Kasvun kultainen avain lasten silmin: Lapsi hoivan ja huolenpidon havainnoijana sekä merkityksenantajana
Sakari, Juliaana (2023)
Sakari, Juliaana
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-11-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023112010109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023112010109
Tiivistelmä
Hoiva ja huolenpito ovat luonnollinen osa ihmisen inhimillistä toimintaa sekä tärkeä osa lapsen ja vanhemman keskinäisessä vuorovaikutussuhteessa. Lapsen tarpeisiin vastaaminen, vanhemmuuden roolit ja yleinen ajatus hoivan ja huolenpidon tärkeydestä ovat vaihdelleet historian ja yhteiskunnallisten muutosten vaikutuksesta. Hoivan ja huolenpidon tärkeyttä on usein myös tutkittu aikuisten, kasvattajien ja vanhempien näkökulmasta, minkä vuoksi lasten ajatukset ovat jääneet vähäisiksi. Tässä tutkimuksessa lasten näkemykset ovat kuitenkin keskiössä, ja tutkimuksen pääasiallisena tarkoituksena on selvittää, millaisia merkityksenantoja 5–6-vuotiaat lapset tuovat esiin havainnoidessaan hoivaa ja huolenpitoa haastatteluvideon pohjalta. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa merkityksellistä tietoa lasten ajatuksista ja havainnoista liittyen hoivaan ja huolenpitoon.
Kandidaatintutkielmani aineisto on osa isompaa kansainvälistä tutkimusta, jossa aineistonkeruu alkoi keväällä 2023. Haastateltavana oli 25 lasta ikävuosilta 5–11. Näistä 25 haastattelusta tähän tutkimukseen otettiin mukaan kaikki 5–6-vuotiaiden lasten haastattelut, joita oli 12. Juuri tämän ikäisten lasten haastattelut sopivat parhaiten tutkimusaiheeseeni. Haastattelutilanteessa lapsille näytettiin hoivaan ja huolenpitoon liittyvä video, jonka pohjalta lapsille esitettiin kysymyksiä. Tutkimus toteutettiin pääosin kvalitatiivisella tutkimusotteella, mutta aineiston analyysissä hyödynnettiin myös kvantitatiivista tutkimusotetta. Haastattelut litteroitiin ja tutkimukseen valikoituneita aineiston kohtia jäsennettiin frekvenssitaulukoinnin avulla kuudeksi taulukoksi. Frekvenssitaulukoinnin lisäksi aineistoa analysoitiin teemoittelevalla sisällönanalyysillä. Aineiston teemoittelutaulukosta laadittiin kuusi erilaista teemaa, jotka olivat hoivan ja huolenpidon inhimillinen ilmentyminen, varhaislapsuuden fysiologiset perustarpeet ja lapsi tarpeiden vastaanottajana, vanhemmuuden roolikentillä, empatia vanhempaa kohtaan, vanhemmuuden yhteisöllisyys sekä tietämättömyyden teema.
Keskeisimmät tutkimustulokset osoittavat, että enemmistö 5–6-vuotiaista lapsista ymmärtää hoivan ja huolenpidon merkityksiä ihmisen luonnollisena toimintana. Tutkimustuloksista selviää, että lapset tunnistavat lapsuuden tarpeita ja tarpeisiin vastaamisen tärkeyden. Vastauksista käy ilmi, että lapset tuntevat empatiaa videolla esiintynyttä hoivanantajaa kohtaan. Havainnot vanhemmuuden roolien merkityksistä, vastuun jakautumisesta sekä yhteisöllisestä vanhemmuudesta nousevat myös esiin. Tutkimustulokset osoittavat, että 5–6-vuotiaat lapset ovat tietoisia hoivan ja huolenpidon ilmentymistä ja lapset näkevät niiden toteutumisen äidin ja isän yhteisenä velvollisuutena. Lasten havaintoja ja merkityksenantoja hoivasta ja huolenpidosta olisi tarpeellista tutkia enemmän esimerkiksi tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden sekä empatian näkökulmista, jotta voisimme pysähtyä kuuntelemaan ja ymmärtämään lasten ajatuksia syvällisemmin.
Kandidaatintutkielmani aineisto on osa isompaa kansainvälistä tutkimusta, jossa aineistonkeruu alkoi keväällä 2023. Haastateltavana oli 25 lasta ikävuosilta 5–11. Näistä 25 haastattelusta tähän tutkimukseen otettiin mukaan kaikki 5–6-vuotiaiden lasten haastattelut, joita oli 12. Juuri tämän ikäisten lasten haastattelut sopivat parhaiten tutkimusaiheeseeni. Haastattelutilanteessa lapsille näytettiin hoivaan ja huolenpitoon liittyvä video, jonka pohjalta lapsille esitettiin kysymyksiä. Tutkimus toteutettiin pääosin kvalitatiivisella tutkimusotteella, mutta aineiston analyysissä hyödynnettiin myös kvantitatiivista tutkimusotetta. Haastattelut litteroitiin ja tutkimukseen valikoituneita aineiston kohtia jäsennettiin frekvenssitaulukoinnin avulla kuudeksi taulukoksi. Frekvenssitaulukoinnin lisäksi aineistoa analysoitiin teemoittelevalla sisällönanalyysillä. Aineiston teemoittelutaulukosta laadittiin kuusi erilaista teemaa, jotka olivat hoivan ja huolenpidon inhimillinen ilmentyminen, varhaislapsuuden fysiologiset perustarpeet ja lapsi tarpeiden vastaanottajana, vanhemmuuden roolikentillä, empatia vanhempaa kohtaan, vanhemmuuden yhteisöllisyys sekä tietämättömyyden teema.
Keskeisimmät tutkimustulokset osoittavat, että enemmistö 5–6-vuotiaista lapsista ymmärtää hoivan ja huolenpidon merkityksiä ihmisen luonnollisena toimintana. Tutkimustuloksista selviää, että lapset tunnistavat lapsuuden tarpeita ja tarpeisiin vastaamisen tärkeyden. Vastauksista käy ilmi, että lapset tuntevat empatiaa videolla esiintynyttä hoivanantajaa kohtaan. Havainnot vanhemmuuden roolien merkityksistä, vastuun jakautumisesta sekä yhteisöllisestä vanhemmuudesta nousevat myös esiin. Tutkimustulokset osoittavat, että 5–6-vuotiaat lapset ovat tietoisia hoivan ja huolenpidon ilmentymistä ja lapset näkevät niiden toteutumisen äidin ja isän yhteisenä velvollisuutena. Lasten havaintoja ja merkityksenantoja hoivasta ja huolenpidosta olisi tarpeellista tutkia enemmän esimerkiksi tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden sekä empatian näkökulmista, jotta voisimme pysähtyä kuuntelemaan ja ymmärtämään lasten ajatuksia syvällisemmin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8780]