Virtuaaliteknologian käyttö hoitotyön lisä- ja täydennyskoulutuksessa kliinisessä käytännössä
Pirhonen, Hannele (2023)
Pirhonen, Hannele
2023
Terveystieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Health Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-11-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023112110161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023112110161
Tiivistelmä
Virtuaaliteknologiaa on käytetty hoitotyön koulutuksessa jo pitkään. Teknologian kehittyessä kiihtyvää vauhtia virtuaaliteknologian mahdollisuudet lisääntyvät ja välineistöt monipuolistuvat. Virtuaaliteknologian käyttöä on tutkittu paljon hoitotyön opiskelijoiden ja opetuksen näkökulmasta, mutta vähän hoitotyön lisä- ja täydennyskoulutuksen kontekstissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata olemassa olevan tutkimustiedon perusteella hoitotyön lisä- ja täydennyskoulutuksessa käytettyä virtuaaliteknologiaa ja sen kohdentumista koulutuksessa. Tutkimus ei käsittele peliteknologiaa.
Tutkimus toteutettiin scoping katsauksena, johon koottiin aineisto huhtikuussa ja elokuussa 2022 systemaattisella tiedonhaulla viidestä tietokannasta: Cinahl, Eric, Nursing and Allied Health Database, ProQuest ja Scopus. Hakusanoina käytettiin MeSH -termeillä ja vapaasanoilla sekä boolen operaattorilla ja sanakatkaisulla muodostettuja hakulausekkeita: continuing education, nurse, nursing staff, virtual reality, simulation, hmd, online, web-based, haptic sekä synonyymejä. Sisäänottokriteereinä olivat: vertaisarvioitu tutkimusartikkeli, kliinisessä työssä työskentelevä sairaanhoitaja, hoitotyön lisä- ja täydennyskoulutus, jonka toteutuksessa on käytetty virtuaaliteknologiaa. Hakutuloksia tuli 6328, joista tietokantarajausten jälkeen ja sisäänottokriteerien perusteella valikoitui 37 tutkimusartikkelia. Näistä neljä löytyivät käsihaulla. Tutkimuksia oli 12 maasta. Laadunarviointiin käytettiin Hawkerin ja Paynen kriteeristöä. Tutkimusten laatu oli keskimäärin hyvä.
Aineisto analysoitiin luokittelemalla se virtuaaliteknologiaa käyttäviin koulutuksiin, jotka toteutuivat virtuaalisissa oppimisympäristöissä sekä viestintä- ja yhteistyöalustoilla, laajennettua todellisuutta käyttäviin sekä muihin verkkopohjaisiin lisä- ja täydennyskoulutuksiin. Virtuaaliteknologiaa käytetään hoitotyön lisä- ja täydennyskoulutuksissa tiedollisen ja taidollisen osaamisen lisäämiseen, asenteisiin vaikuttamiseen hoitotyön kliinisessä käytännössä sekä luottamuksen lisääntymiseen omiin kykyihin toimia hoitotilanteissa.
Virtuaaliteknologian nopea kehittyminen tuo jatkuvaa tarvetta arvioida eri teknologioiden sopivuutta ja tehokkuutta oppimistuloksiin nähden. Tarvetta on myös selvittää, miten hoitotyön käytännöt muuttuvat lisä- ja täydennyskoulutuksessa käytetyn virtuaaliteknologian myötä.
Tutkimus toteutettiin scoping katsauksena, johon koottiin aineisto huhtikuussa ja elokuussa 2022 systemaattisella tiedonhaulla viidestä tietokannasta: Cinahl, Eric, Nursing and Allied Health Database, ProQuest ja Scopus. Hakusanoina käytettiin MeSH -termeillä ja vapaasanoilla sekä boolen operaattorilla ja sanakatkaisulla muodostettuja hakulausekkeita: continuing education, nurse, nursing staff, virtual reality, simulation, hmd, online, web-based, haptic sekä synonyymejä. Sisäänottokriteereinä olivat: vertaisarvioitu tutkimusartikkeli, kliinisessä työssä työskentelevä sairaanhoitaja, hoitotyön lisä- ja täydennyskoulutus, jonka toteutuksessa on käytetty virtuaaliteknologiaa. Hakutuloksia tuli 6328, joista tietokantarajausten jälkeen ja sisäänottokriteerien perusteella valikoitui 37 tutkimusartikkelia. Näistä neljä löytyivät käsihaulla. Tutkimuksia oli 12 maasta. Laadunarviointiin käytettiin Hawkerin ja Paynen kriteeristöä. Tutkimusten laatu oli keskimäärin hyvä.
Aineisto analysoitiin luokittelemalla se virtuaaliteknologiaa käyttäviin koulutuksiin, jotka toteutuivat virtuaalisissa oppimisympäristöissä sekä viestintä- ja yhteistyöalustoilla, laajennettua todellisuutta käyttäviin sekä muihin verkkopohjaisiin lisä- ja täydennyskoulutuksiin. Virtuaaliteknologiaa käytetään hoitotyön lisä- ja täydennyskoulutuksissa tiedollisen ja taidollisen osaamisen lisäämiseen, asenteisiin vaikuttamiseen hoitotyön kliinisessä käytännössä sekä luottamuksen lisääntymiseen omiin kykyihin toimia hoitotilanteissa.
Virtuaaliteknologian nopea kehittyminen tuo jatkuvaa tarvetta arvioida eri teknologioiden sopivuutta ja tehokkuutta oppimistuloksiin nähden. Tarvetta on myös selvittää, miten hoitotyön käytännöt muuttuvat lisä- ja täydennyskoulutuksessa käytetyn virtuaaliteknologian myötä.