Steinerkoulun opettajien kokemuksia eri oppimateriaalien käytöstä opetuksessa
Mustakallio, Saara (2023)
Mustakallio, Saara
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-12-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023112710257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023112710257
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää steinerkoulun opettajien kokemuksia eri oppimateriaalien käytöstä opetuksessa. Steinerkoulut ovat erityiseen kasvatusopilliseen järjestelmään, eli steinerpedagogiikkaan, perustuvia perusopetuksen kouluja. Niiden toiminnasta Suomessa määrää Perusopetuslaki, ja niiden opetus pohjaa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista paikallistettuihin koulukohtaisiin opetussuunnitelmiin. Steinerkoulun luokanopettajaa luonnehditaan opetustaiteilijaksi, jonka opetus on innostunutta ja innostavaa. Steinerpedagogiikan keskeisiä käsitteitä, jotka liittyvät tämän tutkimuksen aihealueeseen, ovat muun muassa yksilön kasvu, yksilöksi kasvu, ikäkausipedagogiikka sekä taidekasvatus ja kasvatus taiteella.
Oppimateriaali on aineisto, jota oppilas käyttää osana opetusta. Oppimateriaaleiksi voidaan määritellä perinteisen oppikirjan lisäksi useita eri opetusvälineitä ja aineistoja. Tässä tutkimuksessa oppimateriaaleiksi on rajattu valmiit oppimateriaalit, itsevalmistetut oppimateriaalit sekä digitaaliset oppimateriaalit. Oppimateriaalin käytöstä päättää lähtökohtaisesti opettaja. Hänen valintojaan ohjaa opetussuunnitelma, ammattitaito, käytettävissä oleva aika ja muut resurssit sekä sen oppilasryhmän tarpeet, jota hän opettaa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselyhaastattelututkimuksena. Tutkimuksen kyselyhaastatteluun vastasi 25 steinerkoulun opettajaa eripuolilta Suomea. Tutkimuksen tuloksia tarkasteltiin ensin taustamuuttujien kautta. Sen jälkeen tutkimuksen puolistrukturoidun kyselyhaastattelun avoimia vastauksia analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin, ja sisällöstä muodostettiin kategorisoiden kuvauskategoriat. Näiden kuvauskategorioiden kautta tarkasteltiin tutkimuksen tuloksia.
Tutkimuksessa selvisi, että steinerkoulun opettajat käyttävät opetuksessaan kaikkien kolmen oppimateriaalikategorian oppimateriaaleja. Heidän kokemuksiinsa vaikuttavia tekijöitä ryhmiteltiin horisontaalisesti kuuteen eri kuvauskategoriaan. Kuvauskategorioiden kautta on nähtävissä, että opettajien kokemuksiin vaikuttavat muun muassa opetuksen sisällölliset tekijät, pedagogiset tekijät sekä oppimiseen liittyvät tekijät. Myös opettajan työaikaan liittyvät tekijät, opettajasta riippumattomat tekijät sekä oppimateriaalien saatavuuteen ja lailliseen käyttöön liittyvät tekijät ovat nähtävissä tämän tutkimuksen tuloksissa.
Oppimateriaali on aineisto, jota oppilas käyttää osana opetusta. Oppimateriaaleiksi voidaan määritellä perinteisen oppikirjan lisäksi useita eri opetusvälineitä ja aineistoja. Tässä tutkimuksessa oppimateriaaleiksi on rajattu valmiit oppimateriaalit, itsevalmistetut oppimateriaalit sekä digitaaliset oppimateriaalit. Oppimateriaalin käytöstä päättää lähtökohtaisesti opettaja. Hänen valintojaan ohjaa opetussuunnitelma, ammattitaito, käytettävissä oleva aika ja muut resurssit sekä sen oppilasryhmän tarpeet, jota hän opettaa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselyhaastattelututkimuksena. Tutkimuksen kyselyhaastatteluun vastasi 25 steinerkoulun opettajaa eripuolilta Suomea. Tutkimuksen tuloksia tarkasteltiin ensin taustamuuttujien kautta. Sen jälkeen tutkimuksen puolistrukturoidun kyselyhaastattelun avoimia vastauksia analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin, ja sisällöstä muodostettiin kategorisoiden kuvauskategoriat. Näiden kuvauskategorioiden kautta tarkasteltiin tutkimuksen tuloksia.
Tutkimuksessa selvisi, että steinerkoulun opettajat käyttävät opetuksessaan kaikkien kolmen oppimateriaalikategorian oppimateriaaleja. Heidän kokemuksiinsa vaikuttavia tekijöitä ryhmiteltiin horisontaalisesti kuuteen eri kuvauskategoriaan. Kuvauskategorioiden kautta on nähtävissä, että opettajien kokemuksiin vaikuttavat muun muassa opetuksen sisällölliset tekijät, pedagogiset tekijät sekä oppimiseen liittyvät tekijät. Myös opettajan työaikaan liittyvät tekijät, opettajasta riippumattomat tekijät sekä oppimateriaalien saatavuuteen ja lailliseen käyttöön liittyvät tekijät ovat nähtävissä tämän tutkimuksen tuloksissa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8453]