti kansalaistoiminnassa koskeviin keskusteluihin. Niin suomalaisissa keskusteluissa järjestötoiminnan rapautumisesta kuin kansainvälisissä keskusteluissa esimerkiksi nykyisestä ”DIY- kaupunkiaktivismista” on herännyt huoli poliittisuuden tai ideologioiden puuttumisesta ja yksilöllisten etujen ajamisesta. Esitän ensinnäkin, että lisääntyvä individualismi ei välttämättä tarkoita itsekkäiden etujen ajamista, vaan yksilöllisyyden ja kollektiivisuuden uudenlaista niveltymistä.
Toiseksi esitän, toisin kuin kirjallisuudessa on esitetty, että individualismi kansalaistoiminnassa ei automaattisesti tarkoita poliittisen ulottuvuuden puuttumista, vaan että uudenlainen kansalaistoiminta saattaa muuttaa sitä, miten ymmärrämme ”poliittisen” tai ”ideologian”. Tutkimani liikkeet erosivat siinä, miten ne suhtautuivat siihen, miten ”poliittinen” perinteisesti ymmärretään, institutionaalisena politiikkana. Right to Live ajoi muutosta nimenomaan institutionaalisessa (turvapaikka)politiikassa, kun taas Kallio-liike kaihtoi, jopa ideologisesti, ajatuksia poliittisesta edustamisesta ja institutionaalisesta politiikasta. Kallio-liike pyrki sen sijaan, prefiguratiivisen politiikan tavoin, välittämään liikkeen arvoja toiminnallaan. Prefiguratiivisessa politiikassa keinot ovat yhtä tärkeitä kuin päämäärät ja omalla toiminnalla pyritään elämään todeksi toisenlaista todellisuutta. Vaikka Right to Live ajoi ensisijaisesti muutosta institutionaalisen politiikan piirissä, lähes yhtä keskeistä protestissa oli sen prefiguratiivinen ulottuvuus: suhteiden luominen turvapaikanhakijoiden ja kansalaisten välille ja turvapaikanhakijoiden stigmatisoidun mediakuvan muuttaminen positiiviseksi.
Tutkimukseni osallistuu siten myös siirtolaisten kamppailuja tukevia solidaarisuusliikkeitä koskeviin kansainvälisiin keskusteluihin, joissa on korostettu siirtolaisten ja kansalaisten välillä syntyvien sosiaalisten suhteiden (poliittista) merkitystä. Esitän omaan aineistooni nojaten, että kyseisillä suhteilla oli eriasteisesti poliittisia merkityksiä. Right to Live -protestissa mielenosoittajiksi määriteltiin turvapaikanhakijat, ja suomalaisten rooli oli tukea mielenosoittajia ja protestia monin eri tavoin, niin poliittisten tavoitteiden saavuttamisessa kuin affektiivisesti ja käytännönläheisesti. Protestin ollessa käynnissä oli tärkeää sekä mielenosoittajien jaksamisen, ja siten protestin jatkumisen, että protestin julkisen kuvan kannalta, että paikalla oli suomalaiseksi tunnistettuja tukijoita, ja että protestista alettiin käyttää nimitystä ”Right to Live -perhe”. Suomalaisten näkyvä läsnäolo ja protestin perhemäisyyden korostaminen osoittivat, että turvapaikanhakijat ovat kuin keitä tahansa ”meistä”, ja että oli mahdollista rakentaa kansalaisuusstatuksen ylittäviä ihmissuhteita. Protestin jälkeen, negatiivisen turvapaikkapäätöksen saaneiden turvapaikanhakijoiden palautuslentojen luodessa aktivismiin painetta, aktivistit katsoivat, että ”Right to Live -perheen” nostalgisoinnin sijaan oli tärkeämpää auttaa turvapaikanhakijoita oikeusprosessissa. Pelkkien sosiaalisten suhteiden luomista, ilman muuta turvapaikka-aktivismia tai -työtä, ei koettu riittäväksi. Toisin sanoen, toiminnan poliittinen luonne riippuu aina toiminnan kontekstista.
Right to Liven ja Kallio-liikkeen prefiguratiivisessa politiikassa liikkeiden performanssi eli julkinen esittäminen oli keskeisellä sijalla. On huomionarvoista, että molempien liikkeiden performanssit olivat korostetun rauhanomaisia sekä konflikteja ja perinteisiä ideologioita kuten kapitalismin vastaisuutta kaihtavia. Kallio-liikkeelle tällainen neutraalius oli (paradoksaalisesti) ideologista, kun taas Right to Live:lle rauhanomaisuudessa oli kyse pikemminkin välttämättömyydestä, sillä turvapaikanhakijat olivat monella tapaa haavoittuvaisessa asemassa. On kuitenkin aiheellista kysyä, onko myös kansalaisliikkeissä havaittavissa piirteitä, joita on pidetty tyypillisinä politiikan jälkeiselle ajalle, kuten julkilausuttujen ideologioiden välttäminen.
Aktivistien ja julkisen tahon toimijoiden välisistä suhteista ja kaupunkitilan kontrollista piirtyi puolestaan esiin kaksi hyvin erilaista kuvaa. Yhtäällä oli ei-kansalaisten julkilausutun poliittinen Right to Live -protesti, jota poliisi kontrolloi aktiivisesti ja joka lopulta häädettiin kyseenalaisin perustein turvallisuuteen vedoten. Toisaalla on pääosin suomalaisten järjestämä, epäpoliittiselta näyttävä Kallio Block Party, joka on saavuttanut luottamuksen kaupungin viranomaisten ja poliisin taholta ja saa toimia melko itsenäisesti. Esitän, että luottamus, tai sen puute, oli siten keskeinen välittävä tekijä aktivistien ja viranomaisten suhteissa. Toinen tekijä Helsingin kaupungin Kallio Block Partylle osoittamalle suosiolle oli se, että kaupunki katsoi tapahtuman edistävän Helsingin mainetta. Tutkimus osallistuu näin myös demokratian harjoittamiselle keskeisestä kaupunkitilan käytöstä käytäviin keskusteluihin, esittäen että yhtäällä valkoisten suomalaisten markkinoita hyödyttävä toiminta on saanut yhä enemmän vapauksia, kun taas yhtäältä rodullistetut, ja toisaalta kaupunkitilan politisoiva toiminta, kohtaa usein poliisin turvallistamistoimia.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4980]