Apuvoimalaitteen kunnonvalvonta
Alho, Toni (2024)
Alho, Toni
2024
Teknisten tieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Engineering Sciences
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-01-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023112610237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023112610237
Tiivistelmä
Apuvoimalaite on lentokoneissa käytetty turbiinimoottori, jonka tarkoitus on tuottaa sähköä lentokoneen järjestelmille, sekä paineilmaa ilmastointia ja päämoottoreiden käynnistämistä varten. Apuvoimalaitetta käytetään usein vain lentokoneen ollessa maassa, kun päämoottorit eivät ole käynnissä, mutta sitä voidaan käyttää myös ilmassa hätätapauksen sattuessa kohdalle. Lentoturvallisuuden, kustannusten ja matkustajien tyytyväisyyden vuoksi apuvoimalaitteen luotettava toiminta on tärkeää ja sen vuoksi kunnonvalvonta ja ennakoiva kunnossapito on merkittävässä roolissa.
Tässä työssä on tutustuttu yleisesti käytettyihin apuvoimalaitteen kunnonvalvonnan menetelmiin ja muihin potentiaalisiin kunnonvalvonnan menetelmiin kirjallisuuden avulla. Työssä on esitetty myös apuvoimalaitteen käyttötilanteita, rakennetta, vikaantumismekanismeja ja yleisimpiä vikatiloja. Näiden tietojen perusteella apuvoimalaitteissa käytettyjen kunnonvalvonnan menetelmien arvioiminen ja muissa sovelluksissa käytettyjen menetelmien arviointi on mahdollista.
Ennakoivaa kunnossapitoa varten tärkeimpänä ja hyödyllisimpänä parametrina pidetään yleisesti pakokaasun lämpötilaa. Myös öljyn monitorointi on tärkeässä roolissa, varsinkin pidemmillä lennoilla ETOPS-kelpoisuuden saavuttamisen vuoksi. Muita parametreja kuten vuodatusilmanpaine, voidaan tuoda tehostamaan ennakoivaa kunnossapitoa. Työssä on tutkittu myös värähtelymittauksia, iskusysäysmenetelmää ja akustista emissiota, sekä näiden menetelmien mahdollisuuksia apuvoimalaitteiden kunnonvalvonnassa. Työssä on arvioitu eri menetelmien hyötyjä ja puutteita, sekä kuinka laajasti vikaantumista voidaan eri menetelmillä havaita.
Tässä työssä on tutustuttu yleisesti käytettyihin apuvoimalaitteen kunnonvalvonnan menetelmiin ja muihin potentiaalisiin kunnonvalvonnan menetelmiin kirjallisuuden avulla. Työssä on esitetty myös apuvoimalaitteen käyttötilanteita, rakennetta, vikaantumismekanismeja ja yleisimpiä vikatiloja. Näiden tietojen perusteella apuvoimalaitteissa käytettyjen kunnonvalvonnan menetelmien arvioiminen ja muissa sovelluksissa käytettyjen menetelmien arviointi on mahdollista.
Ennakoivaa kunnossapitoa varten tärkeimpänä ja hyödyllisimpänä parametrina pidetään yleisesti pakokaasun lämpötilaa. Myös öljyn monitorointi on tärkeässä roolissa, varsinkin pidemmillä lennoilla ETOPS-kelpoisuuden saavuttamisen vuoksi. Muita parametreja kuten vuodatusilmanpaine, voidaan tuoda tehostamaan ennakoivaa kunnossapitoa. Työssä on tutkittu myös värähtelymittauksia, iskusysäysmenetelmää ja akustista emissiota, sekä näiden menetelmien mahdollisuuksia apuvoimalaitteiden kunnonvalvonnassa. Työssä on arvioitu eri menetelmien hyötyjä ja puutteita, sekä kuinka laajasti vikaantumista voidaan eri menetelmillä havaita.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8683]